Page 6 - weiter_deutsch_EXTRA-1_podrecznik
P. 6
4 VIELE KÖCHE VERDERBEN Ϳ Komunikacja językowa
ͺ
DEN BREI ͼ Nazywanie potraw i ich składników. Uzupełnianie i omawianie
; statystyki. Wyrażanie opinii na temat zdrowego odżywiania się
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ i zdrowej żywności.
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Proponowanie poczęstunku, podziękowanie za poczęstunek
i odmawianie.
A òò
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻ Wyrażanie opinii o potrawie, określanie smaku.
B
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Zamawianie posiłków w restauracji, prośba o rachunek.
C
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻ Odgrywanie roli gościa i kelnera.
D ¡
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻ
E ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͼ Tematy
F
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ;
G Ǥ
ò Żywność, piramida żywieniowa, posiłki, przyrządzanie
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ posiłków.
H
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Przepisy kulinarne.
I ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Zachowanie przy stole.
J
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Wiedza o krajach niemieckojęzycznych – dzisiejszy Berlin.
o¡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ
Zagadnienia gramatyczne
Stopniowanie przymiotnika; przysłówki czasu; przeczenie:
nicht mehr, kein/e mehr; przyimki z biernikiem.
5 BUNTE KLEIDER, BUNTER SINN Komunikacja językowa
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻ Zdobywanie i udzielanie informacji dotyczących mody.
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͼ Wyrażanie opinii o modzie, oraz o poszczególnych częściach
garderoby.
A òòǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ; Opisywanie ubiorów.
B
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Relacjonowanie pokazu mody.
C
ǤǤǤǤǤǤǤǤ Podawanie ceny towaru, proponowanie zakupu towaru
D ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ w ofercie specjalnej.
E ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͺ Odgrywanie roli sprzedawcy i klienta.
F
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻ
G Ǥ Tematy
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻ
H
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻ Moda młodzieżowa, pokaz mody.
I ǤͷǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͼ Ubrania: kolor, gatunek, rozmiar, cena.
J
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ; Sklepy, stoiska.
o¡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ Kupowanie, sprzedawanie.
Czynności w sklepie, towary, sprzedawcy i klienci.
Wiedza o krajach niemieckojęzycznych – Wiedeń.
Zagadnienia gramatyczne
Deklinacja przymiotnika po rodzajniku określonym
i nieokreślonym; deklinacja przymiotnika bez rodzajnika
w liczbie mnogiej; słowotwórstwo rzeczownika.
6 WER VIEL REIST, ERFÄHRT VIEL Komunikacja językowa
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͺͻ Udzielanie i zdobywanie informacji na temat podróży.
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͺͼ Uzasadnianie wyboru oferty obozu dla młodzieży.
Argumentowanie, wakacje z rodzicami czy z grupą przyjaciół.
A ò
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͺͽ Relacjonowanie wydarzeń z pobytu na kursie językowym.
B ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͺ; Kupowanie biletu, pytanie o połączenia, zdobywanie
C ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͺ i udzielanie informacji.
D
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͺ Odgrywanie roli pasażera i konduktora.
E ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͺ
F
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͻͺ Tematy
G Ǥ
¡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͻͺ Oferty wakacyjne dla młodzieży, typy urlopowiczów.
H
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͻͺ Przygotowania do podróży.
I ǤȂ Dokumenty i akcesoria niezbędne do podróży.
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͻͻ Na dworcu, przy kasie biletowej, w pociągu.
J
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͻͼ Wiedza o krajach niemieckojęzycznych – Bern.
o¡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͻ;
Zagadnienia gramatyczne
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͻ
YǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͼ Spójnik deshalb w zdaniu podrzędnie złożonym;
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͽͿ czas przeszły Imperfekt; przyimki z celownikiem.
4 vier