Page 7 - Karty obserwacji 5-latek
P. 7

Wstęp



           Diagnoza pedagogiczna polega na określeniu mocnych i słabych stron rozwoju psychopedagogicznego
           dziecka. Wyjaśnia przyczyny ewentualnych problemów i daje nauczycielowi możliwość wyznaczenia kierun-
           ku do dalszej pracy.
           W skład diagnozy wchodzą:
             • profilaktyka, czyli zapobieganie rozwojowi małego człowieka w niepożądanym kierunku
             • terapia, która jest usuwaniem ewentualnie zaistniałych trudności, oraz
             • prognoza, a więc przewidywanie działań zmierzających do dalszego wspomagania rozwoju dziecka.
           Celem przeprowadzenia diagnozy pedagogicznej jest optymalizacja procesu wychowawczo-kształcącego.
           Aby pomóc nauczycielom we właściwej ocenie poziomu umiejętności, wiedzy i postaw dziecka, czyli w zdia-
           gnozowaniu, jakimi predyspozycjami rozwojowymi ono dysponuje, stworzyłyśmy pakiet diagnostyczny,
           zgodny z obowiązującą podstawą programową wychowania przedszkolnego. W skład pakietu wchodzą
           arkusz obserwacji oraz karty diagnostyczne.

           Arkusz obserwacji skupia się na następujących obszarach: rozwój fizyczny, rozwój emocjonalny, rozwój spo-
           łeczny i rozwój poznawczy. Obszary te z kolei obejmują umiejętności z poszczególnych zakresów właści-
           wych rozwojowi dziecka 5-letniego.

           Pierwszą obserwację sugerujemy przeprowadzić w październiku. Jej wyniki wyznaczą kierunek pracy z dziec-
           kiem w ciągu roku przedszkolnego.

           Dołączone do pakietu karty diagnostyczne, będące graficznym uzupełnieniem arkusza obserwacji, są swo-
           istym narzędziem pozwalającym nauczycielowi na rzetelne i szybkie sprawdzenie kompetencji dziecka.
           Można je wykorzystać zarówno w diagnozie indywidualnej, jak i przeprowadzonej z całą grupą. Rubryka
           Uwagi, znajdująca się na każdej karcie, została zamieszczona po to, by nauczyciel mógł zanotować najistot-
           niejsze spostrzeżenia dotyczące wykonanego przez dziecko zadania, a potem nanieść je na arkusz obserwacji.
           Uwzględnione w arkuszu umiejętności, które nie są weryfikowane za pomocą przygotowanych kart, nauczy-
           ciel sprawdza na podstawie obserwacji, podczas codziennej pracy z dzieckiem.

           Druga obserwacja, którą sugerujemy przeprowadzić pod koniec maja, weryfikuje skuteczność oddziaływań
           pedagogicznych, a zarazem jest wskazówką do działań na rok przyszły.

           Podczas przeprowadzania obserwacji proponujemy zastosować następującą punktację:
           nie – 1 pkt, raczej nie – 2 pkt, raczej tak – 3 pkt, tak – 4 pkt.
           Sumę punktów z obu obserwacji należy zamieścić w tabeli Wyniki obserwacji znajdującej się na końcu arkusza.
           Na podstawie uzyskanych punktów nauczyciel może ocenić poziom umiejętności, wiedzy i postaw danego
           dziecka. Propozycję interpretacji wyników obserwacji zamieszczono na stronie internetowej Wydawnic-
           twa,w Akademii PWN.

           Porównując liczbę punktów zdobytych przez dziecko w obu obserwacjach, nauczyciel może stwierdzić, czy
           u badanego przedszkolaka nastąpił wzrost umiejętności, czy może doszło do stagnacji (zastoju), a nawet do
           uwstecznienia w rozwoju, czyli regresu.
           Nauczyciel, który zamierza dokonać analizy wyników danego dziecka na tle grupy, może skorzystać
           z arkusza Tabela zbiorcza grupy. Znajduje się on na stronie internetowej Wydawnictwa, w Akademii PWN.

           Należy mieć jednak na uwadze, że dziecko w wieku przedszkolnym cechuje dynamiczny rozwój, który
           u każdego przebiega w innym tempie. Wyniki obserwacji służą zatem do monitorowania osiągnięć
           małego człowieka.

                                                                                                        Autorki
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12