Page 267 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 267

Zestawy ćwiczeń gimnastycznych  •  265



                 x małe hula-hoop – dziecko trzyma obręcz obiema rękami na wysokości pasa i próbuje nią zakręcić;
                 x duża piłka gładka, z kolcami lub piłka typu fasolka – dziecko kładzie się na piłce na brzuchu, ręce opiera na podłodze;
                 porusza się w przód i tył, turlając się na piłce;
                 x ławeczka gimnastyczna – dziecko w pozycji wyprostowanej, utrzymując równowagę, przechodzi po ławce;
                 x kosz zaczepiony na drabince, piłka – dziecko stara się wrzucić piłkę do kosza 2 razy;
                 x jeże balansujące, krążki, poduszki gładkie i z kolcami ułożone jeden element za drugim – dziecko przechodzi po nich,
                 starając się utrzymać równowagę i nie spaść.
            III.
            4.  Ćwiczenie stóp. Dziecko, które przeszło wszystkie poprzednie etapy toru, bierze woreczek z wyznaczonego miejsca,
              siada na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach. Palcami jednej stopy łapie woreczek i stara się przerzucić go przez
              kolano drugiej nogi.
            5.  Marsz po okręgu. Wspięcie na palce, ręce z woreczkiem uniesione w górę – wdech nosem, opad na pięty, opuszczenie
              rąk – wydech ustami. Odłożenie woreczków na wyznaczone miejsce i wyjście z sali.

            Zestaw IX

            Miejsce: ogródek przedszkolny. Pomoce: szarfy, piłki, 2 kółka ringo, drabinki na placu.
            Przygotowanie: Dzieci ustawiają się parami i wychodzą do ogródka przedszkolnego. Wraz z N. zabierają potrzebny sprzęt.

            I.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Latawce”. N. rozdaje dzieciom szarfy. Każdy biega swobodnie po placu. Szarfę trzy-
               ma w jednej ręce, unosi ją wysoko w górę, naśladując puszczanie latawca. Na sygnał N., np. gwizdek, zatrzymuje się
               i kuca, szarfę opuszczając na trawę. Wiatr ucichł, latawiec opadł. Na hasło N.: Latawce w górę! dzieci ponownie wstają,
               biegają, wysoko unosząc swoje szarfy-latawce.
            2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci dobierają się w pary, szarfy zakładają na plecy jak plecaczki. N. każdej
               parze rozdaje 1 piłkę. Dzieci w parach stają naprzeciwko siebie w lekkim rozkroku. Dziecko, które ma piłkę, wykonuje
               skłon tułowia w przód, dotyka piłką trawy między rozstawionymi nogami, prostuje się, wysoko unosi piłkę nad głową
               i przekazuje ją partnerowi. Ten wykonuje to samo ćwiczenie.

            II.
            3.  Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia – skłony ze skrętem tułowia. Dzieci stają tyłem do siebie w odległości kroku.
               Każde z innej strony kładzie na trawie swoją rozłożoną szarfę. Osoba, która ma piłkę, wykonuje skręt tułowia
               w kierunku swojej szarfy i ze skrętem tułowia wkłada piłkę do szarfy. Partner, wykonując skłon ze skrętem, zabiera
               piłkę i wkłada ją do swojej szarfy po przeciwnej stronie. Dzieci powtarzają ćwiczenie kilka razy.
            4.  Rzuty. Dzieci stają naprzeciwko siebie i rzucają piłkę w dowolny sposób.
            5.  Podskoki. Jedna osoba stoi, a druga, trzymając piłkę między kolanami, skacze dookoła kolegi. Uważa, by nie upuścić
               piłki. Następnie dzieci zamieniają się rolami.
            6.  Zabawa bieżna „Bieg z piłką”. N. dzieli dzieci na 2 zespoły, które ustawiają się na wyznaczonej linii – starcie.
               Naprzeciwko wyznacza linię mety, na której kładzie po 1 ringu dla każdej drużyny. Pierwsze osoby z zespołu
               trzymają w obu rękach piłkę. Na sygnał N. osoby te biegną jak najszybciej do mety, zostawiają piłkę na ringu i wracają
               do zespołu. Kolejna osoba biegnie, zabiera piłkę, szybko wraca do drużyny i  przekazuje piłkę następnemu
               zawodnikowi.
            7.  Zabawa bieżna z elementami równowagi „Jaskółeczki”. Dzieci-jaskółeczki swobodnie biegają po całym placu, poruszają
               rękami, naśladując machanie skrzydłami. Na sygnał N. zatrzymują się, stają na jednej nodze, pochylają się lekko
               do przodu, ręce wyciągają w bok – jaskółka odpoczywa.
            8.  Wspinanie. Dzieci kolejno, asekurowane przez N., wspinają się po drabinkach. Każde wchodzi na taką wysokość,
               na jakiej czuje się bezpiecznie.

            III.
            9.  Ćwiczenie wyprostne. Dzieci swobodnie spacerują po ogródku. Od czasu do czasu kucają, dotykają obiema rękami
               trawy i powoli się prostują. Wyciągają ręce w górę, wspinają się na palce. Dalej spacerują.
            10.  Zabawa o nieznacznym ruchu. Dzieci chodzą po okręgu. Śpiewają znaną piosenkę z układem ruchowym do słów
               piosenki i wracają do przedszkola.

            Zestaw X

            Miejsce: sala. Pomoce: 4 chorągiewki lub pachołki, szarfy w 4 kolorach, 2 obręcze hula-hoop, woreczki, drabinki.
            Przygotowanie: Dzieci maszerują po okręgu. N. rozdaje szarfy w 4 kolorach, dzieląc dzieci na grupy.
   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272