Page 255 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 255

Zestawy ćwiczeń porannych  •  253



            2.  Ćwiczenie tułowia „Piłka w torze”. Dzieci kładą się na brzuchu, w jednej ręce trzymają piłkę, łączą i prostują nogi.
              Na hasło: Piłka w torze! dzieci unoszą tułów lekko w górę i turlają pod sobą piłkę z jednej ręki do drugiej.
            3.  Ćwiczenie mięśni brzucha „Przełóż piłkę za głowę”. Dzieci kładą się na plecach, piłkę wkładają między stopy. Na sygnał
              N. przekładają ugięte nogi za głowę i próbują dotknąć piłką podłogi za głową.
            4.  Ćwiczenie tułowia – skrętoskłony. Dzieci stoją w rozsypce, w lekkim rozkroku, z rękami rozłożonymi na boki. W jednej
              ręce trzymają piłkę. Wykonują skłon tułowia ze skrętem w prawą lub lewą stronę i turlają piłkę od jednej stopy
              do drugiej po torze ósemkowym – slalomem.
            5.  Ćwiczenie z elementami równowagi. Dzieci wolno poruszają się po sali. Zatrzymują się na chwilę, wysoko unoszą jedno
              kolano, a pod uniesioną nogą próbują przełożyć piłkę z jednej ręki do drugiej.
            6.  Zabawa skoczna „Pajacyki”. Dzieci w rozsypce w lekkim rozkroku. Między rozstawionymi nogami na podłodze leży
              piłka. Dzieci skaczą jak pajacyki, a łącząc nogi, próbują dotknąć piłki. Po kilku podskokach zatrzymują się i przykucają
              (pajacyki odpoczywają).
            7.  Ćwiczenie uspokajające. Marsz parami ze wspięciem na palce, piłka w obu rękach wysoko uniesiona w górę, następnie
              opuszczenie rąk i marsz na całych stopach.

            Zestaw IV

            Pomoce: gwizdek.
            1.  Zabawa orientacyjna o charakterze ożywiającym „Roboty”. Dzieci-roboty swobodnie poruszają się po sali. Na sygnał N.
              i określone słowa dzieci wykonują podane czynności, np.: Roboty ruszają prawą ręką; Roboty dotykają lewą ręką prawego
              kolana; Roboty skaczą na lewej nodze; Roboty odpoczywają – siad skrzyżny.
            2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Wstążka – supełek”. Dzieci w rozsypce, kładą się na plecach. Ręce mają
              wyciągnięte za głową, nogi wyprostowane, złączone jak rozciągnięta wstążka. Na hasło N.: Supełek! dzieci unoszą tułów,
              przyciągają ugięte nogi do brzucha i łapią je rękami. Wytrzymują w tej pozycji, licząc głośno do trzech. Ponownie
              rozciągają się, leżąc na plecach.
            3.  Zabawa na czworakach „Zajączki skaczą na łące”. Dzieci naśladują skoki zajęcy. Każdy sam liczy sobie 5 skoków i zmie-
              nia kierunek skakania.
            4.  Ćwiczenie tułowia – skłony boczne tułowia. Dzieci w rozsypce, w lekkim rozkroku. Prawa ręka na biodrze, lewa ugięta,
              uniesiona nad głową. Dzieci wykonują 3 skłony boczne w jedną stronę, głośno licząc do trzech. Następnie zmieniają
              rękę i kierunek skłonów.
            5.  Zabawa bieżna „Koty łapią myszy”. Dziewczynki-myszki swobodnie biegają po sali. Na sygnał gwizdka wbiegają
              chłopcy-koty i próbują złapać jak najwięcej myszek. Złapane myszki siadają przy ścianie.
            6.  Ćwiczenie uspokajające. Dzieci maszerują po okręgu, śpiewając dowolną piosenkę.

            Zestaw V
            Pomoce: dowolny podkład muzyczny, długa lina.
            1.  Ćwiczenie o charakterze ożywiającym. Dzieci tworzą 2 koła: duże i wewnątrz mniejsze. W trakcie muzyki dzieci w większym,
              zewnętrznym kole poruszają się w prawą stronę. Dzieci w kole mniejszym – w przeciwnym kierunku. Gdy muzyka ustaje,
              wszyscy się zatrzymują. Po ponownym włączeniu muzyki następuje zmiana kierunku ruchu w obu kołach.
            2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Gramy w koszykówkę”. Dzieci naśladują podnoszenie piłek z podłogi, kozłowa-
              nie i wrzucanie piłek do kosza.
            3.  Ćwiczenie mięśni brzucha. Dzieci w leżeniu tyłem, nogi złączone, wyprostowane, ręce wzdłuż tułowia. Na sygnał N.
              dzieci unoszą złączone nogi i przenoszą je z jednej strony na drugą, jakby chciały przenieść je nad wysoką poprzeczką.
            4.  Skręty tułowia. Dzieci stają w lekkim rozkroku tyłem przy ścianie, szafkach lub drabinkach. Wykonują skręty tułowia
              raz w prawą, raz w lewą stronę, dotykając rękami ściany.
            5.  Zabawa z elementami równowagi „Przeprawa przez most”. N. rozkłada na podłodze długą linę – most. Dzieci ustawiają
              się jedno za drugim i poruszają się gęsiego po moście, stawiając stopę przed stopą.
            6.  Skoki. Dzieci stają przodem przed liną rozłożoną na podłodze. Następnie przeskakują przez nią obunóż, na prawej
              i na lewej nodze, w przód i w tył.
            7.  Ćwiczenie stóp. Dzieci siedzą na podłodze przed liną z nogami ugiętymi w kolanach. Próbują złapać linę palcami stóp
              i unieść ją w górę.
            8.  Ćwiczenie uspokajające. Dzieci maszerują po okręgu. Wykonują spokojny wdech nosem i wydech ustami.

            Zestaw VI
            Pomoce: gwizdek.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Muchomorki i krasnale”. N. dzieli dzieci na 2 grupy:
              dziewczynki-krasnoludki i  chłopcy-muchomorki. Muchomorki stają nieruchomo w  dowolnych miejscach sali,
   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260