Page 273 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 273

KĄCIK SANFORD HARMONY

                                                                  – PROPOZYCJE REALIZACJI

                                            ZAJĘĆ SPOŁECZNO-EMOCJONALNYCH









            Kącik Sanford Harmony zawiera propozycje dotyczące realizacji zajęć o tematyce społeczno-emocjonalnej. W tabeli znaj-
            dują się wskazówki, które pomogą nauczycielowi powiązać temat tygodniowy znajdujący się w rozkładzie materiału pakietu
            Nowa Trampolina z zagadnieniami poruszanymi w programie Sanford Harmony. Tego typu rozwiązanie dostarcza nauczycie-
            lowi dodatkowe pomysły na zajęcia z przedszkolakami oraz gwarantuje spójny i systematyczny proces edukacji.


                  NOWA
               TRAMPOLINA                              PROGRAM SANFORD HARMONY
                                        Opowiadanie o Zi             Propozycje zajęć z poradnika metodycznego
               Temat tygodnia
                                      (poruszane zagadnienia)                   Sanford Harmony
                 Tydzień 1     1.1*  Spotkanie z Zi – definiowanie pojęcia   y  Krąg grupowy – Dowiadywanie się nowych rzeczy
             MOJE PRZEDSZKOLE     przyjaciel; Zi uczy się, jak być dobrym   o innych (s. 13**).
                                  kolegą.                        y  Ćwiczenie sytuacji powitania (s. 12).
                                                                 y  Ćwiczenia na poznawanie się nawzajem (s. 13).
                                                                 y  Rysowanie – Czego nowego dowiedziałem się o koledze
                                                                   (s. 13).
                                                                 y  Taniec par na dywanikach (s. 13).
                 Tydzień 2     1.4   Bycie częścią grupy – wyjaśnianie, co   y  Krąg grupowy – Przykłady różnych grup i przynależność
               JA I TY TO MY      to znaczy przynależeć do grupy; Zi   grupowa (s. 29, 30).
                                  uczy się, jak odkrywać to, co łączy   y  Praca grupowa – Stworzenie symbolu grupy (s. 30).
                                  dzieci.                        y  Krąg grupowy – Wyzwania dyżurnego grupy, co mogę
                               2.1   Uczucia na zewnątrz, uczucia   zrobić dla innych (s. 31).
                                  w środku – wyjaśnianie, co to jest   y  Piosenka Razem raźniej (CD).
                                  uczucie; po czym je poznajemy;   y  Współpraca w zespołach – Praca plastyczna „Podaj dalej”
                                  nazywanie uczuć; Zi zauważa, że każdy   (s. 31).
                                  ma uczucia i je okazuje – na zewnątrz   y  Ćwiczenie w parach „Pokaż swoją złość” (s. 41).
                                  i w środku.                    y  Tabela oznak emocjonalnych (s. 164).
                                                                 y  Gra „Jakie to uczucie?” (s. 42).
                                                                 y  Ćwiczenia: „Karty z buźkami”, „Uczuciowa wyklejanka”,
                                                                   „Uczuciowe obrazki”, „Naśladowanie emocji”, „Jeśli jesteś
                                                                   dziś szczęśliwy” (s. 43).
                 Tydzień 3     1.2   Odnajdywanie podobieństw –   y  Krąg grupowy – Szukamy podobieństw (s. 20).
                TO JESTEM JA      przyglądanie się sobie i innym;   y  Zabawa „Znajdź zabawkę, którą lubisz się bawić” (s. 20).
                                  szukanie podobieństw wśród dzieci.  y  Zabawa „Na mój znak” (s. 21).
                               2.2   Przewidywanie uczuć –       y  Ćwiczenia w parach „W co lubisz się bawić?” (s. 19).
                                  przewidywanie kto, co czuje;   y  Krąg grupowy – Bądź przewidujący (s. 47).
                                  nazywanie emocji.              y  Karty „Jak byś się czuł?” (s. 165) i ćwiczenie (s. 47).
                               2.6   Każdy ma prawo dobrze się bawić.  y  Zabawa „Jak byś się czuł?” (s. 48).
                                                                 y  Krąg grupowy – Wypracowanie zasady, że każdy może
                                                                   się bawić w to, na co ma ochotę (s. 69).
                                                                 y  Zabawa „Umil komuś dzień” (s. 138, 139).
                                                                 y  Ćwiczenie „Słoneczny promyczek” (s. 138).
                                                                 y  Krąg grupowy – Jak okazywanie życzliwości sobie
                                                                   nawzajem wpływa na atmosferę w naszej grupie? (s. 139).

                 Tydzień 4     2.5   Niektóre dzieci tak, niektóre nie.   y  Krąg grupowy – Niektóre tak, niektóre nie (s. 63).
                LECĄ LIŚCIE       Czasami tak, czasami nie – pokazanie  y  Ćwiczenie „Łowcy stereotypów” (s. 65).
                KOLOROWE          działania mechanizmu stereotypu   y  Ćwiczenie „Zi mówi” (s. 87).
                                  (domyślanie się, wyciąganie błędnych   y  Ćwiczenie „Co by było, gdyby podczas rozmowy każdy
                                  wniosków, skutki kierowania się   mówił jednocześnie przez cały czas?” (s. 91).
                                  stereotypami).                 y  Ćwiczenie „Na przemian” (s. 92).
   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278