Page 256 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 256
254 • Zestawy ćwiczeń porannych
a krasnoludki biegają po niej swobodnie. Na hasło: Krasnoludki pod muchomorki! każde dziecko-krasnoludek kuca
za najbliższym dzieckiem-muchomorkiem. Potem dzieci zamieniają się rolami.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Wahadło”. Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba staje w lekkim rozkroku.
Druga osoba kładzie się na plecach blisko partnera tak, aby jej głowa była mniej więcej na wysokości palców stóp osoby
stojącej i by mogła złapać ją z tyłu (za głową) za kostki nóg. Osoba leżąca unosi złączone nogi w górę w stronę partnera.
Ten łapie nogi kolegi i odpycha je od siebie w dół. Naśladują poruszanie się wahadła w zegarze. Po 2–3 razach następuje
zmiana ról.
3. Ćwiczenie na czworakach. Dzieci pozostają w swoich parach. Jedna osoba stoi, druga w pozycji na czworakach obiega
partnera w jedną i drugą stronę. Potem zamieniają się rolami.
4. Skłony i skrętoskłony tułowia. Dzieci w parach siedzą w siadzie skrzyżnym, opierają się o siebie plecami. Na umówiony
sygnał odwracają się w tę samą stronę i klaszczą w ręce partnera. To samo wykonują w przeciwnym kierunku.
5. Podskoki. Dzieci stają w rozsypce. Wykonują dwa małe podskoki i trzeci jak najwyżej w górę.
6. Zabawa bieżna z elementami równowagi „Lampa”. Dzieci biegają po całej sali. Na sygnał N., np. gwizdek, zatrzymują się.
Stają na jednej nodze, drugą unoszą ugiętą w kolanie i przytrzymują ją rękami. Starają się utrzymać równowagę.
Przy kolejnym zatrzymaniu unoszą w górę drugą nogę.
7. Ćwiczenie uspokajające. Dzieci kładą się na podłodze, zamykają oczy. Wykonują wolny wdech nosem i wydech
ustami.
Zestaw VII
Pomoce: chusta animacyjna, gwizdek.
1. Zabawa orientacyjna o charakterze ożywiającym „Kolorowy balon”. N. rozkłada chustę animacyjną. Dzieci dookoła
łapią ją za uchwyty. Unoszą jednocześnie chustę wysoko w górę i opuszczają. Przy kolejnym uniesieniu chusty mogą
wypuścić uchwyty z rąk i obserwować unoszący się w górę kolorowy „balon”.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Kolory”. N. rozkłada chustę na podłodze na środku sali. Każde dziecko staje
na kolorowym fragmencie chusty. Na sygnał N., np. gwizdek, każdy kuca, dotyka rękami materiału i wyskakuje w górę,
wołając nazwę swojego koloru.
3. Zabawa na czworakach „Kolorowy zawrót głowy”. Chusta pozostaje rozpostarta. Dzieci dookoła łapią ją za uchwyty.
Jedno dziecko, wybrane przez N., wchodzi do środka chusty i, poruszając się na czworakach, okrąża ją. Podobnie robią
kolejne osoby wskazywane przez N.
4. Skoki. Dzieci ustawiają się w rzędzie jedno za drugim. Kolejno wskakują na chustę i obunóż przeskakują z jednego
koloru na kolejny.
5. Ćwiczenie wyprostne „Ręcznik”. Dzieci w rozsypce siadają w siadzie skrzyżnym. Ręce kładą na barkach. Na sygnał N.
powoli prostują ręce, wyciągają je w górę. Dłonie odwracają w stronę sufitu. Mocno prostują plecy, ręce, wyciągają się
w górę, jakby chciały dotknąć sufitu.
6. Ćwiczenie uspokajające. Marsz po okręgu z wysokim wspięciem na palce i opadem na pięty.
Zestaw VIII
Pomoce: dowolny podkład muzyczny, gwizdek.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym. Dzieci swobodnie poruszają się po sali w rytm dowolnej
muzyki. Na zatrzymanie melodii siadają w siadzie skrzyżnym na wyznaczonej linii i czekają na ponowne włączenie
muzyki.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Dłoń do stopy”. Dzieci stają w lekkim rozkroku, ręce mają rozłożone w bok.
Na sygnał podnoszą prawą nogę ugiętą w kolanie, zginają lewą rękę i próbują dłonią dotknąć stopy. Potem wykonują
to samo ćwiczenie ze zmianą nogi i ręki.
3. Ćwiczenie mięśni brzucha „Jedziemy na rowerze”. Dzieci w leżeniu tyłem (na plecach), z rękami pod głową i nogami
ugiętymi w kolanach naśladują nogami ruchy jak podczas pedałowania na rowerze – wolno i szybko.
4. Ćwiczenie tułowia – skłony z pogłębianiem. Dzieci stoją w swobodnej rozsypce, w lekkim rozkroku. Wyciągają obie ręce
w górę, a następnie wykonują skłon tułowia w przód. Próbują dotknąć rękami podłogi między stopami, coraz dalej
pogłębiając skłon.
5. Zabawa na czworakach. Dzieci swobodnie w pozycji na czworakach poruszają się po sali. Na sygnał N., np. gwizdek,
zatrzymują się, przyjmują pozycję podporu tyłem i dalej wędrują.
6. Skoki z elementami równowagi. Dzieci stoją w rozsypce. Każde próbuje stanąć na jednej nodze, złapać równowagę
i skoczyć na drugą nogę tak, by się nie przewrócić, ani nie podeprzeć.
7. Zabawa bieżna. Dzieci ustawiają się na jednej wyznaczonej linii. Na sygnał N. biegną do linii wyznaczonej w określonej
odległości i siadają w siadzie skrzyżnym.
8. Ćwiczenie uspokajające. Marsz po okręgu ze śpiewem znanej dzieciom piosenki.