Page 271 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 271
My i nasz świat. Emocje i kompetencje społeczne • Wskazówki dla nauczyciela • 269
6. Jesteśmy różni
(Jaki jestem ja. Jaki jesteś ty)
Pytania, które mogą pomóc dorosłemu w przeprowadzeniu rozmowy z dziećmi: Co zdziwiło Stasia? Co pokazała dzie-
ciom pani Asia? Co to znaczy, że coś jest oryginalne? Czym różnią się od siebie Zuzia i Majka?
Warto zaproponować dzieciom narysowanie w parach portretów kolegi lub koleżanki (jedno dziecko rysuje drugie).
Potem można zrobić wystawę tych prac, ale nie podpisywać, kto na nich jest narysowany. To powinny odgadnąć dzieci.
Gdy to zrobią, możemy z nimi porozmawiać o tym, czy to dobrze, że różnimy się od siebie. W kręgu, po kolei dzieci mogą
wyobrażać sobie i mówić, co by się stało, gdyby wszyscy byli tacy sami. Jakie to niosłoby za sobą konsekwencje?
7. Idziemy do galerii!
(Co mi się podoba? Co podoba się tobie? Własne zdanie)
Pytania, które mogą pomóc dorosłemu w przeprowadzeniu rozmowy z dziećmi: Co wolno robić, a czego nie wolno robić
w galerii obrazów? Po co dzieci idą do galerii obrazów? Czego w nich szukają? Jakie obrazy podobają się Kacprowi i Julce?
Dlaczego?
Przy okazji tego opowiadania można poćwiczyć z dziećmi wypowiadanie własnego zdania tak, by nikogo nie obrażać.
Będą do tego potrzebne zdjęcia lub rysunki różnych przedmiotów albo miejsc. Każde dziecko, po kolei losuje kartę z ilu-
stracją. Jego zadaniem jest powiedzenie, czy to mu się podoba, czy nie i dlaczego, ale za pomocą formuły: To mi się podoba/
nie podoba ponieważ… Można zmodyfikować tę zabawę tak, by dzieci używały zamiast słów gestów. I tak podniesiony
do góry kciuk oznacza PODOBA MI SIĘ TO. Rozłożona poziomo dłoń NIE JESTEM PEWIEN, CZY MI SIĘ TO PODOBA
CZY NIE. Kciuk skierowany do dołu będzie oznaczał NIE PODOBA MI SIĘ TO.
8. Tradycja
(Różne tradycje domowe. Odpowiedzialność właściciela za swoje zwierzę)
Pytania, które mogą pomóc dorosłemu w przeprowadzeniu rozmowy z dziećmi: Co robią przed Wielkanocą
dziewczynki? Jak dziewczynki zamierzają spędzić święta? Co będą robiły? Co to znaczy tradycja? Jak Staś spędzi Wielkanoc?
Co będzie robił? Co stanie się z psem Stasia? Dlaczego Staś zabiera swojego psa? Co to znaczy być odpowiedzialnym
za kogoś?
Dzieci mogą opowiedzieć o swoich domowych tradycjach związanych ze Świętami Wielkanocnymi. Jeśli ich nie obchodzą,
to mogą opowiedzieć o jakiś innych tradycjach, które są w ich domach. Zadaniem dorosłego jest nie wartościować
i nie oceniać zwyczajów opisywanych przez dzieci.
Kolejnym ważnym wątkiem w opowiadaniu jest opieka nad domowym zwierzakiem i odpowiedzialność za niego.
Dzieci mogą poćwiczyć taką odpowiedzialność podczas grania w samodzielnie ułożoną i narysowaną grę – ściankę. Jeśli dzieci
wcześniej nie tworzyły własnej gry planszowej trzeba im trochę pomóc – pokazać, jak narysować planszę (oznaczyć START
i METĘ), jak ułożyć i zapisać zasady gry. Podpowiedzieć, że na wybranych i zaznaczonych kolorem polach będą zadania
dla właściciela psa (lub kota) np.:
x sprzątasz kuwetę
x dajesz psu/kotu jeść
x wychodzisz z psem na dwór
x bawisz się z kotem
x idziesz do weterynarza, bo pies jest chory
x dajesz zwierzakom pić
x czeszesz psa
x kupujesz psu smycz i obrożę
x bawisz się z psem.
Każde zadanie trzeba zademonstrować z wykorzystaniem pluszowego psa lub kota. Za każde wykonane zadanie dziecko
dostaje 1 punkt. Jeśli zbierze 10 punktów może skończyć grę i w nagrodę wybrać obrazek ze zwierzakiem do kolorowania.