Page 86 - Uczen_lekka_niepelnosprawnosc_flipbook
P. 86

KARTY LOGICZNE

Elementy:

t 72 karty obrazkowe,
t karta wyrazów,
t karta pytań w formie podkładki do układania.

Zasady korzystania

Ćwiczenie podstawowe I
1. Uczeń wybiera i kładzie na podkładce kartę obrazkową.
2. Uczeń odpowiada na pytania. Wybiera z karty wyrazów słowa odpowiadające obrazkowi i kładzie je na pod-

   kładce.
3. Uczeń opowiada, co znajduje się na karcie, np.:„Rudy kot siedzi nocą na ławce”.

Ćwiczenie podstawowe II
1. Nauczyciel czyta zdanie opisujące kartę.
2. Uczeń wybiera odpowiednią kartę.

Warunki
1. Nauczyciel prosi o odnalezienie kart spełniających określone warunki, np. „Znajdźcie karty z rudym kotem”,

   „Znajdźcie karty z psem siedzącym na ławce w ciągu dnia”.
2. Uczeń wybiera odpowiednie karty z całego zbioru kart lub z jego części.

Układanie mini-historyjek I
1. Nauczyciel wybiera kartę.
2. Uczeń opowiada do niej historyjkę, np.: „Rudy pies leży pod ławką. Najpierw pies leżał na ławce, ale było mu

   za gorąco, więc wstał, zeskoczył, poszedł pod ławkę i tam się położył, bo tam jest cień”.

Układanie mini-historyjek II
1. Nauczyciel opowiada historyjkę opisującą jedną z kart, np.: „Czarny kot lubi się wygrzewać na słońcu. Wskoczył

   na ławkę i na niej leży”.
2. Uczeń wybiera kartę, która pasuje do treści opowiadania.

Cele:

t określanie odpowiednich warunków,
t wyszukiwanie obrazu zgodnie z podanymi warunkami,
t budowanie prostych zdań,
t kształtowanie umiejętności odpowiadania na podstawowe pytania,
t ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej,
t ćwiczenie koncentracji uwagi,
t kształtowanie rozumienia następstw i tworzenia ciągów przyczynowo-skutkowych.

KARTY LOGICZNE  © PWN Wydawnictwio Szkolne
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91