Page 7 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 7
WSTĘP
Pakiet Nowa Trampolina trzylatka został opracowany zgodnie z obowiązującą podstawą programową wychowania przed-
szkolnego.
Trampolina kojarzy się z wesołą zabawą i na tym polega praca z Nową Trampoliną trzylatka. Doskonale wspomaga ona
rozwój dziecka i pomaga mu wybić się już na początku edukacji. Publikacje zawierają materiał, który zaciekawi i zainspi-
ruje trzylatka do poznawania siebie i otoczenia.
Publikacje dla dziecka tworzą spójną, wzajemnie uzupełniającą się całość. Są to: Karty pracy. Część 1, Karty pracy. Część 2,
Kącik artysty oraz My i nasz świat. Emocje i kompetencje społeczne. W Kartach pracy znajdują się propozycje 64 różnorod-
nych ćwiczeń skorelowanych z tematyką kompleksową pakietu. Kształtują one różne umiejętności dziecka. Przygotowują do
nauki pisania i liczenia. Rozwijają umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego. Ćwiczą małą motorykę. W każdej części
znajdują się nalepki uatrakcyjniające pracę dziecka. Kącik artysty to zestaw 21 kart o charakterze plastyczno-technicznym.
Pozwalają one na wykonanie prac przestrzennych oraz zachęcają do poznawania i wykorzystywania różnych technik: ry-
sowania, malowania, wylepiania i wycinania. Zeszyt My i nasz świat. Emocje i kompetencje społeczne zawiera 10 opowia-
dań, których akcja rozgrywa się w grupie przedszkolnej. Będą one doskonałą inspiracją do rozmowy z dziećmi na temat
rozpoznawania własnych uczuć i emocji oraz relacji z rówieśnikami. Dodatkowo w publikacji zaproponowano polecenia
dla dziecka, ściśle związane z treścią danego opowiadania.
Podczas zajęć towarzyszy dzieciom postać Trampolinka, któremu poświęcone są opowiadania wplecione w scenariu-
sze znajdujące się w przewodniku metodycznym. Dodatkowo każde dziecko ozdabia jego postać, korzystając z karty pra-
cy w Kąciku artysty.
Przewodniki metodyczne zawierają scenariusze całodziennych zabaw i zajęć, które mają pomóc nauczycielowi w dobo-
rze ciekawych rozwiązań metodycznych dla swojej grupy przedszkolaków. Należy pamiętać, że stanowią one propozycje
dla nauczyciela, które może on dowolnie modyfikować i dostosowywać do umiejętności dzieci. Każdy dzienny scenariusz
zawiera zadania poranne i popołudniowe, zajęcia główne, organizowane z całą grupą, oraz zabawy w ogrodzie przedszkol-
nym. Wyszczególniono w nim również cele oraz dominujące rodzaje aktywności dzieci.
Ponieważ niezmiernie ważne jest kształtowanie wrażliwości muzycznej dziecka trzyletniego, w przewodniku metodycz-
nym zawarto propozycje zajęć umuzykalniających. Nauczyciel znajdzie je w scenariuszach na każdą środę. Zostały one
przygotowane na podstawie dołączonej do pakietu płyty CD. Zawierają m.in. teksty piosenek wraz z ich zapisem nutowym
oraz zabawy muzyczno-ruchowe.
W rozwoju dziecka trzyletniego jedną z bardzo istotnych kwestii jest kształtowanie jego sprawności ruchowej. Dlatego
w każdej części przewodnika metodycznego zamieszczono zestawy ćwiczeń porannych, zestawy gier i zabaw ruchowych
oraz zestawy ćwiczeń gimnastycznych. Nauczyciel może korzystać z nich według własnych potrzeb lub zgodnie ze wska-
zówkami, które znajdzie w scenariuszach. Po propozycjach zabaw ruchowych znajduje się krótki komentarz metodyczny
odnoszący się do publikacji My i nasz świat. Emocje i kompetencje społeczne. Z tej książki nauczyciel może korzystać w do-
wolnym czasie w zależności od sytuacji i problemów pojawiających się w grupie. Zawarte w komentarzu wskazówki ułatwią
nauczycielowi przygotowanie się do rozmowy z przedszkolakami, tak aby wszystkie dzieci miały poczucie bycia akcepto-
wanymi i rozumianymi przez swojego wychowawcę. Na końcu przewodnika znajduje się wykaz podstawowych wyrazów
i zwrotów angielskich. Będą one przydatne nauczycielowi podczas zabaw i zajęć prowadzonych w języku obcym nowożytnym.
Elementem nowatorskim jest zawarta w każdej części przewodnika propozycja realizacji dwóch tematów tygodniowych
z wykorzystaniem metody projektu. Jest to rozwiązanie dla chętnych nauczycieli, szukających nowych, ciekawych pomy-
słów metodycznych. Obok scenariuszy zajęć przeprowadzonych tą metodą znajduje się również tradycyjna wersja zajęć.
Scenariusze do każdego miesiąca są poprzedzone tabelami z planami pracy wychowawczo-dydaktycznej. Z pewnością
ułatwią one nauczycielom comiesięczne planowanie pracy. Poza przewidywanymi osiągnięciami dziecka podano w nich
również odesłania do odpowiednich obszarów z podstawy programowej.
Przedstawiona nauczycielom koncepcja Przewodnika metodycznego gwarantuje komfort pracy w wymiarze 5-godzin-
nym i powyżej 5 godzin. W zapisie w dzienniku znajdującym się na początku każdego scenariusza dziennego wyróżniono
szarym tłem te propozycje, które dotyczą zajęć w wymiarze 5-godzinnym.
Życzymy sukcesów edukacyjnych i wychowawczych w pracy z pakietem Nowa Trampolina trzylatka.
Autorki