Page 34 - und so weiter_Extra1-podrecznik
P. 34
Opis gier i zabaw
1. Stille Post
Cel zabawy: Uczniowie potrafią poprawnie wymawiać pojedyncze słowa lub całe zwroty i wyrażenia
zastosowane w zabawie.
Opis: Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Szeptem przekazują sobie usłyszane słowa, wyrażenia
lub zdania. Ostatnie dziecko mówi głośno to, co usłyszało. Jeśli klasa jest zbyt liczna, możemy zabawę
przeprowadzić w rzędach. Nauczyciel szepcze do ucha pierwszemu uczniowi w danym rzędzie słowo
czy zwrot, a ten powtarza następnemu koledze. Ostatni uczeń w rzędzie mówi głośno to, co usłyszał.
Jeśli powtórzył właściwie, jego rząd dostaje punkt.
2. Pantomime
Cel zabawy: Uczniowie potrafią nazywać po niemiecku wybrane czynności, przekazać niewerbalnie
znaczenie poznanych wyrazów, rozumieją znaczenie słów nazywających pokazywane czynności.
Opis: Nauczyciel rozdaje uczniom obrazki ilustrujące poznane czynności. Uczniowie po kolei
wychodzą na środek klasy i za pomocą gestów i ruchów ciała pokazują czynność przedstawioną
na obrazku. Pozostali uczniowie odgadują i nazywają daną czynność po niemiecku. Zabawę tę moż-
na przeprowadzić w parach.
3. Ratespiel
Cel zabawy: Uczniowie potrafią podać nazwy członków rodziny w języku niemieckim.
Opis: Uczniowie pracują w parach lub grupach 3-4-osobowych. Podczas zabawy wykorzystują infor
macje z drzewa genealogicznego zamieszczonego w podręczniku. Zadają sobie nawzajem pytania:
Wer ist Peter? Wer ist Simone? i udzielają odpowiedzi: Peter ist mein Vater. Simone ist meine Schwester.
4. Schattenspiel
Cel zabawy: Uczniowie potrafią podać nazwy zwierząt w języku niemieckim.
Opis: Na tablicy interaktywnej nauczyciel wyświetla po kolei kontury zwierząt. Uczniowie mówią
w języku polskim, jakie zwierzę widzą. Nauczyciel podaje jego nazwę w języku niemieckim, ucznio-
wie powtarzają ją pojedynczo lub chórem. Następnie uczniowie przejmują prowadzenie zabawy
– wybrany uczeń prezentuje kontury zwierząt, a pozostali uczniowie podają ich nazwy w języku
niemieckim.
5. Kofferpacken
Cel zabawy: Uczniowie potrafią podać nazwy mebli w języku niemieckim.
Opis: Uczniowie pracują w grupach do 10 osób. Uczeń rozpoczynający zabawę mówi: Da ist ein Tisch.
Następny uczeń powtarza nazwę pierwszego mebla i dodaje nazwę innego: Da sind ein Tisch und
ein Sofa. Kolejny uczeń powinien dodać inną nazwę, powtarzając poprzednie w kolejności, w jakiej
zostały wymienione. Kto pomyli kolejność wymienianych mebli lub zapomni o czymś – przegrywa,
i ma za zadanie narysować wszystkie meble i podpisać je.
100 hundert