Page 265 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 265
Zestawy ćwiczeń gimnastycznych • 263
III.
8. Zabawa o nieznacznym ruchu. Dzieci ustawiają się w pary, maszerują po okręgu wokół placu i śpiewają znaną piosenkę
z układem ruchowym do słów.
9. Dzieci ustawiają się parami. Powrót do przedszkola.
Zestaw VI
Miejsce: sala. Pomoce: piłki (jedna na parę), 4 kółka ringo, 4 woreczki, 2 pachołki.
Przygotowanie: Dzieci wchodzą do sali parami. Ustawiają się w swoich parach w dwuszeregu. N. rozdaje każdej parze
1 piłkę.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Podaj piłkę swojej parze”. Jedno dziecko z pary trzyma piłkę. Na sygnał N. wszystkie
dzieci biegają swobodnie po całej sali. Na hasło: Podaj piłkę swojej parze! osoby z pary szybko się odnajdują i przeka-
zują sobie piłkę.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci pozostają w parach w rozsypce, jedna osoba za drugą, w odległości 2–3
kroków. Dziecko, które stoi jako pierwsze, staje w lekkim rozkroku, trzyma piłkę oburącz. Wykonuje skłon tułowia
w przód i między rozstawionymi nogami podaje piłkę do partnera, następnie odwraca się do niego przodem. Partner,
który złapał piłkę, odwraca się tyłem i, tak jak kolega, między swoimi rozstawionymi nogami podaje mu piłkę.
II.
3. Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia w płaszczyźnie strzałkowej. Dzieci w parach leżą przodem (na brzuchu) naprzeciw-
ko siebie. Jedna osoba w obu rękach trzyma piłkę. Na sygnał N. podaje ją drugiej osobie, turlając ją po podłodze.
4. Zabawa na czworakach „Podania piłki stopą”. N. wyznacza 2 linie w niewielkiej od siebie odległości. Na jednej siadają
dzieci z piłkami, na drugiej – bez piłek. Obie drużyny przyjmują pozycję podporu tyłem. Na sygnał N. dzieci, które
mają piłki, starają się poturlać je nogą w kierunku osób siedzących naprzeciwko. Te łapią piłki i w taki sam sposób
oddają je osobom siedzącym po przeciwnej stronie.
5. Ćwiczenie z elementami równowagi. Dzieci w parach stają naprzeciwko siebie w niewielkiej odległości. Osoba, która
ma piłkę, staje na jednej nodze, drugą ugiętą w kolanie unosi w górę. Próbuje przełożyć pod nią piłkę. To samo wyko-
nuje ze zmianą nogi, po czym oddaje piłkę partnerowi.
6. Zabawa bieżna „Wyścigi z torem przeszkód”. N. dzieli dzieci na 2 zespoły, które siadają na wyznaczonych liniach, jedna
osoba za drugą. Przed każdą drużyną N. rozkłada w niewielkich odległościach po 2 ringa. Na linii mety stawia po
1 pachołku, a pierwszym osobom w rzędach rozdaje po 2 woreczki. Na sygnał N. pierwsze osoby biegną do kółek
ringo i do każdego wkładają woreczek, dalej biegną w kierunku pachołka, obiegają go i, wracając, zabierają woreczki
z kółek. Dobiegają do zespołu i przekazują woreczki następnym osobom. Wygrywa drużyna, której zawodnicy jako
pierwsi ukończą bieg.
7. Ćwiczenie tułowia – skłony boczne. Dzieci w rozsypce, w lekkim rozkroku. Jedną rękę opierają na wysokości pasa,
drugą ugiętą trzymają nad głową. Wykonują 3 skłony pogłębione w bok, kierując rękę wyraźnie nad głową. Potem zmie-
niają kierunek skłonów.
8. Rzuty. Dzieci ponownie dobierają się w pary, biorą 1 piłkę. Stają naprzeciwko siebie. Rzucają piłkę oburącz, jedną ręką,
z odbiciem od podłogi.
9. Podskoki. Jedna osoba z pary trzyma piłkę między kolanami. Wykonuje kilka podskoków i przekazuje piłkę partnerowi.
III.
10. Ćwiczenie wyprostne. Dzieci w parze podchodzą do ściany, drabinki. Osoba z piłką kuca, opiera o ścianę piłkę i turla
ją w górę, powoli prostuje się, wysoko wspinając na palce aż do wyprostu rąk. Następnie przekazuje piłkę koledze,
a sama przyjmuje pozycję podporu przed ścianą.
11. Ćwiczenie stóp „Zabierz piłkę”. Dzieci pozostają w pozycji leżenia tyłem przed ścianą. Jedna osoba opiera o ścianę
piłkę, przytrzymując ją stopami. Turla piłkę po ścianie w górę i w dół, a potem oddaje ją partnerowi.
12. Ćwiczenie o nieznacznym ruchu. Marsz w parach po okręgu. W marszu dzieci podają sobie piłkę z rąk do rąk. Po dojściu
do wyznaczonego miejsca odkładają ją.
Zestaw VII
Miejsce: sala. Pomoce: szarfy w 2 kolorach, przybory do toru przeszkód. Na jeden tor składają się: 3 pary płotków lub 3 pary
pachołków połączonych drążkami, 6 krążków, materac, ławeczka gimnastyczna, lina, woreczek, pachołek z obręczą, 4 woreczki,
jeże balansujące, krążki, poduszki gładkie i z kolcami, chustki.
Przygotowanie: Dzieci wchodzą do sali i ustawiają się w 1 rzędzie. N. rozdaje dzieciom szarfy w 2 kolorach, dzieląc wszyst-
kich na 2 grupy.