Page 275 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 275
Kącik Sanford Harmony • Propozycje realizacji zajęć społeczno-emocjonalnych • 273
NOWA
TRAMPOLINA PROGRAM SANFORD HARMONY
Opowiadanie o Zi Propozycje zajęć z poradnika metodycznego
Temat tygodnia
(poruszane zagadnienia) Sanford Harmony
Tydzień 15 1.3 Docenianie różnorodności – dbanie y Krąg grupowy – Jakie podobieństwa udało wam się
ŚLADY NA ŚNIEGU o wspólne dobro; pomaganie innym. odkryć? Jakie zauważyliście między sobą różnice? (s. 25).
y Praca plastyczna (wariant w parach) „Każdy w grupie
jest inny i wyjątkowy” (s. 25).
Tydzień 16 2.1 Uczucia na zewnątrz, uczucia y Krąg grupowy – Czym są uczucia i emocje? (s. 41).
ŚWIĄTECZNE w środku – wyjaśnianie, co to jest y Karty z buźkami/emotikony (s. 163, 164).
DRZEWKO uczucie; po czym je poznajemy; y Gra „Jakie to emocje? / Jakie to uczucie?” (s. 36).
nazywanie uczuć; różne uczucia y Zabawa „Gorące krzesła – na odwrót” (s. 145).
(radość, ekscytacja, złość, strach, y Ćwiczenie „Przyłapywanie na życzliwości” (s. 140).
smutek).
Tydzień 17 3.3 Słowa są ważne – jak mówić, żeby inni y Ćwiczenie „Rozmowa o czymś ciekawym” (s. 97).
DAWNO, DAWNO nas słuchali?; prawo do wypowiadania y Ćwiczenie „Mów głośno i wyraźnie” (s. 97).
TEMU… swoich sądów.
Tydzień 18 2.6 Każdy ma prawo dobrze się bawić y Krąg grupowy – Co by było, gdyby nie było zasady:
ZABAWA – decydowanie, w co chcę się bawić Każdy może się bawić w to, na co ma ochotę (s. 70, 71).
KARNAWAŁOWA i czym chcę się bawić; mogę się bawić y Piosenka Możesz być tym, kim chcesz (CD).
w to, co chcę. y Zabawa „A co, gdyby ktoś ci powiedział…” (s. 72).
y Krąg grupowy – Zasada: Każdy może się bawić w to, na
co ma ochotę w praktyce (s. 70).
Tydzień 19 2.1 Uczucia na zewnątrz, uczucia y Krąg grupowy – Jak można się zorientować, co czują inni?
ŚWIĘTO BABCI w środku – wyjaśnianie, co to jest (s. 43).
I DZIADKA uczucie; po czym je poznajemy; y Ćwiczenie (przykłady własne) „Sytuacje, w których
nazywanie uczuć. możemy odczuwać daną emocję” (s. 42).
2.4 Rozumienie, jak czują się inni y Ćwiczenie (modyfikacja) „Jeśli babcia jest szczęśliwa.
– dbanie o innych, wykazywanie troski Jeśli dziadek jest szczęśliwy” (s. 58).
o innych. y Krąg grupowy – Dlaczego warto okazywać innym, że
zwracamy uwagę na to, jakie mają uczucia? (s. 57).
Tydzień 20 2.5 Niektóre dzieci tak, niektóre nie. y Krąg grupowy – Dlaczego warto próbować, nawet jak
GDZIE MIESZKASZ? Czasami tak, czasami nie – nam nie wychodzi? (s. 75).
rozpoznawanie potrzeb, intencji y Ćwiczenie „Jak się zmieniamy?” (s. 76).
i emocji innych ludzi; poznawanie y Ćwiczenia „Odgrywamy zmiany” (s. 77).
potrzeb innych poprzez pytanie ich y Krąg grupowy – Dlaczego warto zabierać głos i kiedy to
o to, czego potrzebują, co czują, robić (s. 96).
dlaczego coś robią. y Ćwiczenie „Dlaczego warto mówić głośno i wyraźnie, ale
2.7 Dorastam, uczę się i zmieniam się uprzejmie” (s. 97).
– uczenie się od innych, uczenie się y Ćwiczenie „Mówienie na głos i z dumą” (s. 99).
czegoś nowego.
* Numer części programu Sanford Harmony (Część 1. Różnorodność i akceptacja), numer opowiadania o Zi w danej części
(opowiadanie 1. Spotkanie z Zi).
** Numer strony w Sanford Harmony. Poradnik metodyczny. Wychowanie przedszkolne, na której poruszane jest dane zagadnienie
lub podany jest opis zabawy.