Page 5 - weiter_deutsch_EXTRA-1_podrecznik
P. 5

1 WER FRAGT, DER LERNT                                             Ϳ  Komunikacja językowa
                                                                   ΀
  ‹•–‹‡‰ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ   ΁  Udzielanie i zdobywanie informacji dotyczących nowej szkoły.
  ‹‡†‡”Бޗ‰ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ          ΂  Wyrażanie opinii o przedmiotach szkolnych, nauczycielach
                                                                      i kolegach. Wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia, sympatii
 A ‘”•–‡ŽŽ—‰‹–‡‹‡”‘ŽŽƒ‰‡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ                ͻͺ  i antypatii. Określanie cech charakteru osób. Odgrywanie ról
 B ‹‡Ȃƒ‹ŽǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ     ͻͻ  nauczyciela i ucznia, rozwiązywanie konfliktów, podejmowanie
 C …Šòއ”Ȁ‡Š”‡”•‹†ƒ—…Š                                  ͻͽ  decyzji.
  ‡•…ЇǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ      ͻ;  Opowiadanie o sobie, swoich zaiteresowaniach, o swojej
 D ‹‡ŽÚ•–ƒ‘ƪ‹–‡‹†‡”…ЗއǫǤǤǤ                           rodzinie i szkole.
 E –‡””‹…Š–ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ       ͻ;
 F ’”‡…Ї†‡•	‘–‘ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ          ͻ;  Tematy
 G ‡‹‡„Ž‘‰Ǥ‡‹‹‡„Ž‹‰•އД‡”Ȁ
  ‡‹‡‹‡„Ž‹‰•އД‡”‹ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ              ͻͿ  Szkoła, przedmioty szkolne, życie szkoły, nauczyciel, uczeń,
 H —••’”ƒ…Ї–”ƒ‹‹‰ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ            ͻ΀  problemy szkolne.
  I ƒ†‡•—†‡Ǥ‹‡†‡—–•…ŠǦ                                    ͻ΂  Wiedza o krajach niemieckojęzycznych – Niemcy, Austria,
  •’”ƒ…Š‹‰‡¡†‡”ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ               Szwajcaria, Liechtenstein.
 J 
”ƒƒ–‹‘А‡ƒ‹ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ
  o„—‰•„Ž¡––‡”ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ            Zagadnienia gramatyczne

                                                                      Budowa zdania; tryb rozkazujący; deklinacja zaimka
                                                                      osobowego; koniugacja czasownika zwrotnego;
                                                                      słowotwórstwo rzeczownika.

2 WIE DIE ELTERN, SO DIE KINDER                                       Komunikacja językowa

  ‹•–‹‡‰ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͼͽ   Udzielanie i zdobywanie informacji dotyczących miejsca
  ‹‡†‡”Бޗ‰ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͼ;          zamieszkania, domu, pomieszczeń mieszkalnych, wyposażenia
                                                                      mieszkania.
 A 	ƒ‹Ž‹‡‹‡—–•…ŠŽƒ†ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͼͿ                Podawanie adresu, daty urodzenia, numeru telefonu.
 B ‘™‘А‡•‹‡ǫǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͼ΀           Informowanie o członkach rodziny i wykonywanych przez nich
 C ‡‹‹‡”ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͼ΂          zawodach.
 D —”…Ї‹ƒ†‡”‹‹‡”ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͼ΃                    Lokalizacja przedmiotów.
 E —
ƒ•–„‡‹‹”ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͽͻ        Określanie miejsca położenia i kierunku.
 F ’”‡…Ї†‡•	‘–‘ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͽͼ           Składanie życzeń, wyrażanie podziękowania, radości.
 G ‡‹‡„Ž‘‰Ǥ‡‹‡	ƒ‹Ž‹‡                                       Składanie propozycji, oferowanie poczęstunku.
  —†‡‹‹‡”ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͽͼ             Odgrywanie roli gospodarza i gościa.
 H —••’”ƒ…Ї–”ƒ‹‹‰ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͽͼ
  I ƒ†‡•—†‡Ǥ‡”‘†‡•‡‡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͽͽ                    Tematy
 J 
”ƒƒ–‹‘А‡ƒ‹ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͽ;
  o„—‰•„Ž¡––‡”ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͽ΀         Dom, mieszkanie, umeblowanie pomieszczeń, sprzęty
                                                                      domowe.
                                                                      Rodzina, członkowie rodziny, rodzeństwo, praca, zawód.
                                                                      Odwiedziny, przyjmowanie gości.
                                                                      Wiedza o krajach niemieckojęzycznych – Jezioro Bodeńskie.

                                                                      Zagadnienia gramatyczne

                                                                      Liczebnik porządkowy; przyimki lokalne: in, an, auf, hinter,
                                                                      neben, unter, über, vor, zwischen; zaimek dzierżawczy.

3 EIN WAHRER FREUND BEWÄHRT                                           Komunikacja językowa
      SICH IN DER NOT                                                 Określanie cech charakteru, opis wyglądu zewnętrznego.
                                                                      Wyrażanie aprobaty, niezadowolenia, krytyki.
  ‹•–‹‡‰ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ;ͻ   Wyrażanie własnego sądu, opinii i uzasadnianie opinii,
  ‹‡†‡”Бޗ‰ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ;ͼ          reagowanie na opinię innych.
                                                                      Wyrażanie zgody i sprzeciwu.
 A ‡‹„‡•–‡”	”‡—†Ȁ‡‹‡                                       Argumentowanie zwolenników i przeciwników posiadania
  „‡•–‡	”‡—†‹Ȃ‡‹–‡”˜‹‡™ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ;ͽ                   zwierząt domowych.

 B ƒ••‹…ŠŽ‹‡„–ǡ†ƒ•‡…–•‹…ŠǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ;Ϳ                 Tematy
 C •‡”‡	”‡—†‡Ȃƒ—•–‹‡”‡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ;΀
 D 	”‡—†‡Š‡Žˆ‡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ;΁         Przyjaciele, znajomi, koledzy.
 E ‡‹—‰‡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ;΃        Wygląd zewnętrzny, cechy charakteru przyjaciółki / przyjaciela.
 F ’”‡…Ї†‡•	‘–‘ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Ϳͺ           Konflikty między dziewczętami a chłopcami.
 G ‡‹‡„Ž‘‰Ǥ‡‹„‡•–‡”                                         Zwierzęta domowe.
  	”‡—†Ȁ‡‹‡„‡•–‡	”‡—†‹ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Ϳͻ                     Wiedza o krajach niemieckojęzycznych – hymny Niemiec,
 H —••’”ƒ…Ї–”ƒ‹‹‰ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Ϳͻ             Austrii, Szwajcarii i Unii Europejskiej.
  I ƒ†‡•—†‡Ǥ‹‡›‡
  †‡”†‡—–•…Š•’”ƒ…Š‹‰‡¡†‡”                                      Zagadnienia gramatyczne
  —††‡”—”‘’¡‹•…Ї‹‘ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Ϳͼ
 J  
”ƒƒ–‹‘А‡ƒ‹ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Ϳͽ                Spójniki w zdaniu podrzędnie złożonym; czas przeszły Perfekt;
  o„—‰•„Ž¡––‡”ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͿͿ         rzeczowniki złożone.

                                                                      drei 3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10