Page 6 - Karty obserwacji 3-latek
P. 6

Wstęp


       Diagnoza pedagogiczna polega na określeniu mocnych i słabych stron rozwoju psychopedagogicznego dziec -
       ka.  Wyjaśnia przyczyny ewentualnych problemów i daje nauczycielowi możliwość wyznaczenia kierunku
       dalszej pracy.
       W skład diagnozy wchodzą:
          • profilaktyka, czyli zapobieganie rozwojowi małego człowieka w niepożądanym kierunku
          • terapia, która jest usuwaniem ewentualnie zaistniałych trudności, oraz
          • prognoza, a więc przewidywanie działań zmierzających do dalszego wspomagania rozwoju dziecka.
       Celem przeprowadzenia diagnozy pedagogicznej jest optymalizacja procesu wychowawczo-kształcącego.

       Aby pomóc nauczycielom we właściwej ocenie poziomu umiejętności, wiedzy i postaw dziecka, czyli w zdiagno-
       zowaniu, jakimi predyspozycjami rozwojowymi ono dysponuje, stworzyłyśmy pakiet diagnostyczny zgodny
       z obowiązującą podstawą programową wychowania przedszkolnego. W skład pakietu wchodzą arkusz obser-
       wacji oraz karty diagnostyczne.

       Arkusz obserwacji skupia się na następujących obszarach: rozwój fizyczny, rozwój emocjonalny, rozwój społecz-
       ny i rozwój poznawczy. Obszary te z kolei obejmują umiejętności z poszczególnych zakresów właściwych roz-
       wojowi dziecka 3-letniego.

       Pierwszą obserwację sugerujemy przeprowadzić na przełomie września i października, czyli po okresie adapta-
       cyjnym. Jej wyniki wyznaczą kierunek pracy z dzieckiem w ciągu roku przedszkolnego.
       Dołączone do pakietu karty, będące graficznym uzupełnieniem arkusza obserwacji, są swoistym narzędziem
       pozwalającym nauczycielowi na rzetelne i szybkie sprawdzenie kompetencji dziecka. Można je wykorzystać
       zarówno w diagnozie indywidualnej, jak i przeprowadzanej z całą grupą. Rubryka Uwagi, znajdująca się na
       każdej karcie, została zamieszczona po to, by nauczyciel mógł zanotować najistotniejsze spostrzeżenia dotyczące
       wykonanego przez dziecko zadania, a potem nanieść je na arkusz obserwacji. Uwzględnione w arkuszu umiejęt-
       ności, które nie są weryfikowane za pomocą przygotowanych kart, nauczyciel sprawdza na podstawie obserwacji,
       podczas codziennej pracy z dzieckiem.

       Druga obserwacja, którą sugerujemy przeprowadzić pod koniec maja, weryfikuje skuteczność oddziaływań
       pedagogicznych, a zarazem jest wskazówką do działań na rok przyszły.

       Podczas przeprowadzania obserwacji proponujemy zastosować następującą punktację:
       nie – 1 pkt, czasem – 2 pkt, tak – 3 pkt.
       Sumę punktów z obu obserwacji należy zamieścić w tabeli Wyniki obserwacji znajdującej się na końcu arkusza.
       Na podstawie uzyskanych punktów nauczyciel może ocenić poziom umiejętności, wiedzy i postaw danego
       dziecka. Propozycję interpretacji wyników obserwacji zamieszczono na stronie internetowej Wydawnictwa,
       w Akademii PWN.

       Porównując liczbę punktów zdobytych przez dziecko w obu obserwacjach, nauczyciel może stwierdzić, czy
       u badanego przedszkolaka nastąpił wzrost umiejętności, czy może doszło do stagnacji (zastoju), a nawet do
       uwstecznienia w rozwoju, czyli regresu.

       Nauczyciel, który zamierza dokonać analizy wyników danego dziecka na tle grupy, może skorzystać z arkusza
       Tabela zbiorcza grupy. Znajduje się on na stronie internetowej Wydawnictwa, w Akademii PWN.

       Należy mieć jednak na uwadze, że dziecko w wieku przedszkolnym cechuje dynamiczny rozwój, który
       u  każdego  przebiega w innym tempie. Wyniki obserwacji służą zatem do monitorowania osiągnięć
       małego człowieka.

                                                                                                        Autorki






                                                            4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11