Page 7 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 7
WSTĘP
Pakiet edukacyjny Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka jest dedykowany grupom mieszanym wiekowo. Takie gru-
py zdarzają się dość często w wielu przedszkolach. Dlatego PWN Wydawnictwo Szkolne wychodzi naprzeciw oczekiwa-
niom nauczyciela, który ma niełatwe zadanie zorganizować pracę – zgodną z podstawą programową – w grupie dzieci 5-
i 6-letnich o różnych umiejętnościach.
Publikacje dla dziecka to:
x Karty pracy. Część 1–5 (każda część po 80 stron)
x Kącik artysty (43 karty)
x My i nasz świat. Emocje i kompetencje społeczne (24 strony).
Karty pracy zawierają różnorodne ćwiczenia pozwalające przedszkolakom nabywać i rozwijać umiejętności niezbędne
do poznawania otaczającego ich świata. Zadania – z udziałem wesołego Trampolinka – są zróżnicowane pod względem
stopnia trudności, tak aby każde dziecko w grupie mogło osiągnąć sukces na miarę swoich możliwości. Kącik artysty jest
propozycją działań plastyczno-technicznych tematycznie związanych z rozkładem treści, ale zawiera również karty do wie-
lokrotnego wykorzystania w ciągu roku (litery, cyfry i znaki matematyczne, pieniądze). Zeszyt My i nasz świat. Emocje
i kompetencje społeczne ma na celu kształtowanie u dzieci podstawowych i potrzebnych w życiu umiejętności społecznych.
Obudowę metodyczną dla nauczyciela stanowią:
x Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1–2
x Piosenki i utwory do słuchania – CD
x Pomysły na zabawy muzyczne. Piosenki i utwory do słuchania – CD (płyta z książeczką z pomysłami na zabawy muzyczne).
Każda część Przewodnika zawiera rozkład materiału, miesięczne plany pracy wychowawczo-dydaktycznej (z odniesie-
niami do podstawy programowej i przewidywanymi osiągnięciami dzieci) oraz dzienne scenariusze zajęć, które są przykła-
dem organizacji czasu w przedszkolu z wykorzystaniem Kart pracy, Kącika artysty oraz nagrań z jednej z płyt muzycznych.
Koncepcja scenariuszy gwarantuje komfort pracy w wymiarze 5-godzinnym i powyżej 5 godzin. Działania zaznaczone sza-
rym tłem w zapisie w dzienniku dotyczą wymiaru 5-godzinnego. Scenariusze obejmują: aktywności poranne i popołudnio-
we, zajęcia główne oraz zajęcia w ogrodzie. Zajęcia główne to zajęcia: przygotowawcze do nauki czytania i pisania, matema-
tyczne, przyrodnicze, z wykorzystaniem utworów literackich, plastyczne, badawcze, ruchowe, umuzykalniające i społeczne.
To, jakie umiejętności posiadają dzieci w grupie, wie najlepiej nauczyciel. I to on decyduje o wykonywaniu zadań przez
poszczególnych przedszkolaków. Dlatego w Kartach pracy nie ma zaznaczonych ćwiczeń dla danej grupy wiekowej. Jednak
w scenariuszach zajęć, podczas których wprowadzane są litery i cyfry, nauczyciel znajdzie wskazówki, które działania są
przeznaczone dla dzieci 5-letnich, a które również dla dzieci 6-letnich. Należy mimo wszystko pamiętać o indywidualno-
ści rozwoju każdego dziecka i do niego dostosowywać organizację pracy.
Przewodnik zawiera również propozycje realizacji tematów metodą projektu. W każdej części Przewodnika jeden tydzień
jest realizowany metodą projektu, ale dla nauczycieli chcących dodatkowo uatrakcyjnić treści dydaktyczne proponujemy
jeszcze cztery inne projekty, których opis umieszczono w oddzielnym rozdziale.
W Przewodniku zamieszczono komentarz metodyczny odnoszący się do publikacji My i nasz świat. Emocje i kompe-
tencje społeczne. Z tego zeszytu nauczyciel może skorzystać w dowolnym czasie, w zależności od sytuacji i problemów po-
jawiających się w grupie.
Na końcu Przewodnika znajduje się wykaz podstawowych wyrazów i zwrotów angielskich, przydatnych podczas zabaw
i zajęć prowadzonych w języku obcym nowożytnym.
Dzieciom i Nauczycielom życzymy sukcesów i radości w pracy z pakietem Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka!
Autorki