Page 19 - Mach_Mit-4-mat_cwicz-flipbook
P. 19
Eine Prise Grammatik
1 Przeczytaj zdania w informacji gramatycznej w podrêczniku na str. 7. Przeanalizuj je i wpisz jedn¹
z mo¿liwoœci podanych w nawiasie.
Wymienione zdania to zdania (oznajmuj¹ce Ƚ pytaj¹ce), które wymagają
rozszerzonej odpowiedzi na temat osób, czasu lub np. sposobu wykonania jakiejֵ czynnoֵci.
W zdaniach tych czasownik w formie osobowej znajduje się na
(pierwszym Ƚ drugim) miejscu. Jeֽeli w takim zdaniu pytającym występuje czasownik modalny,
to (w³aœnie on Ƚ czasownik g³ówny) przyjmuje formę osobową.
2 Przypomnij sobie, jak brzmi¹ w jêzyku niemieckim podane wyrazy, i zapisz je.
godzina wychowawcza –
przerwa obiadowa –
wolna godzina –
kolega szkolny –
wybrany przedmiot –
Przeanalizuj napisane wyrazy i uzupe³nij regu³ê, wpisuj¹c jedn¹ z mo¿liwoœci podanych w nawiasie.
Rzeczowniki zŁoֽone skŁadają się z wyrazu gŁównego oraz (jednego Ƚ
przynajmniej jednego) wyrazu okreֵlającego. Wyraz gŁówny jest zawsze
(przymiotnikiem Ƚ rzeczownikiem) i zawsze stanowi (pierwsz¹ Ƚ ostatni¹)
częֵ֢ zŁoֽenia. Rodzajnik (wyrazu g³ównego Ƚ wyrazu okreœlaj¹cego) jest rodzajnikiem caŁego
rzeczownika zŁoֽonego. Wyrazami okreֵlającymi mogą by֢ rzeczowniki, czasowniki, przymiot-
niki, liczebniki oraz np. (przyimki Ƚ rodzajniki).
Zdarza się, ֽe rzeczownik zŁoֽony posiada dodatkowo element Łączący, np. -n-, -s-, -es-.
3 Przypomnij sobie nazwy mieszkañców tych pañstw i miast, a nastêpnie zapisz je.
Szwed WŁoch Krakowiak
Szwedka WŁoszka Krakowianka
Przeanalizuj napisane wyrazy i uzupe³nij regu³ê, wpisuj¹c jedn¹ z mo¿liwoœci podanych w nawiasie.
Męskie nazwy narodowoֵci i mieszkaְców paְstw mają często koְcówki:
(-e lub -er Ƚ -in lub -erin), a ֽeְskie – koְcówkę (-in Ƚ -er).
Nazwy mieszkaְców miast rodzaju męskiego mają koְcówki (-in Ƚ -er), a miesz-
kanek tych miast (-er Ƚ -erin).
79