Page 7 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 7
WSTĘP
Pakiet edukacyjny Nowa Trampolina pięciolatka został opracowany zgodnie z obowiązującą podstawą programową wycho-
wania przedszkolnego.
W skład pakietu wchodzą następujące materiały dla dziecka:
x Karty pracy. Część 1
x Karty pracy. Część 2
x Karty pracy. Część 3
x Karty pracy. Część 4
x Kącik artysty
x My i nasz świat. Emocje i kompetencje społeczne.
Publikacje te wzajemnie się uzupełniają, tworząc spójną całość. Umożliwiają przedszkolakowi nabycie i rozwijanie umie-
jętności niezbędnych do dalszego poznawania siebie i świata.
W Kartach pracy znajdują się m.in.: ćwiczenia grafomotoryczne, przygotowujące do nauki pisania, matematyczne,
kształtujące zdolności liczenia, szacowania, klasyfikowania, ćwiczenia rozwijające logiczne myślenie, myślenie przyczy-
nowo-skutkowe. Dziecko jest też wprowadzane w świat liter i cyfr – odbywa się to w łagodny, bezpieczny sposób poprzez
zabawę plastyczną, tj. kolorowanie lub wyklejanie szablonu litery i cyfry. Czytelna i przyjazna szata graficzna stron Kart
pracy oraz naklejki z pewnością zachęcą dziecko do aktywnego uczestnictwa w zajęciach przedszkolnych. Dodatkową atrak-
cją są konturowe rysunki znajdujące się na wewnętrznej stronie okładki w każdej części Kart pracy.
Kącik artysty składa się z ponad 30 kart. To propozycje działań plastyczno-technicznych tematycznie związane z roz-
kładem treści w ciągu roku. Podczas ich wykonywania dziecko rozwija wyobraźnię i sprawność manualną. Wśród kart są
m.in.: gry memory, ozdoby choinkowe, kartka wielkanocna, drzewo genealogiczne dla babci i dziadka. Dziecko może też
wykonać makietę mapy Polski, kukiełkę do teatrzyku czy zaprojektować miasteczko, a nawet własny zielnik.
Zeszyt My i nasz świat. Emocje i kompetencje społeczne to publikacja kształtująca umiejętności społeczne. Zawiera
10 opowiadań o przygodach pięcioletniego chłopca. Teksty są doskonałą inspiracją do rozmowy z dziećmi na temat
rozpoznawania własnych uczuć i emocji oraz relacji z członkami rodziny i rówieśnikami. Dodatkowo w publikacji zapro-
ponowano polecenia dla dziecka, ściśle związane z treścią danego opowiadania.
Obudowę metodyczną dla nauczyciela do pakietu Nowa Trampolina pięciolatka stanowią:
x Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
x Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 2
x Piosenki i utwory do słuchania – CD.
Każda z części Przewodnika zawiera rozkład materiału, miesięczne plany pracy wychowawczo-dydaktycznej z od-
niesieniami do podstawy programowej oraz dzienne scenariusze zajęć. Scenariusze obejmują propozycje działań w ciągu
całego dnia pobytu dziecka w przedszkolu: zadania poranne i popołudniowe, zajęcia główne (zajęcia 1. i zajęcia 2.) oraz
zajęcia w ogrodzie. Zajęcia główne to zajęcia: z zakresu wspomagania rozwoju mowy, z wykorzystaniem utworów literac-
kich, matematyczne, plastyczne lub techniczne, ruchowe (ćwiczenia gimnastyczne), umuzykalniające (uwzględniające pio-
senki i inne utwory z płyty muzycznej) i społeczne (np. spotkania ze specjalistami w danej dziedzinie).
W scenariuszach zajęć, wśród różnych tekstów literackich, znajdują się również opowiadania przedstawiające przygody
Trampolinka – wesołej postaci przewodniej pakietu, która towarzyszy przedszkolakowi w odkrywaniu świata.
Przedstawiona koncepcja Przewodnika gwarantuje komfort pracy w wymiarze 5-godzinnym i powyżej 5 godzin. W zapisie
w dzienniku, znajdującym się na początku każdego scenariusza dziennego, wyróżniono szarym tłem te działania, które
dotyczą zajęć w wymiarze 5-godzinnym.
Przewodnik zawiera także propozycje realizacji tematów metodą projektu. W każdym miesiącu realizowany jest jeden
projekt – jako alternatywa dla nauczycieli chcących uatrakcyjnić treści dydaktyczne.
W Przewodniku zamieszczono krótki komentarz metodyczny odnoszący się do publikacji My i nasz świat. Emocje
i kompetencje społeczne. Z tego zeszytu nauczyciel może korzystać w dowolnym czasie, w zależności od sytuacji i problemów
pojawiających się w grupie. Zawarte w komentarzu wskazówki ułatwią przygotowanie się do rozmowy z przedszkolakami,
tak aby wszystkie dzieci miały poczucie bycia akceptowanymi i rozumianymi przez swojego wychowawcę.
Na końcu Przewodnika znajduje się wykaz podstawowych wyrazów i zwrotów angielskich. Będą one przydatne
nauczycielowi podczas zabaw i zajęć prowadzonych w języku obcym nowożytnym.
Autorki