Page 263 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 263

Zestawy ćwiczeń gimnastycznych  •  261



               w grupy tak, by w każdej miały wskazaną liczbę piłek. Siadają w siadzie skrzyżnym, trzymając piłkę na kolanach.
               Następnie czekają na ponowne włączenie muzyki sygnalizującej powrót do dowolnej zabawy piłkami.
            2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Schowaj i pokaż piłkę”. Dzieci luźno rozstawione w sali. Każde trzyma swoją
               piłkę w dłoniach. Na hasło N.: Schowaj piłkę! dzieci wkładają piłkę między stopy i prostują się. Wyprostowane ręce wy-
               ciągają na boki. Następnie na słowa: Pokaż piłkę! wykonują skłon w przód, wyjmują piłkę i unoszą ją wysoko w górę.

            II.
            3.  Ćwiczenie mięśni prostownika grzbietu i mięśni karku „Słoneczko wschodzi i zachodzi”. Dzieci w pozycji leżenia przo-
               dem (na brzuchu) prostują i łączą nogi. Unoszą lekko głowę nad podłogą, a w wyprostowanych rękach trzymają piłkę.
               Na hasło N.: Słoneczko wschodzi! dzieci unoszą piłkę nad podłogą i kładą ją na kark. Na hasło: Słoneczko zachodzi!
               przenoszą ponownie piłkę do przodu na podłogę.
            4.  Zabawa na czworakach. Dzieci przyjmują pozycję podporu tyłem. Piłkę kładą przy stopach. Na sygnał N. poruszają się
               w tej pozycji po sali. Stopą turlają piłkę po podłodze.
            5.  Ćwiczenie równowagi „Przełóż piłkę”. Dzieci w rozsypce. Każde staje na jednej nodze i próbuje przełożyć piłkę pod
               kola nem raz lewej, raz prawej nogi.
            6.  Zabawa bieżna „Rzut do kosza”. N. wyznacza linie: startu i mety. Linia mety powinna znajdować się przy drabinkach,
               na których niezbyt wysoko (w miarę umiejętności dzieci) N. zawiesza 2 kosze. Dzieci podzielone na 2 zespoły siadają
               na wyznaczonej linii startu. Każde dziecko trzyma swoją piłkę na kolanach. Naprzeciwko każdej drużyny N. ustawia
               po 2 pachołki. Na sygnał N. pierwsze osoby z rzędów, trzymając piłkę, biegną slalomem między pachołkami w kie runku
               zawieszonego kosza. Każde dziecko wrzuca piłkę do kosza swojej drużyny, łapie piłkę i biegiem wraca do rzędu.
               Następnie kolejno ruszają pozostałe osoby.
            7.  Ćwiczenie tułowia – skręty. Dzieci w rozsypce w siadzie skrzyżnym, trzymają piłkę na kolanach. Na sygnał N. wykonują skręt
               tułowia w prawą stronę, turlają piłkę po podłodze dookoła siebie i odbierają ją z lewej strony. Gdy piłka wróci na kolana,
               łapią ją obiema rękami i wysoko unoszą do góry. Następnie powtarzają ćwiczenie, wykonując skręt w przeciwnym kierunku.
            8.  Rzuty „Rzuć i złap”. Dzieci w rozsypce. W obu dłoniach trzymają piłkę. Na sygnał N. podrzucają piłkę w górę i łapią.
               Kto potrafi, ten próbuje rzucić piłkę w górę, klasnąć w dłonie i ją złapać.
            9.  Podskoki. Dzieci stoją w rozsypce. Każde dziecko wkłada piłkę między nogi (uda, kolana). Próbuje wykonać kilka
               podskoków tak, by piłka nie upadła na podłogę.

            III.
            10.  Ćwiczenie wyprostne. Dzieci kucają, przed sobą w obu rękach trzymają piłkę. Na sygnał N., cały czas trzymając piłkę,
               powoli się prostują. Stają na palcach, ręce z piłką wznoszą do góry. Chwilę wytrzymują, po czym opadają na pięty
               i kucają. Powtarzają ćwiczenie 2 razy.
            11.  Ćwiczenie stóp. Dzieci w siadzie skulnym, uginają kolana, stopy opierają na piłce, kurcząc palce. Turlają stopami piłkę
               do przodu i z powrotem do siebie.
            12.  Ćwiczenie o nieznacznym ruchu. Marsz po obwodzie koła, odłożenie piłek na wyznaczone miejsce.

            Zestaw IV

            Miejsce: sala. Pomoce: szarfy w 4 kolorach, woreczki, drabinki, 2 równoważnie 4–6-zaczepowe.
            Przygotowanie: Dzieci maszerują wokół sali jedno za drugim. Przechodząc obok N., odbierają szarfy.


            I.
            1.  Zabawa orientacyjna, ożywiająca. Dzieci poruszają się swobodnie po całej sali, szarfę trzymają w jednej ręce. Na sygnał
               N. dzieci zatrzymują się. Szarfę rozkładają na podłodze i starają się jak najszybciej przez nią przejść. Następnie ponow-
               nie biorą szarfę do ręki i dalej biegają.
            2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci w rozsypce, w leżeniu tyłem. W wyprostowanych, ułożonych za głową
               rękach trzymają szarfę. Na sygnał N. unoszą lekko ugięte w kolanach nogi w kierunku brzucha. Podnoszą ręce i stara-
               ją się zaczepić szarfę o stopy. Gdy im się to uda, wracają do poprzedniej pozycji.

            II.
            3.  Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia – skręty i skłony. Dzieci stają w rozkroku tyłem do drabinek w odległości około
               pół kroku. W jednej ręce trzymają zwiniętą szarfę. Wykonują skręt tułowia w prawą stronę i próbują wrzucić szarfę
               za szczebelki drabinki tak, by spadła na podłogę. Następnie, wykonując skłon tułowia w przód, zabierają zza szczebel-
               ków szarfę między rozstawionymi nogami. Tak samo postępują, wykonując skręt w przeciwnym kierunku.
            4.  Zabawa na czworakach „Slalom na czworakach”. N. dzieli dzieci na 4 zespoły według kolorów szarf. Każda drużyna
               na wyznaczonej linii układa na podłodze szarfy jedną za drugą w niewielkich odstępach od siebie. Następnie drużyny
               siadają naprzeciwko ułożonych szarf, jedno dziecko za drugim. Na sygnał N. pierwsze osoby z rzędów na czworakach
               przechodzą slalomem między szarfami tam i z powrotem.
   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268