Page 273 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 273
KĄCIK SANFORD HARMONY
– PROPOZYCJE REALIZACJI
ZAJĘĆ SPOŁECZNO-EMOCJONALNYCH
Kącik Sanford Harmony zawiera propozycje dotyczące realizacji zajęć o tematyce społeczno-emocjonalnej. W tabeli znaj-
dują się wskazówki, które pomogą nauczycielowi powiązać temat tygodniowy znajdujący się w rozkładzie materiału pakietu
Nowa Trampolina z zagadnieniami poruszanymi w programie Sanford Harmony. Tego typu rozwiązanie dostarcza nauczycie-
lowi dodatkowe pomysły na zajęcia z przedszkolakami oraz gwarantuje spójny i systematyczny proces edukacji.
NOWA
TRAMPOLINA PROGRAM SANFORD HARMONY
Opowiadanie o Zi Propozycje zajęć z poradnika metodycznego
Temat tygodnia
(poruszane zagadnienia) Sanford Harmony
Tydzień 1 1.1* Spotkanie z Zi – definiowanie pojęcia y Krąg grupowy – Dowiadywanie się nowych rzeczy
MOJE PRZEDSZKOLE przyjaciel; Zi uczy się, jak być dobrym o innych (s. 13**).
kolegą. y Ćwiczenie sytuacji powitania (s. 12).
y Ćwiczenia na poznawanie się nawzajem (s. 13).
y Rysowanie – Czego nowego dowiedziałem się o koledze
(s. 13).
y Taniec par na dywanikach (s. 13).
Tydzień 2 1.4 Bycie częścią grupy – wyjaśnianie, co y Krąg grupowy – Przykłady różnych grup i przynależność
JA I TY TO MY to znaczy przynależeć do grupy; Zi grupowa (s. 29, 30).
uczy się, jak odkrywać to, co łączy y Praca grupowa – Stworzenie symbolu grupy (s. 30).
dzieci. y Krąg grupowy – Wyzwania dyżurnego grupy, co mogę
2.1 Uczucia na zewnątrz, uczucia zrobić dla innych (s. 31).
w środku – wyjaśnianie, co to jest y Piosenka Razem raźniej (CD).
uczucie; po czym je poznajemy; y Współpraca w zespołach – Praca plastyczna „Podaj dalej”
nazywanie uczuć; Zi zauważa, że każdy (s. 31).
ma uczucia i je okazuje – na zewnątrz y Ćwiczenie w parach „Pokaż swoją złość” (s. 41).
i w środku. y Tabela oznak emocjonalnych (s. 164).
y Gra „Jakie to uczucie?” (s. 42).
y Ćwiczenia: „Karty z buźkami”, „Uczuciowa wyklejanka”,
„Uczuciowe obrazki”, „Naśladowanie emocji”, „Jeśli jesteś
dziś szczęśliwy” (s. 43).
Tydzień 3 1.2 Odnajdywanie podobieństw – y Krąg grupowy – Szukamy podobieństw (s. 20).
TO JESTEM JA przyglądanie się sobie i innym; y Zabawa „Znajdź zabawkę, którą lubisz się bawić” (s. 20).
szukanie podobieństw wśród dzieci. y Zabawa „Na mój znak” (s. 21).
2.2 Przewidywanie uczuć – y Ćwiczenia w parach „W co lubisz się bawić?” (s. 19).
przewidywanie kto, co czuje; y Krąg grupowy – Bądź przewidujący (s. 47).
nazywanie emocji. y Karty „Jak byś się czuł?” (s. 165) i ćwiczenie (s. 47).
2.6 Każdy ma prawo dobrze się bawić. y Zabawa „Jak byś się czuł?” (s. 48).
y Krąg grupowy – Wypracowanie zasady, że każdy może
się bawić w to, na co ma ochotę (s. 69).
y Zabawa „Umil komuś dzień” (s. 138, 139).
y Ćwiczenie „Słoneczny promyczek” (s. 138).
y Krąg grupowy – Jak okazywanie życzliwości sobie
nawzajem wpływa na atmosferę w naszej grupie? (s. 139).
Tydzień 4 2.5 Niektóre dzieci tak, niektóre nie. y Krąg grupowy – Niektóre tak, niektóre nie (s. 63).
LECĄ LIŚCIE Czasami tak, czasami nie – pokazanie y Ćwiczenie „Łowcy stereotypów” (s. 65).
KOLOROWE działania mechanizmu stereotypu y Ćwiczenie „Zi mówi” (s. 87).
(domyślanie się, wyciąganie błędnych y Ćwiczenie „Co by było, gdyby podczas rozmowy każdy
wniosków, skutki kierowania się mówił jednocześnie przez cały czas?” (s. 91).
stereotypami). y Ćwiczenie „Na przemian” (s. 92).