Page 6 - weiter_deutsch_EXTRA-1_podrecznik
P. 6

4 VIELE KÖCHE VERDERBEN                                           Ϳ΃  Komunikacja językowa
                                                                          ΀ͺ
              DEN BREI                                                    ΀ͼ  Nazywanie potraw i ich składników. Uzupełnianie i omawianie
                                                                          ΀;  statystyki. Wyrażanie opinii na temat zdrowego odżywiania się
          ‹•–‹‡‰ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ  ΀΀  i zdrowej żywności.
          ‹‡†‡”Бޗ‰ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ         ΀΁  Proponowanie poczęstunku, podziękowanie za poczęstunek
                                                                          ΀΃  i odmawianie.
         A ‘ˆ”òŠ•–ò…–—•‡”‡Žƒ••‡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ                ΁ͻ  Wyrażanie opinii o potrawie, określanie smaku.
         B ‘…Š”‡œ‡’–‡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ           Zamawianie posiłków w restauracji, prośba o rachunek.
         C ‹•…Šƒ‹‡”‡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ         ΁ͻ  Odgrywanie roli gościa i kelnera.
         D ¡‡”‘…ЇǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ          ΁ͻ
         E ‡‹‡‡•–ƒ—”ƒ–ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ            ΁ͼ  Tematy
         F ’”‡…Ї†‡•	‘–‘ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ          ΁;
         G ‡‹‡„Ž‘‰Ǥ‘…Š”‡œ‡’–ˆò”                                  ΁΀  Żywność, piramida żywieniowa, posiłki, przyrządzanie
          ‡‹‹‡„Ž‹‰•‡••‡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ                posiłków.
         H —••’”ƒ…Ї–”ƒ‹‹‰ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ                Przepisy kulinarne.
          I ƒ†‡•—†‡Ǥ‡”Ž‹Š‡—–‡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ                    Zachowanie przy stole.
         J 
”ƒƒ–‹‘А‡ƒ‹ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ                    Wiedza o krajach niemieckojęzycznych – dzisiejszy Berlin.
          o„—‰•„Ž¡––‡”ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ
                                                                              Zagadnienia gramatyczne

                                                                              Stopniowanie przymiotnika; przysłówki czasu; przeczenie:
                                                                              nicht mehr, kein/e mehr; przyimki z biernikiem.

        5 BUNTE KLEIDER, BUNTER SINN                                          Komunikacja językowa

          ‹•–‹‡‰ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ΂ͻ   Zdobywanie i udzielanie informacji dotyczących mody.
          ‹‡†‡”Бޗ‰ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ΂ͼ          Wyrażanie opinii o modzie, oraz o poszczególnych częściach
                                                                              garderoby.
         A ‘†‡ˆò”•‹‡—†ˆò”‹ŠǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ΂;               Opisywanie ubiorów.
         B ‘†‡—†
—‰‡†Ž‹…ЇǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ΂΀                Relacjonowanie pokazu mody.
         C ‘œ‹‡Š‡•‹…Š‡‹‡	”‡—†‡ƒǤǤǤǤǤǤǤǤ ΂΁                      Podawanie ceny towaru, proponowanie zakupu towaru
         D ƒ•”ƒ—Ž‡‹†ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ΂΂          w ofercie specjalnej.
         E ‹ƒ—ˆ‡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ΃ͺ      Odgrywanie roli sprzedawcy i klienta.
         F ’”‡…Ї†‡•	‘–‘ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ΃ͻ
         G ‡‹‡„Ž‘‰Ǥ‹‡‘†‡–‡†‡œ‡                                   Tematy
          ‹†‹‡•‡”ƒ‹•‘ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ΃ͻ
         H —••’”ƒ…Ї–”ƒ‹‹‰ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ΃ͻ             Moda młodzieżowa, pokaz mody.
          I ƒ†‡•—†‡Ǥ‹‡‹ͷ‹Ž†‡”ǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ΃ͼ                     Ubrania: kolor, gatunek, rozmiar, cena.
         J 
”ƒƒ–‹‘А‡ƒ‹ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ΃;                 Sklepy, stoiska.
          o„—‰•„Ž¡––‡”ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ΃΀         Kupowanie, sprzedawanie.
                                                                              Czynności w sklepie, towary, sprzedawcy i klienci.
                                                                              Wiedza o krajach niemieckojęzycznych – Wiedeń.

                                                                              Zagadnienia gramatyczne

                                                                              Deklinacja przymiotnika po rodzajniku określonym
                                                                              i nieokreślonym; deklinacja przymiotnika bez rodzajnika
                                                                              w liczbie mnogiej; słowotwórstwo rzeczownika.

        6 WER VIEL REIST, ERFÄHRT VIEL                                        Komunikacja językowa

          ‹•–‹‡‰ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͺͻ  Udzielanie i zdobywanie informacji na temat podróży.
          ‹‡†‡”Бޗ‰ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͺͼ         Uzasadnianie wyboru oferty obozu dla młodzieży.
                                                                              Argumentowanie, wakacje z rodzicami czy z grupą przyjaciół.
         A 	‡”‹‡ƒ‰‡„‘–‡ˆò”
—‰‡†Ž‹…ЇǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͺͽ                   Relacjonowanie wydarzeń z pobytu na kursie językowym.
         B ”Žƒ—„‹–‘†‡”‘А‡Ž–‡”ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͺ;                 Kupowanie biletu, pytanie o połączenia, zdobywanie
         C ‹‡‡‹•‡ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͺ΀    i udzielanie informacji.
         D ‡”—…•ƒ…‹•–™‡‰ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͺ΁            Odgrywanie roli pasażera i konduktora.
         E —ˆ†‡ƒŠŠ‘ˆǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͺ΃
         F ’”‡…Ї†‡•	‘–‘ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͻͺ          Tematy
         G ‡‹‡„Ž‘‰Ǥ‡‹‡‡‹•‡‹
          †‹‡†‡—–•…Š•’”ƒ…Š‹‰‡¡†‡”ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͻͺ                   Oferty wakacyjne dla młodzieży, typy urlopowiczów.
         H —••’”ƒ…Ї–”ƒ‹‹‰ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͻͺ            Przygotowania do podróży.
          I ƒ†‡•—†‡Ǥ‡”Ȃ†‹‡                                          Dokumenty i akcesoria niezbędne do podróży.
          ƒ—’–•–ƒ†–†‡”…Š™‡‹œǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͻͻ               Na dworcu, przy kasie biletowej, w pociągu.
         J 
”ƒƒ–‹‘А‡ƒ‹ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͻͼ                Wiedza o krajach niemieckojęzycznych – Bern.
          o„—‰•„Ž¡––‡”ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͻ;
                                                                              Zagadnienia gramatyczne
          ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͻ΃
          YǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͼ΃              Spójnik deshalb w zdaniu podrzędnie złożonym;
          
ǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤǤ ͻͽͿ              czas przeszły Imperfekt; przyimki z celownikiem.

4 vier
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11