Page 293 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 293

Kącik Sanford Harmony  •  Propozycje realizacji zajęć społeczno-emocjonalnych  •  291



                  NOWA
               TRAMPOLINA                              PROGRAM SANFORD HARMONY

                                        Opowiadanie o Zi             Propozycje zajęć z poradnika metodycznego
               Temat tygodnia         (poruszane zagadnienia)                   Sanford Harmony
                 Tydzień 5     1.3   Docenianie różnorodności – dbanie   y  Praca plastyczna „O nas” (s. 25).
             JA I MOJA RODZINA    o wspólne dobro; pomaganie innym.  y  Ćwiczenie „Co, jeśli?” (s. 25), karty (s. 162).
                                                                 y  Praca plastyczna „Jestem wyjątkowy” (s. 25).
                                                                 y  Ćwiczenie „Z czego jestem dumny?” (s. 26).
                                                                 y  Ćwiczenie „Co by było, gdyby wszyscy byli tacy sami?”
                                                                   (s. 76).
                 Tydzień 6     3.1   Słuchać i umieć słuchać – poznanie   y  Krąg grupowy – Dlaczego warto słuchać innych
             BEZPIECZNA DROGA     cech dobrego słuchacza.          i jak słuchać uważnie całym sobą (s. 85).
              DO PRZEDSZKOLA                                     y  Ćwiczenie „Zasady dobrego słuchacza” (s. 86).
                                                                 y  Karty „Jak słuchać całym ciałem” (s. 170, 171).
                 Tydzień 7     3.1   Słuchać i umieć słuchać – poznanie   y  Krąg grupowy – Co nam przeszkadza w słuchaniu?
              JESIEŃ W PARKU      cech dobrego słuchacza.          Co się dzieje, gdy nie słuchamy uważnie tego, co
               I W OGRODZIE                                        mówią do nas inni? (s. 85).
                                                                 y  Scenki sytuacyjne „Kto jest dobrym słuchaczem” (s. 86).
                 Tydzień 8     2.2   Przewidywanie uczuć – emocje   y  Krąg grupowy – Co czujesz, gdy...? (s. 47).
             POBAW SIĘ ZE MNĄ     przeżywane podczas wspólnej zabawy.  y  Zabawa „Bądź przewidujący” (s. 48).
                               2.3   Tropienie uczuć – rozpoznawanie   y  Ćwiczenie „Powody uczuć” (s. 52), obrazki (s. 166, 167).
                                  i nazywanie uczuć własnych i innych;   y  Gra „Zgadzam się / Nie zgadzam się” (s. 112).
                                  dzielenie się z innymi.        y  Praca plastyczna „Jestem dobrym słuchaczem” (s. 87).
                                                                 y  Ćwiczenie „Śpiewanie na przemian” (s. 93).
                                                                 y  Karty współpracy (s. 178–181).
                                                                 y  Ćwiczenie „Praca zespołowa – puzzle” (s. 123).
                 Tydzień 9     3.1   Słuchać i umieć słuchać – poznanie   y  Zestaw kart. ROZMOWY.
              JESIENNY DESZCZ     cech dobrego słuchacza.        y  Zabawa „Zi mówi” (s. 87).
                                                                 y  Praca plastyczna „Jestem dobrym słuchaczem” (s. 87).
                 Tydzień 10    3.2   Mówić i umieć mówić – poznanie   y  Krąg grupowy – Dlaczego warto reagować na słowa
                 CIEKAWE,         cech dobrego rozmówcy.           innych, a podczas rozmowy odzywać się i słuchać na
                DLACZEGO…                                          przemian? (s. 91).
                                                                 y  Ćwiczenie „Wlazł kotek na płotek” – na przemian (s. 92).
                 Tydzień 11    2.4   Rozumienie, jak czują się inni   y  Ćwiczenie „Kto ma w domu zwierzaka?” – szukanie
               MÓJ ZWIERZAK       – dbanie o innych, wykazywanie troski   podobieństw (s. 20).
                                  o innych.                      y  Piosenka Słuchaj uważnie (CD).
                                                                 y  Ćwiczenie „Naśladowanie emocji” (s. 43).
                                                                 y  Ćwiczenie „Jakie to uczucie?” (s. 42).
                                                                 y  Scenki sytuacyjne (s. 57).
                 Tydzień 12    2.4   Rozumienie, jak czują się inni   y  Krąg grupowy – Jak pokazać, że nam zależy? (s. 57).
                  DZIEŃ           – dbanie o innych, wykazywanie troski  y  Ćwiczenie „Umil komuś dzień – laurki” (s. 139).
               PLUSZOWEGO         o innych.
                   MISIA
                 Tydzień 13    2.5   Niektóre dzieci tak, niektóre nie.   y  Ćwiczenie „Jeśli jesteś dziś szczęśliwy” (s. 43).
             LISTY DO MIKOŁAJA    Czasami tak, czasami nie –     y  Krąg grupowy – Co nas łączy? (s. 62).
                                  rozumienie, że różne rzeczy    y  Ćwiczenie „Niektóre tak, niektóre nie” (s. 63).
                                  odpowiadają różnym ludziom;    y  Ćwiczenia „Przykłady stereotypów” (s. 64).
                                  poznawanie swoich upodobań     y  Praca plastyczna „Galeria różnorodności” (s. 65).
                                  i upodobań innych ludzi.

                 Tydzień 14    1.4   Bycie częścią grupy – wyjaśnianie, co   y  Krąg grupowy – Dlaczego razem? (s. 30).
                ZAPRASZAMY       to znaczy przynależeć do grupy; Zi   y  Ćwiczenie „Piosenka integrująca” (s. 31).
               NA TEATRZYK        uczy się, jak odkrywać to, co łączy   y  Ćwiczenie „Nasze liczne wspólnoty” (s. 31).
              ZAPRASZAMY NA      dzieci.                        y  Praca plastyczna „Rysunki różnorodności” (s. 26).
              PRZEDSTAWIENIE
   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298