Page 7 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 7
WSTĘP
Pozwólmy dziecku doświadczać, eksperymentować,
dowiadywać się i porównywać, szukać i drążyć
w głębinach wiedzy, wyruszać w podróże odkrywcze –
czasami trudne, ale jakże bogate i fascynujące.
Célestin Freinet
Pakiet Nowa Trampolina czterolatka został opracowany przez nauczycieli praktyków zgodnie z obowiązującą podstawą
programową wychowania przedszkolnego.
W skład pakietu wchodzą następujące publikacje: Karty pracy. Część 1, Karty pracy. Część 2, Karty pracy. Część 3,Kącik
artysty oraz My i nasz świat. Emocje i kompetencje społeczne. Materiał zaproponowany we wszystkich książkach tworzy
spójną całość i zapewnia dziecku wszechstronny rozwój. Karty pracy zawierają różnorodne ćwiczenia i zadania, m.in.:
grafomotoryczne – przygotowujące do nauki pisania, matematyczne – rozwijające umiejętność liczenia, kategoryzowania,
określania położenia przedmiotów w przestrzeni, przyrodnicze – zachęcające do poznawania otoczenia i rozbudzające
ciekawość świata oraz ćwiczenia kształcące myślenie przyczynowo-skutkowe. Wszystkie karty zostały zilustrowane
w sposób czytelny i przyjazny dla dziecka, a ich dodatkową atrakcją są nalepki. Polecenia mają formę krótkich i prostych
zdań. Nauczyciel może je rozbudować, aby były w pełni zrozumiałe dla dziecka. Kącik artysty to 32 karty plastyczno-
-techniczne rozwijające wyobraźnię i sprawność manualną przedszkolaka. Zeszyt My i nasz świat. Emocje i kompetencje
społeczne zawiera 10 opowiadań, których akcja rozgrywa się w grupie przedszkolnej. Będą one doskonałą inspiracją
do rozmowy z dziećmi na temat rozpoznawania własnych uczuć i emocji oraz relacji z rówieśnikami. Dodatkowo w publi-
kacji zaproponowano polecenia dla dziecka, ściśle związane z treścią danego opowiadania.
Przewodniki metodyczne zawierają scenariusze całodziennych zajęć na każdy dzień tygodnia. Część 1 przewodnika
obejmuje miesiące wrzesień–styczeń, a część 2 – luty–czerwiec. Scenariusze są inspiracją do pracy z dziećmi 4-letnimi.
Nauczyciel może je swobodnie modyfikować w zależności od umiejętności i zainteresowań przedszkolaków, z którymi
pracuje, a także możliwości bazowych i warunków placówki. Każdy dzienny scenariusz podzielony jest na zadania poranne
i popołudniowe, zajęcia główne oraz zabawy w ogrodzie przedszkolnym. Przy wielu tematach zamieszczono utwory
literatury dziecięcej, w tym specjalnie zamówione dla serii Nowa Trampolina opowiadania, których bohaterem jest wesoły
Trampolinek. Raz w tygodniu, w środy, zaproponowano zajęcia umuzykalniające. Zawierają one scenariusze zabaw
muzyczno-ruchowych, teksty piosenek i zapisy nutowe. Zajęcia te zostały opracowane na podstawie dołączonej do pakietu
płyty CD Piosenki i utwory do słuchania. Po scenariuszach styczniowych znajdują się zestawy ćwiczeń porannych, zestawy
gier i zabaw ruchowych oraz zestawy ćwiczeń gimnastycznych. Dalej zamieszczono krótki komentarz metodyczny
odnoszący się do publikacji My i nasz świat. Emocje i kompetencje społeczne. Z tej książki nauczyciel może
korzystać w dowolnym czasie, w zależności od sytuacji i problemów pojawiających się w grupie. Zawarte w komentarzu
wskazówki ułatwią nauczycielowi przygotowanie się do rozmowy z przedszkolakami, tak aby wszystkie dzieci miały
poczucie bycia akceptowanymi i rozumianymi przez swojego wychowawcę. Na końcu przewodnika znajduje się wykaz
podstawowych wyrazów i zwrotów angielskich. Będą one przydatne nauczycielowi podczas zabaw i zajęć prowadzonych
w języku obcym nowożytnym.
Elementem nowatorskim jest znajdująca się w każdej części przewodnika propozycja realizacji tematów tygodniowych
z wykorzystaniem metody projektu. W części 1 jest to temat grudniowy Stroimy choinkę. Do skorzystania z tego rozwiązania
zachęcamy nauczycieli szukających nowych, ciekawych pomysłów metodycznych.
Scenariusze do każdego miesiąca są poprzedzone tabelami z planami pracy wychowawczo-dydaktycznej. Z pewnością
ułatwią one nauczycielowi comiesięczne planowanie pracy. Poza przewidywanymi osiągnięciami dziecka podano w nich
również odesłania do odpowiednich obszarów z podstawy programowej.
Przedstawiona nauczycielom koncepcja przewodnika metodycznego gwarantuje komfort pracy w wymiarze 5-godzinnym
i powyżej 5 godzin. W zapisie w dzienniku znajdującym się na początku każdego scenariusza dziennego wyróżniono
szarym tłem te propozycje, które dotyczą zajęć w wymiarze 5-godzinnym.
Autorki