Page 261 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 261
ZESTAWY ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH
Zestaw I
Miejsce: park, ogródek przedszkolny jesienią. Pomoce: liście, kasztany lub żołędzie, gwizdek.
Przygotowanie: Dzieci przygotowują się do wyjścia i ustawiają się parami. N. zabiera przygotowane pomoce do ćwiczeń.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Liczbowe koła z liści”. Dzieci rozbiegają się po wyznaczonej części parku lub ogród-
ka. N. poleca dzieciom znaleźć po 1, 2 lub 3 listki do wyboru. Na hasło N.: Liczbą listków łączcie się! dzieci szybko szu-
kają osób z taką samą liczbą liści, jaką mają same, i stają w kole. W ten sposób powstają 3 koła dzieci z różną liczbą liści:
1, 2, 3. Rozmowa N. z dziećmi na temat liczby liści w każdej grupie, porównywanie, gdzie jest więcej liści i o ile.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Taniec liści nad głowami”. Dzieci swobodnie poruszają się po terenie, szurają butami
w dywanie liści. Na gwizdek N. dzieci kucają, łapią liście rękami, prostują się i szybkim ruchem wyrzucają liście w górę
nad głowę. Dalej wędrują, czekając na kolejny sygnał N. Dodatkowo, dzieci kucając, mogą przyjrzeć się kolorom liści.
Wyrzucając je w górę, mogą głośno krzyknąć nazwę rozpoznanej na liściach barwy. Rozmowa na temat kolorów jesieni.
II.
3. Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia. Dzieci pozostają w rozsypce. Każde staje w lekkim rozkroku. W obie dłonie
bierze po 1 liściu. Wykonuje 3 skłony tułowia w przód, głośno odliczając do trzech. Następnie prostuje się, unosi ręce
nad głowę i ponownie wykonuje skłon tułowia ze skrętem, raz do prawej, raz do lewej nogi.
4. Ćwiczenie z elementami równowagi „Kasztanowa drabina”. Rozmowa wstępna na temat innych darów jesieni niż liście.
Jeżeli nie padnie słowo kasztany, N. naprowadza wypowiedzi dzieci. Jeżeli są na ziemi kasztany, N. poleca każdemu
dziecku znaleźć po 1 kasztanie. Jeżeli ich nie ma, N. przynosi ze sobą z przedszkola wcześniej przygotowane kasztany.
N. na ścieżce układa kasztany w jednej linii w odstępach małego kroku. Dzieci ustawiają się za nimi w rzędzie jedno
za drugim. Na sygnał N. dzieci kolejno przechodzą przez kasztany, wysoko unosząc kolana. Starają się utrzymać
równowagę, „nie spaść z drabinki”.
5. Skoki. Dzieci, jak poprzednio, ustawione przed rzędem kasztanów. Przeskakują przez kasztany obunóż na prawej i lewej
nodze w zależności od polecenia N.
6. Rzuty. Dzieci ustawiają się w szeregu przed 1 wybranym kasztanem. Na sygnał N. biorą kasztany w dowolną rękę
i mocno rzucają przed siebie.
7. Zabawa bieżna „Berek – zaczarowane liście”. Spośród wszystkich dzieci N. wybiera berka, który trzyma w rękach znale-
ziony „czarodziejski” listek. Pozostałe dzieci rozbiegają się po wyznaczonym terenie. Na sygnał N. berek wbiega między
wszystkich i stara się „zaczarować” – złapać jak najwięcej dzieci, dotykając ich zaczarowanym listkiem. Każde złapane
dziecko staje w miejscu. „Odczarować” je może każda osoba, która trzymając w obu rękach liście i machając nimi,
obiegnie stojące dziecko dookoła. „Odczarowana” osoba biega dalej. N. zmienia dziecko berka, może też wyznaczyć
2–3 berków.
III.
8. Ćwiczenie wyprostne. Dzieci spacerują po placu. Na sygnał N. zatrzymują się, kucają. Następnie wolno się prostują.
Głośno odliczają: Raz – ręce na kolanach, dwa – ręce na ramionach, trzy – ręce wyprostowane wysoko w górze. Potem
wędrują dalej, czekając na kolejny sygnał do zatrzymania się.
9. Zabawa lub ćwiczenie o nieznacznym ruchu. Dzieci ustawiają się jedno za drugim, tworząc długi pociąg. N. staje na
początku pociągu – jest maszynistą. Wszyscy, śpiewając znaną piosenkę, wracają do przedszkola.
Zestaw II
Miejsce: sala. Pomoce: kółka serso, woreczki, 2 pachołki.
Przygotowanie: Dzieci wchodzą do sali i ustawiają się w jednym rzędzie. N. objaśnia przebieg zabawy.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbiórka na sygnał”. Dzieci biegają swobodnie po całej sali. Na 1 gwizdek ustawiają
się szybko w jednym szeregu przed N.; na 2 gwizdki – ustawiają się w dwuszeregu. Dla utrudnienia N. staje w różnych
miejscach sali, w których dzieci mają się ustawiać.