Page 12 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 12
10 • PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ • Wrzesień
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
Aktywność poranna y zabawa naśladowcza „Pakujemy się na wa- f odzwierciedla czynności ruchem (IV 1)
i popołudniowa kacje” f liczy w zakresie 1–10 (IV 15)
I 5; II 4; IV 1, 5, 9, 15 y opowieść ruchowa „Drzewa na wietrze” f przedstawia emocje, używając mimiki twarzy
y ćwiczenia poranne – Zestaw II (II 4)
y zabawa matematyczna „Ile kredek?” – prze- f odgrywa role w zabawach, posługując się mimi ką
liczanie elementów (IV 1)
y zabawa pantomimiczna „Jakie mamy min- f rozpoznaje emocje przedstawione na ilustracji
ki?” – pokazywanie różnych nastrojów (II 6; IV 9)
y wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 8) – f opowiada historyjkę (IV 5)
łączy przyczynę ze skutkiem (IV 5)
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutko-
MOJE EMOCJE Zajęcia główne y „Jakie mamy dzisiaj nastroje?” – wypowia- f współdziała w sytuacjach zadaniowych (III 5)
f
wego
wyraża i nazywa swoje emocje (II 1)
f
jest empatyczne (II 2, 9)
f
I 5, 7, 8; II 1, 2, 4, 7, 9;
danie się na określony temat
szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego
f
ozpoznawanie różnych emocji
III 5; IV 1, 8
r
– na przykładzie historyjki (II 7)
y
Wtorek y zabawa integrująca „Smutno mi, gdy…” f wyraża emocje za pomocą mimiki (II 4; IV 1)
zabawa ruchowa „Czary-mary” – przedsta-
y
dysponuje sprawnością rąk potrzebną do ryso-
f
wianie emocji za pomocą mimiki
wania (I 7)
y praca plastyczna „Jak się dzisiaj czuję?” f wykonuje rysunek za pomocą kredek (II 4; IV 8)
y ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw III uczestniczy w zorganizowanych zajęciach gimna-
f
Zajęcia w ogrodzie y zabawa ruchowa „Kto pierwszy” stycznych i zabawach ruchowych (I 5, 8)
I 2, 6, 9; III 5; IV 11, 18 y zabawa w piaskownicy „Najsmaczniejsze f ubiera się stosownie do pogody (I 2; III 5; IV 18)
ciasto w świecie” f sprawdza szybkość podczas zabaw w ogrodzie (I 5)
y zabawa z bańkami mydlanymi f wznosi konstrukcje z piasku, przesypuje, formu-
je (I 6; IV 11)
f ćwiczy aparat artykulacyjny podczas puszczania
baniek mydlanych (I 9)
Aktywność poranna y zabawa integrująca „Uśmiechamy się do f słucha z uwagą (III 8)
i popołudniowa tych, którzy...” – powitanie f wypowiada się płynnie pod względem artykula-
I 5, 7; II 4; III 8; y zabawa matematyczna „Małe – duże” – cyjnym (IV 2)
IV 1, 2, 8, 9, 13, 15 określanie wielkości figur geometrycznych f określa wielkość (IV 2, 13)
y ćwiczenia poranne – Zestaw II f przelicza (IV 15)
y zabawa matematyczna „Hop do góry!” – f naśladuje ruchy zwierząt (I 5; IV 1)
przeliczanie elementów f określa i nazywa emocje (II 1)
y zabawa ruchowa „Na farmie” – naśladowa- f rysuje miny (I 7; II 4; IV 8, 9)
słucha czytanego listu (III 8; IV 3)
ZGODNIE BAWIMY SIĘ Z INNYMI Zajęcia główne y powitanie „Iskierka przyjaźni” f określa prawdziwość wypowiedzianych zdań (IV 3)
nie zwierząt
f
próbuje znaleźć rozwiązanie na postawione
wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 2, s. 9)
f
y
– rysowanie min, nazywanie emocji
pytanie (IV 19)
jest empatyczne (II 2, 9)
f
I 9; II 2, 4, 9; III 8;
odczytanie listu i omówienie jego treści
y
wykonuje rysunek, używając kredek (IV 8)
f
„Jak pomóc Karolince?” – podawanie pro-
IV 1, 3, 7, 8, 19
y
wyraża emocje w postaci rysunku (II 4)
f
pozycji pomocy w trudnej sytuacji
usprawnia aparat mowy podczas zabaw dykcyj-
f
zabawa „Poduszka życzeń”
y
nych (I 9)
zabawa „Tak czy nie?”
y
słucha piosenki i uczy się jej na pamięć (IV 7)
f
ćwiczenia dykcyjne
y
zapamiętuje i odtwarza układ ruchowy do pio-
f
utrwalenie piosenki Trampolinek i my (CD)
y
Środa y praca plastyczna „Obrazek dla Karolinki” f śpiewa piosenkę w grupie (IV 7)
senki (IV 1, 7)
ćwiczenia słuchowo-ruchowe „Duże koło,
y
określa charakter muzyki (IV 7)
f
małe kółka”
y określanie charakteru muzyki f ubiera się stosownie do pogody (I 2; III 5; IV 18)
bada, poszukuje (IV 19)
f
r
y ealizacja ruchowa piosenki ma poczucie sprawstwa i radości z wykonanej
f
Zajęcia w ogrodzie y zabawa badawcza w piaskownicy „Wyko- pracy (II 1, 6)
I 2, 5; II 1, 6; III 1, 5; paliska” f reaguje na swoje imię (III 1)
IV 12, 13, 18, 19 y zabawa z piłką „Czerwony do Oli” f rozpoznaje kolory (IV 12)
y zabawa matematyczna „Ile stóp ma pia- f wie, na czym polega pomiar długości i zna proste
skownica?” – odmierzanie sposoby mierzenia – stopa za stopą (IV 13)