Page 258 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 258
ZESTAWY GIER I ZABAW RUCHOWYCH
GRY I ZABAWY ORIENTACYJNO-PORZĄDKOWE
„Latawce”
Miejsce: sala, ogródek przedszkolny. Pomoce: szarfy w 4 kolorach, pachołki w 4 kolorach.
N. ustawia pachołki w 4 widocznych miejscach sali (placu zabaw). Dzieci maszerują po okręgu. Przechodząc obok N., od-
bierają szarfę i trzymają ją rozłożoną w jednej ręce. Na sygnał N. i hasło: Latawce fruwają! wszyscy biegają w różnych
kierunkach, wysoko unosząc rękę z szarfą. Gdy usłyszą słowa N.: Latawce na półkę!, dzieci biegną do pachołka, którego
kolor jest zgodny z kolorem ich szarfy, i ustawiają się jedno za drugim.
„Warzywa”
Miejsce: sala. Pomoce: 4 chorągiewki, nalepki 4 warzyw do podziału na grupy (np.: sałata, ogórek, pomidor, rzodkiewka).
N. ustawia chorągiewki w 4 rogach sali i informuje dzieci, że będzie ona dużym talerzem, na którym w 4 wyznaczonych
przez chorągiewki miejscach rozmieszczone będą warzywa. Dzieci siadają w rzędzie jedno obok drugiego. Po krótkiej roz-
mowie na temat zdrowego odżywiania i wartości odżywczych warzyw N. rozdaje każdemu nalepkę – warzywo. Następnie
dzieci wstają i zaczynają biegać po całej sali-talerzu. Na hasło N. – nazwę warzywa – dzieci z daną nalepką szybko siadają
przy odpowiedniej chorągiewce. Zabawa trwa dotąd, aż wszystkie warzywa znajdą się na właściwych miejscach.
„Konie na wybiegu”
Miejsce: sala, ogródek przedszkolny. Pomoce: skakanki (1 na parę), 4 pachołki.
N. ustawia w 4 oddalonych od siebie miejscach sali (ogródka) pachołki. Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba zakłada
na ramiona skakankę, druga staje za nią i łapie skakankę za końce. W ten sposób tworzą zaprzęgi: koń z woźnicą. Na hasło
N.: Konie na wybiegu! dzieci poruszają się w różnych kierunkach. Na hasło: Konie wracają do boksów! dzieci szybko dobie-
gają do jednego z czterech pachołków, gdzie następuje zmiana ról.
„Duża orbita, mała orbitka”
Miejsce: sala, ogródek przedszkolny. Pomoce: ringo dla każdego dziecka, gwizdek.
Dzieci biegają swobodnie po całej sali. W ręku trzymają ringo. Na gwizdek N. zatrzymują się i na słowa: Duża orbita!
przekładają ringo z ręki do ręki, podając je raz z przodu na wysokości brzucha, raz z tyłu za plecami. Następnie dalej
biegają, czekając na hasło. Na kolejny gwizdek dzieci zatrzymują się i na hasło N.: Mała orbitka! przykucają, opierają ringo
o podłogę i próbują nim zakręcić.
GRY I ZABAWY NA CZWORAKACH
„Slalom na czworakach”
Miejsce: sala. Pomoce: 8 krążków, 2 pachołki.
N. dzieli dzieci na 2 zespoły, które siadają na wyznaczonych liniach w siadzie skrzyżnym. Naprzeciwko każdego zespołu N.
układa w odstępach po 4 krążki, a na końcu, na linii mety – po 1 pachołku. Na sygnał N. pierwsze osoby z rzędów
w pozycji na czworakach pokonują slalom, dochodzą do pachołka i okrążają go. Wstają i biegiem wracają do swojej
drużyny, dając sygnał kolejnej osobie do startu.
„Pająk i pająk akrobata”
Miejsce: sala. Pomoce: nie są wymagane.
Dzieci rozbiegają się po całej sali. Przyjmują pozycję w podporze tyłem i czekają na komendę N. Na hasło: Pająk! porusza-
ją się tylko w podporze tyłem. Na hasło: Pająk akrobata! poruszają się w podporze tyłem, jednocześnie prostując raz prawą,