Page 5 - weiter_deutsch_EXTRA-1_podrecznik
P. 5
1 WER FRAGT, DER LERNT Ϳ Komunikacja językowa
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Udzielanie i zdobywanie informacji dotyczących nowej szkoły.
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Wyrażanie opinii o przedmiotach szkolnych, nauczycielach
i kolegach. Wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia, sympatii
A ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͺ i antypatii. Określanie cech charakteru osób. Odgrywanie ról
B ȂǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͻ nauczyciela i ucznia, rozwiązywanie konfliktów, podejmowanie
C
òȀ
ͻͽ decyzji.
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻ; Opowiadanie o sobie, swoich zaiteresowaniach, o swojej
D Úƪ
ǫǤǤǤ rodzinie i szkole.
E
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻ;
F
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻ; Tematy
G ǤȀ
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͿ Szkoła, przedmioty szkolne, życie szkoły, nauczyciel, uczeń,
H
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻ problemy szkolne.
I Ǥ
Ǧ ͻ Wiedza o krajach niemieckojęzycznych – Niemcy, Austria,
¡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Szwajcaria, Liechtenstein.
J
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ
o¡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Zagadnienia gramatyczne
Budowa zdania; tryb rozkazujący; deklinacja zaimka
osobowego; koniugacja czasownika zwrotnego;
słowotwórstwo rzeczownika.
2 WIE DIE ELTERN, SO DIE KINDER Komunikacja językowa
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͼͽ Udzielanie i zdobywanie informacji dotyczących miejsca
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͼ; zamieszkania, domu, pomieszczeń mieszkalnych, wyposażenia
mieszkania.
A
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͼͿ Podawanie adresu, daty urodzenia, numeru telefonu.
B ǫǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͼ Informowanie o członkach rodziny i wykonywanych przez nich
C ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͼ zawodach.
D
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͼ Lokalizacja przedmiotów.
E
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͽͻ Określanie miejsca położenia i kierunku.
F
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͽͼ Składanie życzeń, wyrażanie podziękowania, radości.
G Ǥ Składanie propozycji, oferowanie poczęstunku.
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͽͼ Odgrywanie roli gospodarza i gościa.
H
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͽͼ
I ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͽͽ Tematy
J
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͽ;
o¡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͽ Dom, mieszkanie, umeblowanie pomieszczeń, sprzęty
domowe.
Rodzina, członkowie rodziny, rodzeństwo, praca, zawód.
Odwiedziny, przyjmowanie gości.
Wiedza o krajach niemieckojęzycznych – Jezioro Bodeńskie.
Zagadnienia gramatyczne
Liczebnik porządkowy; przyimki lokalne: in, an, auf, hinter,
neben, unter, über, vor, zwischen; zaimek dzierżawczy.
3 EIN WAHRER FREUND BEWÄHRT Komunikacja językowa
SICH IN DER NOT Określanie cech charakteru, opis wyglądu zewnętrznego.
Wyrażanie aprobaty, niezadowolenia, krytyki.
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ;ͻ Wyrażanie własnego sądu, opinii i uzasadnianie opinii,
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ;ͼ reagowanie na opinię innych.
Wyrażanie zgody i sprzeciwu.
A Ȁ Argumentowanie zwolenników i przeciwników posiadania
ȂǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ;ͽ zwierząt domowych.
B
ǡ
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ;Ϳ Tematy
C ȂǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ;
D ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ; Przyjaciele, znajomi, koledzy.
E ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ; Wygląd zewnętrzny, cechy charakteru przyjaciółki / przyjaciela.
F
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Ϳͺ Konflikty między dziewczętami a chłopcami.
G Ǥ Zwierzęta domowe.
Ȁ ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Ϳͻ Wiedza o krajach niemieckojęzycznych – hymny Niemiec,
H
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Ϳͻ Austrii, Szwajcarii i Unii Europejskiej.
I Ǥ
¡ Zagadnienia gramatyczne
¡
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Ϳͼ
J
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Ϳͽ Spójniki w zdaniu podrzędnie złożonym; czas przeszły Perfekt;
o¡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͿͿ rzeczowniki złożone.
drei 3