Page 255 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 255
Zestawy ćwiczeń porannych • 253
2. Ćwiczenie tułowia „Piłka w torze”. Dzieci kładą się na brzuchu, w jednej ręce trzymają piłkę, łączą i prostują nogi.
Na hasło: Piłka w torze! dzieci unoszą tułów lekko w górę i turlają pod sobą piłkę z jednej ręki do drugiej.
3. Ćwiczenie mięśni brzucha „Przełóż piłkę za głowę”. Dzieci kładą się na plecach, piłkę wkładają między stopy. Na sygnał
N. przekładają ugięte nogi za głowę i próbują dotknąć piłką podłogi za głową.
4. Ćwiczenie tułowia – skrętoskłony. Dzieci stoją w rozsypce, w lekkim rozkroku, z rękami rozłożonymi na boki. W jednej
ręce trzymają piłkę. Wykonują skłon tułowia ze skrętem w prawą lub lewą stronę i turlają piłkę od jednej stopy
do drugiej po torze ósemkowym – slalomem.
5. Ćwiczenie z elementami równowagi. Dzieci wolno poruszają się po sali. Zatrzymują się na chwilę, wysoko unoszą jedno
kolano, a pod uniesioną nogą próbują przełożyć piłkę z jednej ręki do drugiej.
6. Zabawa skoczna „Pajacyki”. Dzieci w rozsypce w lekkim rozkroku. Między rozstawionymi nogami na podłodze leży
piłka. Dzieci skaczą jak pajacyki, a łącząc nogi, próbują dotknąć piłki. Po kilku podskokach zatrzymują się i przykucają
(pajacyki odpoczywają).
7. Ćwiczenie uspokajające. Marsz parami ze wspięciem na palce, piłka w obu rękach wysoko uniesiona w górę, następnie
opuszczenie rąk i marsz na całych stopach.
Zestaw IV
Pomoce: gwizdek.
1. Zabawa orientacyjna o charakterze ożywiającym „Roboty”. Dzieci-roboty swobodnie poruszają się po sali. Na sygnał N.
i określone słowa dzieci wykonują podane czynności, np.: Roboty ruszają prawą ręką; Roboty dotykają lewą ręką prawego
kolana; Roboty skaczą na lewej nodze; Roboty odpoczywają – siad skrzyżny.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Wstążka – supełek”. Dzieci w rozsypce, kładą się na plecach. Ręce mają
wyciągnięte za głową, nogi wyprostowane, złączone jak rozciągnięta wstążka. Na hasło N.: Supełek! dzieci unoszą tułów,
przyciągają ugięte nogi do brzucha i łapią je rękami. Wytrzymują w tej pozycji, licząc głośno do trzech. Ponownie
rozciągają się, leżąc na plecach.
3. Zabawa na czworakach „Zajączki skaczą na łące”. Dzieci naśladują skoki zajęcy. Każdy sam liczy sobie 5 skoków i zmie-
nia kierunek skakania.
4. Ćwiczenie tułowia – skłony boczne tułowia. Dzieci w rozsypce, w lekkim rozkroku. Prawa ręka na biodrze, lewa ugięta,
uniesiona nad głową. Dzieci wykonują 3 skłony boczne w jedną stronę, głośno licząc do trzech. Następnie zmieniają
rękę i kierunek skłonów.
5. Zabawa bieżna „Koty łapią myszy”. Dziewczynki-myszki swobodnie biegają po sali. Na sygnał gwizdka wbiegają
chłopcy-koty i próbują złapać jak najwięcej myszek. Złapane myszki siadają przy ścianie.
6. Ćwiczenie uspokajające. Dzieci maszerują po okręgu, śpiewając dowolną piosenkę.
Zestaw V
Pomoce: dowolny podkład muzyczny, długa lina.
1. Ćwiczenie o charakterze ożywiającym. Dzieci tworzą 2 koła: duże i wewnątrz mniejsze. W trakcie muzyki dzieci w większym,
zewnętrznym kole poruszają się w prawą stronę. Dzieci w kole mniejszym – w przeciwnym kierunku. Gdy muzyka ustaje,
wszyscy się zatrzymują. Po ponownym włączeniu muzyki następuje zmiana kierunku ruchu w obu kołach.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Gramy w koszykówkę”. Dzieci naśladują podnoszenie piłek z podłogi, kozłowa-
nie i wrzucanie piłek do kosza.
3. Ćwiczenie mięśni brzucha. Dzieci w leżeniu tyłem, nogi złączone, wyprostowane, ręce wzdłuż tułowia. Na sygnał N.
dzieci unoszą złączone nogi i przenoszą je z jednej strony na drugą, jakby chciały przenieść je nad wysoką poprzeczką.
4. Skręty tułowia. Dzieci stają w lekkim rozkroku tyłem przy ścianie, szafkach lub drabinkach. Wykonują skręty tułowia
raz w prawą, raz w lewą stronę, dotykając rękami ściany.
5. Zabawa z elementami równowagi „Przeprawa przez most”. N. rozkłada na podłodze długą linę – most. Dzieci ustawiają
się jedno za drugim i poruszają się gęsiego po moście, stawiając stopę przed stopą.
6. Skoki. Dzieci stają przodem przed liną rozłożoną na podłodze. Następnie przeskakują przez nią obunóż, na prawej
i na lewej nodze, w przód i w tył.
7. Ćwiczenie stóp. Dzieci siedzą na podłodze przed liną z nogami ugiętymi w kolanach. Próbują złapać linę palcami stóp
i unieść ją w górę.
8. Ćwiczenie uspokajające. Dzieci maszerują po okręgu. Wykonują spokojny wdech nosem i wydech ustami.
Zestaw VI
Pomoce: gwizdek.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Muchomorki i krasnale”. N. dzieli dzieci na 2 grupy:
dziewczynki-krasnoludki i chłopcy-muchomorki. Muchomorki stają nieruchomo w dowolnych miejscach sali,