Page 49 - NOWA_TRAMPOLINA_przewodnik_6latek_poszerzona_cz1
P. 49

TYDZIEŃ 4  •  Lecą liście kolorowe • 47

   00’46–00’49 – nie gra żaden instrument – wstęp fortepianowy do drugiej części
   00’49–00’55 – tremolo na dzwoneczku
   00’56–01’18 – analogicznie jak 00’00–00’22.
5.	 Pożegnanie. Dzieci siedzą wspólnie z N. w kole. Każde kolejno wymyśla gesty lub gestodźwięki (klaskanie, pstrykanie,
   uderzanie dłonią o części ciała itp.) podkreślające zrytmizowane słowa: Do widzenia, do widzenia, żegnam was.
   Pozostałe dzieci powtarzają pożegnanie.

III Zajęcia w ogrodzie

x	 Zabawy przyrodnicze – rozpoznawanie gatunku drzewa po kształcie liścia.
x	 Zabawa „Nie upuść piłki” – dzieci trzymają za brzeg chusty, poruszając nią tak, aby nie spadła tocząca się po niej piłka.
x	 Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego, zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.

Czwartek    temat: Pogoda jesienią

Zapis w dzienniku:

Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Taniec z czapeczką”. Zabawa w zespołach „Jaka pogoda?”.
Ćwiczenia poranne – Zestaw IV. Wykonywanie ćwiczenia w KP1, s. 43. Zabawa „Połącz kropki”. Zabawa orientacyjno-
-porządkowa „Duża orbita, mała orbitka”.
  Obszary z podstawy programowej: I 5, 7; IV 1, 2, 8, 9, 12, 16, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze – „Jesienna pogoda”. Wypowiedzi dzieci na temat jesiennej pogody. Od-
czytywanie znaków synoptycznych. Określanie pogody za pomocą znaków. Dopasowywanie ubioru do wskazanej pogody.
Słuchanie odgłosów deszczu i wiatru (CD). Wykonywanie ćwiczeń w KP1, s. 42.  ▶  2. Zajęcia plastyczno-techniczne
– „Wiatraczek”. Umieszczenie złożonego wiatraczka na patyczku za pomocą pineski (KA, k. 5). Demonstracja wykonanych
prac, dmuchanie na wiatraczki.
  Obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 9; III 5; IV 2, 7, 9, 11, 12, 16, 18
Zajęcia w ogrodzie: Opisywanie zjawisk atmosferycznych, zabawy wiatraczkami. Skoki na skakance. Zabawa bieżna
„Berek kucany”.
  Obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 2, 5; IV 2, 16, 18

I Aktywność poranna i popołudniowa

Zadania poranne
x	 Zabawa integracyjna „Taniec z czapeczką”. N. włącza muzykę. Dzieci ustawione są w kręgu. N. wkłada na głowę czapecz-

   kę i tańcząc, wykonuje dowolne charakterystyczne ruchy. Dzieci go naśladują. W pewnym momencie przekazuje cza-
   peczkę osobie stojącej po lewej stronie. Teraz to ta osoba wymyśla jakiś ruch, a wszyscy ją naśladują. Zabawa trwa tak
   długo, aż czapeczka wróci do N.
x	 Zabawa „Jaka pogoda?”. N. wyznacza cztery zespoły. Każdy z nich otrzymuje kopertę z pociętym na kilka części obraz-
   kiem. Obrazki nawiązują do pogody typowej dla jesieni: 1) słońce, 2) słońce z chmurą, 3) pochylone drzewa pod wpły-
   wem wiatru , 4) ciemna chmura i deszcz. Po ułożeniu obrazków zespoły wypowiadają się. N. podsumowuje i wyjaśnia,
   że jesienią pogoda jest różna, może być ciepło i słonecznie, a też bardzo chłodno, wietrznie i deszczowo.
x	 Ćwiczenia poranne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x	 Wykonywanie ćwiczenia w KP1, s. 43. Wyszukiwanie i zaznaczanie różnic między obrazkami.
x	 Zabawa „Połącz kropki”. N. rozdaje dzieciom kartki z kropkami równomiernie narysowanymi flamastrem (odstęp
   między kropkami około 1 cm). Dzieci wybranym kolorem flamastra łączą kropki, tworząc wzór według własnego
   pomysłu – ćwiczenie sprawności manualnej, rozwijanie wyobraźni.
x	 Zabawa orientacyjno-porządkowa „Duża orbita, mała orbitka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54