Page 275 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 275

Kącik Sanford Harmony  •  Propozycje realizacji zajęć społeczno-emocjonalnych  •  273



                  NOWA
               TRAMPOLINA                              PROGRAM SANFORD HARMONY

                                        Opowiadanie o Zi             Propozycje zajęć z poradnika metodycznego
               Temat tygodnia
                                      (poruszane zagadnienia)                   Sanford Harmony
                 Tydzień 15    1.3   Docenianie różnorodności – dbanie   y  Krąg grupowy – Jakie podobieństwa udało wam się
              ŚLADY NA ŚNIEGU     o wspólne dobro; pomaganie innym.  odkryć? Jakie zauważyliście między sobą różnice? (s. 25).
                                                                 y  Praca plastyczna (wariant w parach) „Każdy w grupie
                                                                   jest inny i wyjątkowy” (s. 25).
                 Tydzień 16    2.1   Uczucia na zewnątrz, uczucia   y  Krąg grupowy – Czym są uczucia i emocje? (s. 41).
                ŚWIĄTECZNE        w środku – wyjaśnianie, co to jest   y  Karty z buźkami/emotikony (s. 163, 164).
                 DRZEWKO          uczucie; po czym je poznajemy;   y  Gra „Jakie to emocje? / Jakie to uczucie?” (s. 36).
                                  nazywanie uczuć; różne uczucia   y  Zabawa „Gorące krzesła – na odwrót” (s. 145).
                                  (radość, ekscytacja, złość, strach,   y  Ćwiczenie „Przyłapywanie na życzliwości” (s. 140).
                                  smutek).
                 Tydzień 17    3.3   Słowa są ważne – jak mówić, żeby inni  y  Ćwiczenie „Rozmowa o czymś ciekawym” (s. 97).
              DAWNO, DAWNO        nas słuchali?; prawo do wypowiadania   y  Ćwiczenie „Mów głośno i wyraźnie” (s. 97).
                  TEMU…           swoich sądów.

                 Tydzień 18    2.6   Każdy ma prawo dobrze się bawić   y  Krąg grupowy – Co by było, gdyby nie było zasady:
                 ZABAWA           – decydowanie, w co chcę się bawić   Każdy może się bawić w to, na co ma ochotę (s. 70, 71).
              KARNAWAŁOWA         i czym chcę się bawić; mogę się bawić   y  Piosenka Możesz być tym, kim chcesz (CD).
                                  w to, co chcę.                 y  Zabawa „A co, gdyby ktoś ci powiedział…” (s. 72).
                                                                 y  Krąg grupowy – Zasada: Każdy może się bawić w to, na
                                                                   co ma ochotę w praktyce (s. 70).
                 Tydzień 19    2.1   Uczucia na zewnątrz, uczucia   y  Krąg grupowy – Jak można się zorientować, co czują inni?
               ŚWIĘTO BABCI       w środku – wyjaśnianie, co to jest   (s. 43).
                 I DZIADKA        uczucie; po czym je poznajemy;   y  Ćwiczenie (przykłady własne) „Sytuacje, w których
                                  nazywanie uczuć.                 możemy odczuwać daną emocję” (s. 42).
                               2.4   Rozumienie, jak czują się inni   y  Ćwiczenie (modyfikacja) „Jeśli babcia jest szczęśliwa.
                                  – dbanie o innych, wykazywanie troski   Jeśli dziadek jest szczęśliwy” (s. 58).
                                  o innych.                      y  Krąg grupowy – Dlaczego warto okazywać innym, że
                                                                   zwracamy uwagę na to, jakie mają uczucia? (s. 57).
                 Tydzień 20    2.5   Niektóre dzieci tak, niektóre nie.   y  Krąg grupowy – Dlaczego warto próbować, nawet jak
             GDZIE MIESZKASZ?     Czasami tak, czasami nie –       nam nie wychodzi? (s. 75).
                                  rozpoznawanie potrzeb, intencji   y  Ćwiczenie „Jak się zmieniamy?” (s. 76).
                                  i emocji innych ludzi; poznawanie   y  Ćwiczenia „Odgrywamy zmiany” (s. 77).
                                  potrzeb innych poprzez pytanie ich   y  Krąg grupowy – Dlaczego warto zabierać głos i kiedy to
                                  o to, czego potrzebują, co czują,   robić (s. 96).
                                  dlaczego coś robią.            y  Ćwiczenie „Dlaczego warto mówić głośno i wyraźnie, ale
                               2.7   Dorastam, uczę się i zmieniam się   uprzejmie” (s. 97).
                                  – uczenie się od innych, uczenie się   y  Ćwiczenie „Mówienie na głos i z dumą” (s. 99).
                                  czegoś nowego.


            *  Numer części programu Sanford Harmony (Część 1. Różnorodność i akceptacja), numer opowiadania o Zi w danej części
              (opowiadanie 1. Spotkanie z Zi).
            **  Numer strony w Sanford Harmony. Poradnik metodyczny. Wychowanie przedszkolne, na której poruszane jest dane zagadnienie
              lub podany jest opis zabawy.
   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280