Page 7 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 7

WSTĘP









            Pakiet edukacyjny Nowa Trampolina pięciolatka został opracowany zgodnie z obowiązującą podstawą programową wycho-
            wania przedszkolnego.
              W skład pakietu wchodzą następujące materiały dla dziecka:
                 x Karty pracy. Część 1
                 x Karty pracy. Część 2
                 x Karty pracy. Część 3
                 x Karty pracy. Część 4
                 x Kącik artysty
                 x My i nasz świat. Emocje i kompetencje społeczne.
              Publikacje te wzajemnie się uzupełniają, tworząc spójną całość. Umożliwiają przedszkolakowi nabycie i rozwijanie umie-
            jętności niezbędnych do dalszego poznawania siebie i świata.
              W Kartach pracy znajdują się m.in.: ćwiczenia grafomotoryczne, przygotowujące do nauki pisania, matematyczne,
            kształtujące zdolności liczenia, szacowania, klasyfikowania, ćwiczenia rozwijające logiczne myślenie, myślenie przyczy-
            nowo-skutkowe. Dziecko jest też wprowadzane w świat liter i cyfr – odbywa się to w łagodny, bezpieczny sposób poprzez
            zabawę plastyczną, tj. kolorowanie lub wyklejanie szablonu litery i cyfry. Czytelna i przyjazna szata graficzna stron Kart
            pracy oraz naklejki z pewnością zachęcą dziecko do aktywnego uczestnictwa w zajęciach przedszkolnych. Dodatkową atrak-
            cją są konturowe rysunki znajdujące się na wewnętrznej stronie okładki w każdej części Kart pracy.
              Kącik artysty składa się z ponad 30 kart. To propozycje działań plastyczno-technicznych tematycznie związane z roz-
            kładem treści w ciągu roku. Podczas ich wykonywania dziecko rozwija wyobraźnię i sprawność manualną. Wśród kart są
            m.in.: gry memory, ozdoby choinkowe, kartka wielkanocna, drzewo genealogiczne dla babci i dziadka. Dziecko może też
            wykonać makietę mapy Polski, kukiełkę do teatrzyku czy zaprojektować miasteczko, a nawet własny zielnik.
              Zeszyt My i nasz świat. Emocje i kompetencje społeczne to publikacja kształtująca umiejętności społeczne. Zawiera
            10 opowiadań o przygodach pięcioletniego chłopca. Teksty są doskonałą inspiracją do rozmowy z dziećmi na temat
            rozpoznawania własnych uczuć i emocji oraz relacji z członkami rodziny i rówieśnikami. Dodatkowo w publikacji zapro-
            ponowano polecenia dla dziecka, ściśle związane z treścią danego opowiadania.
              Obudowę metodyczną dla nauczyciela do pakietu Nowa Trampolina pięciolatka stanowią:
                 x Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
                 x Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 2
                 x Piosenki i utwory do słuchania – CD.
              Każda z części Przewodnika zawiera rozkład materiału, miesięczne plany pracy wychowawczo-dydaktycznej z od-
            niesieniami do podstawy programowej oraz dzienne scenariusze zajęć. Scenariusze obejmują propozycje działań w ciągu
            całego dnia pobytu dziecka w przedszkolu: zadania poranne i popołudniowe, zajęcia główne (zajęcia 1. i zajęcia 2.) oraz
            zajęcia w ogrodzie. Zajęcia główne to zajęcia: z zakresu wspomagania rozwoju mowy, z wykorzystaniem utworów literac-
            kich, matematyczne, plastyczne lub techniczne, ruchowe (ćwiczenia gimnastyczne), umuzykalniające (uwzględniające pio-
            senki i inne utwory z płyty muzycznej) i społeczne (np. spotkania ze specjalistami w danej dziedzinie).
              W scenariuszach zajęć, wśród różnych tekstów literackich, znajdują się również opowiadania przedstawiające przygody
            Trampolinka – wesołej postaci przewodniej pakietu, która towarzyszy przedszkolakowi w odkrywaniu świata.
              Przedstawiona koncepcja Przewodnika gwarantuje komfort pracy w wymiarze 5-godzinnym i powyżej 5 godzin. W zapisie
            w dzienniku, znajdującym się na początku każdego scenariusza dziennego, wyróżniono szarym tłem te działania, które
            dotyczą zajęć w wymiarze 5-godzinnym.
              Przewodnik zawiera także propozycje realizacji tematów metodą projektu. W każdym miesiącu realizowany jest jeden
            projekt – jako alternatywa dla nauczycieli chcących uatrakcyjnić treści dydaktyczne.
              W Przewodniku zamieszczono krótki komentarz metodyczny odnoszący się do publikacji My i nasz świat. Emocje
            i kompetencje społeczne. Z tego zeszytu nauczyciel może korzystać w dowolnym czasie, w zależności od sytuacji i problemów
            pojawiających się w grupie. Zawarte w komentarzu wskazówki ułatwią przygotowanie się do rozmowy z przedszkolakami,
            tak aby wszystkie dzieci miały poczucie bycia akceptowanymi i rozumianymi przez swojego wychowawcę.
              Na końcu Przewodnika znajduje się wykaz podstawowych wyrazów i zwrotów angielskich. Będą one przydatne
            nauczycielowi podczas zabaw i zajęć prowadzonych w języku obcym nowożytnym.

                                                                                                      Autorki
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12