Page 256 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 256

254  •  Zestawy ćwiczeń porannych



            a krasnoludki biegają po niej swobodnie. Na hasło: Krasnoludki pod muchomorki! każde dziecko-krasnoludek kuca
            za najbliższym dzieckiem-muchomorkiem. Potem dzieci zamieniają się rolami.
          2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Wahadło”. Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba staje w lekkim rozkroku.
            Druga osoba kładzie się na plecach blisko partnera tak, aby jej głowa była mniej więcej na wysokości palców stóp osoby
            stojącej i by mogła złapać ją z tyłu (za głową) za kostki nóg. Osoba leżąca unosi złączone nogi w górę w stronę partnera.
            Ten łapie nogi kolegi i odpycha je od siebie w dół. Naśladują poruszanie się wahadła w zegarze. Po 2–3 razach następuje
            zmiana ról.
          3.  Ćwiczenie na czworakach. Dzieci pozostają w swoich parach. Jedna osoba stoi, druga w pozycji na czworakach obiega
            partnera w jedną i drugą stronę. Potem zamieniają się rolami.
          4.  Skłony i skrętoskłony tułowia. Dzieci w parach siedzą w siadzie skrzyżnym, opierają się o siebie plecami. Na umówiony
            sygnał odwracają się w tę samą stronę i klaszczą w ręce partnera. To samo wykonują w przeciwnym kierunku.
          5.  Podskoki. Dzieci stają w rozsypce. Wykonują dwa małe podskoki i trzeci jak najwyżej w górę.
          6.  Zabawa bieżna z elementami równowagi „Lampa”. Dzieci biegają po całej sali. Na sygnał N., np. gwizdek, zatrzymują się.
            Stają na jednej nodze, drugą unoszą ugiętą w kolanie i przytrzymują ją rękami. Starają się utrzymać równowagę.
            Przy kolejnym zatrzymaniu unoszą w górę drugą nogę.
          7.  Ćwiczenie uspokajające. Dzieci kładą się na podłodze, zamykają oczy. Wykonują wolny wdech nosem i wydech
            ustami.

          Zestaw VII
          Pomoce: chusta animacyjna, gwizdek.
          1.  Zabawa orientacyjna o charakterze ożywiającym „Kolorowy balon”. N. rozkłada chustę animacyjną. Dzieci dookoła
            łapią ją za uchwyty. Unoszą jednocześnie chustę wysoko w górę i opuszczają. Przy kolejnym uniesieniu chusty mogą
            wypuścić uchwyty z rąk i obserwować unoszący się w górę kolorowy „balon”.
          2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Kolory”. N. rozkłada chustę na podłodze na środku sali. Każde dziecko staje
            na kolorowym fragmencie chusty. Na sygnał N., np. gwizdek, każdy kuca, dotyka rękami materiału i wyskakuje w górę,
            wołając nazwę swojego koloru.
          3.  Zabawa na czworakach „Kolorowy zawrót głowy”. Chusta pozostaje rozpostarta. Dzieci dookoła łapią ją za uchwyty.
            Jedno dziecko, wybrane przez N.,  wchodzi do środka chusty i, poruszając się na czworakach, okrąża ją. Podobnie robią
            kolejne osoby wskazywane przez N.
          4.  Skoki. Dzieci ustawiają się w rzędzie jedno za drugim. Kolejno wskakują na chustę i obunóż przeskakują z jednego
            koloru na kolejny.
          5.  Ćwiczenie wyprostne „Ręcznik”. Dzieci w rozsypce siadają w siadzie skrzyżnym. Ręce kładą na barkach. Na sygnał N.
            powoli prostują ręce, wyciągają je w górę. Dłonie odwracają w stronę sufitu. Mocno prostują plecy, ręce, wyciągają się
            w górę, jakby chciały dotknąć sufitu.
          6.  Ćwiczenie uspokajające. Marsz po okręgu z wysokim wspięciem na palce i opadem na pięty.

          Zestaw VIII

          Pomoce: dowolny podkład muzyczny, gwizdek.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym. Dzieci swobodnie poruszają się po sali w rytm dowolnej
            muzyki. Na zatrzymanie melodii siadają w siadzie skrzyżnym na wyznaczonej linii i czekają na ponowne włączenie
            muzyki.
          2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Dłoń do stopy”. Dzieci stają w lekkim rozkroku, ręce mają rozłożone w bok.
            Na sygnał podnoszą prawą nogę ugiętą w kolanie, zginają lewą rękę i próbują dłonią dotknąć stopy. Potem wykonują
            to samo ćwiczenie ze zmianą nogi i ręki.
          3.  Ćwiczenie mięśni brzucha „Jedziemy na rowerze”. Dzieci w leżeniu tyłem (na plecach), z rękami pod głową i nogami
            ugiętymi w kolanach naśladują nogami ruchy jak podczas pedałowania na rowerze – wolno i szybko.
          4.  Ćwiczenie tułowia – skłony z pogłębianiem. Dzieci stoją w swobodnej rozsypce, w lekkim rozkroku. Wyciągają obie ręce
            w górę, a następnie wykonują skłon tułowia w przód. Próbują dotknąć rękami podłogi między stopami, coraz dalej
            pogłębiając skłon.
          5.  Zabawa na czworakach. Dzieci swobodnie w pozycji na czworakach poruszają się po sali. Na sygnał N., np. gwizdek,
            zatrzymują się, przyjmują pozycję podporu tyłem i dalej wędrują.
          6.  Skoki z elementami równowagi. Dzieci stoją w rozsypce. Każde próbuje stanąć na jednej nodze, złapać równowagę
            i skoczyć na drugą nogę tak, by się nie przewrócić, ani nie podeprzeć.
          7.  Zabawa bieżna. Dzieci ustawiają się na jednej wyznaczonej linii. Na sygnał N. biegną do linii wyznaczonej w określonej
            odległości i siadają w siadzie skrzyżnym.
          8.  Ćwiczenie uspokajające. Marsz po okręgu ze śpiewem znanej dzieciom piosenki.
   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261