Page 86 - Uczen_lekka_niepelnosprawnosc_flipbook
P. 86
KARTY LOGICZNE
Elementy:
t 72 karty obrazkowe,
t karta wyrazów,
t karta pytań w formie podkładki do układania.
Zasady korzystania
Ćwiczenie podstawowe I
1. Uczeń wybiera i kładzie na podkładce kartę obrazkową.
2. Uczeń odpowiada na pytania. Wybiera z karty wyrazów słowa odpowiadające obrazkowi i kładzie je na pod-
kładce.
3. Uczeń opowiada, co znajduje się na karcie, np.:„Rudy kot siedzi nocą na ławce”.
Ćwiczenie podstawowe II
1. Nauczyciel czyta zdanie opisujące kartę.
2. Uczeń wybiera odpowiednią kartę.
Warunki
1. Nauczyciel prosi o odnalezienie kart spełniających określone warunki, np. „Znajdźcie karty z rudym kotem”,
„Znajdźcie karty z psem siedzącym na ławce w ciągu dnia”.
2. Uczeń wybiera odpowiednie karty z całego zbioru kart lub z jego części.
Układanie mini-historyjek I
1. Nauczyciel wybiera kartę.
2. Uczeń opowiada do niej historyjkę, np.: „Rudy pies leży pod ławką. Najpierw pies leżał na ławce, ale było mu
za gorąco, więc wstał, zeskoczył, poszedł pod ławkę i tam się położył, bo tam jest cień”.
Układanie mini-historyjek II
1. Nauczyciel opowiada historyjkę opisującą jedną z kart, np.: „Czarny kot lubi się wygrzewać na słońcu. Wskoczył
na ławkę i na niej leży”.
2. Uczeń wybiera kartę, która pasuje do treści opowiadania.
Cele:
t określanie odpowiednich warunków,
t wyszukiwanie obrazu zgodnie z podanymi warunkami,
t budowanie prostych zdań,
t kształtowanie umiejętności odpowiadania na podstawowe pytania,
t ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej,
t ćwiczenie koncentracji uwagi,
t kształtowanie rozumienia następstw i tworzenia ciągów przyczynowo-skutkowych.
KARTY LOGICZNE © PWN Wydawnictwio Szkolne