Page 263 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 263
Zestawy ćwiczeń gimnastycznych • 261
w grupy tak, by w każdej miały wskazaną liczbę piłek. Siadają w siadzie skrzyżnym, trzymając piłkę na kolanach.
Następnie czekają na ponowne włączenie muzyki sygnalizującej powrót do dowolnej zabawy piłkami.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Schowaj i pokaż piłkę”. Dzieci luźno rozstawione w sali. Każde trzyma swoją
piłkę w dłoniach. Na hasło N.: Schowaj piłkę! dzieci wkładają piłkę między stopy i prostują się. Wyprostowane ręce wy-
ciągają na boki. Następnie na słowa: Pokaż piłkę! wykonują skłon w przód, wyjmują piłkę i unoszą ją wysoko w górę.
II.
3. Ćwiczenie mięśni prostownika grzbietu i mięśni karku „Słoneczko wschodzi i zachodzi”. Dzieci w pozycji leżenia przo-
dem (na brzuchu) prostują i łączą nogi. Unoszą lekko głowę nad podłogą, a w wyprostowanych rękach trzymają piłkę.
Na hasło N.: Słoneczko wschodzi! dzieci unoszą piłkę nad podłogą i kładą ją na kark. Na hasło: Słoneczko zachodzi!
przenoszą ponownie piłkę do przodu na podłogę.
4. Zabawa na czworakach. Dzieci przyjmują pozycję podporu tyłem. Piłkę kładą przy stopach. Na sygnał N. poruszają się
w tej pozycji po sali. Stopą turlają piłkę po podłodze.
5. Ćwiczenie równowagi „Przełóż piłkę”. Dzieci w rozsypce. Każde staje na jednej nodze i próbuje przełożyć piłkę pod
kola nem raz lewej, raz prawej nogi.
6. Zabawa bieżna „Rzut do kosza”. N. wyznacza linie: startu i mety. Linia mety powinna znajdować się przy drabinkach,
na których niezbyt wysoko (w miarę umiejętności dzieci) N. zawiesza 2 kosze. Dzieci podzielone na 2 zespoły siadają
na wyznaczonej linii startu. Każde dziecko trzyma swoją piłkę na kolanach. Naprzeciwko każdej drużyny N. ustawia
po 2 pachołki. Na sygnał N. pierwsze osoby z rzędów, trzymając piłkę, biegną slalomem między pachołkami w kie runku
zawieszonego kosza. Każde dziecko wrzuca piłkę do kosza swojej drużyny, łapie piłkę i biegiem wraca do rzędu.
Następnie kolejno ruszają pozostałe osoby.
7. Ćwiczenie tułowia – skręty. Dzieci w rozsypce w siadzie skrzyżnym, trzymają piłkę na kolanach. Na sygnał N. wykonują skręt
tułowia w prawą stronę, turlają piłkę po podłodze dookoła siebie i odbierają ją z lewej strony. Gdy piłka wróci na kolana,
łapią ją obiema rękami i wysoko unoszą do góry. Następnie powtarzają ćwiczenie, wykonując skręt w przeciwnym kierunku.
8. Rzuty „Rzuć i złap”. Dzieci w rozsypce. W obu dłoniach trzymają piłkę. Na sygnał N. podrzucają piłkę w górę i łapią.
Kto potrafi, ten próbuje rzucić piłkę w górę, klasnąć w dłonie i ją złapać.
9. Podskoki. Dzieci stoją w rozsypce. Każde dziecko wkłada piłkę między nogi (uda, kolana). Próbuje wykonać kilka
podskoków tak, by piłka nie upadła na podłogę.
III.
10. Ćwiczenie wyprostne. Dzieci kucają, przed sobą w obu rękach trzymają piłkę. Na sygnał N., cały czas trzymając piłkę,
powoli się prostują. Stają na palcach, ręce z piłką wznoszą do góry. Chwilę wytrzymują, po czym opadają na pięty
i kucają. Powtarzają ćwiczenie 2 razy.
11. Ćwiczenie stóp. Dzieci w siadzie skulnym, uginają kolana, stopy opierają na piłce, kurcząc palce. Turlają stopami piłkę
do przodu i z powrotem do siebie.
12. Ćwiczenie o nieznacznym ruchu. Marsz po obwodzie koła, odłożenie piłek na wyznaczone miejsce.
Zestaw IV
Miejsce: sala. Pomoce: szarfy w 4 kolorach, woreczki, drabinki, 2 równoważnie 4–6-zaczepowe.
Przygotowanie: Dzieci maszerują wokół sali jedno za drugim. Przechodząc obok N., odbierają szarfy.
I.
1. Zabawa orientacyjna, ożywiająca. Dzieci poruszają się swobodnie po całej sali, szarfę trzymają w jednej ręce. Na sygnał
N. dzieci zatrzymują się. Szarfę rozkładają na podłodze i starają się jak najszybciej przez nią przejść. Następnie ponow-
nie biorą szarfę do ręki i dalej biegają.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci w rozsypce, w leżeniu tyłem. W wyprostowanych, ułożonych za głową
rękach trzymają szarfę. Na sygnał N. unoszą lekko ugięte w kolanach nogi w kierunku brzucha. Podnoszą ręce i stara-
ją się zaczepić szarfę o stopy. Gdy im się to uda, wracają do poprzedniej pozycji.
II.
3. Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia – skręty i skłony. Dzieci stają w rozkroku tyłem do drabinek w odległości około
pół kroku. W jednej ręce trzymają zwiniętą szarfę. Wykonują skręt tułowia w prawą stronę i próbują wrzucić szarfę
za szczebelki drabinki tak, by spadła na podłogę. Następnie, wykonując skłon tułowia w przód, zabierają zza szczebel-
ków szarfę między rozstawionymi nogami. Tak samo postępują, wykonując skręt w przeciwnym kierunku.
4. Zabawa na czworakach „Slalom na czworakach”. N. dzieli dzieci na 4 zespoły według kolorów szarf. Każda drużyna
na wyznaczonej linii układa na podłodze szarfy jedną za drugą w niewielkich odstępach od siebie. Następnie drużyny
siadają naprzeciwko ułożonych szarf, jedno dziecko za drugim. Na sygnał N. pierwsze osoby z rzędów na czworakach
przechodzą slalomem między szarfami tam i z powrotem.