Page 262 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 262
260 • Zestawy ćwiczeń gimnastycznych
2. Uwaga: Przed zabawą N. ustawia dzieci w jednym szeregu i w dwuszeregu, żeby upewnić się, że rozumieją polecenie.
3. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Supełek”. Dzieci w rozsypce w leżeniu tyłem, nogi wyprostowane, ręce wyciąg-
nięte za głową. Na hasło: Supełek! przyciągają jak najmocniej kolana do brzucha, kulą się w sobie, chowają głowę,
rękami łapią za ugięte, przyciągnięte nogi. N. głośno odlicza: Raz, Dwa i na Trzy dzieci ponownie kładą się na plecach,
prostując i wyciągając ręce i nogi.
II.
4. Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia w płaszczyźnie strzałkowej (przód – tył). Dzieci dobierają się w pary i siadają
w siadzie skrzyżnym tyłem do siebie w niewielkiej odległości. W tym czasie N. daje jednemu dziecku w parze kółko
serso. Na sygnał N. osoba mająca serso łapie je obiema rękami i wykonując skłon w przód, przesuwa jak najdalej po pod-
łodze. Następnie prostuje się, wyciąga ręce wysoko w górę nad głową, wykonując mocny przeprost pleców, i podaje
serso partnerowi. Ten wykonuje takie samo ćwiczenie.
5. Ćwiczenie kształtujące tułowia w płaszczyźnie czołowej (skłony boczne). Dzieci pozostają w pozycji siadu skrzyżnego.
N. rozdaje dodatkowe kółka serso pozostałym dzieciom, by każde miało swoje. Dzieci trzymają serso w jednej ręce
i unoszą je nad głową. Drugą rękę opierają o podłogę blisko tułowia. Na sygnał wykonują wyraźny skłon tułowia w bok,
starając się przybliżyć serso jak najbardziej do podłogi.
6. Zabawa z elementami czworakowania. N. dzieli dzieci na 2 grupy. Wyznacza linie: startu i mety. Każde dziecko zostawia
swoje serso na linii mety, naprzeciwko swojej drużyny w miejscu wyznaczonym przez N. Następnie wszyscy w swoich
zespołach siadają w siadzie skrzyżnym na starcie. N. dodatkowo każdemu dziecku daje woreczek. Na hasło N.: Do startu!
pierwsze osoby z rzędów przyjmują pozycję podporu tyłem, woreczek kładą sobie na brzuchu. Na hasło: Start! ruszają
w kierunku kółek serso leżących naprzeciwko swojej drużyny. Zostawiają woreczek w dowolnie wybranym kółku.
Odwracają się do podporu przodem i na czworakach wracają do swojego zespołu, dając sygnał do startu następnej osobie.
7. Ćwiczenie mięśni brzucha połączone z ćwiczeniem stóp „Woreczek wędrowniczek”. Dzieci w rozsypce. Kółko serso
kładą na podłodze, siadają w nim, nogi w kolanach ugięte, stopy przed kółkiem. Między stopy wkładają woreczek.
Na sygnał N. unoszą nogi i uważając, by woreczek nie wypadł, wykonują obrót dookoła własnej osi. Opuszczają
na chwilę stopy, odpoczywają, po czym to samo ćwiczenie wykonują w przeciwnym kierunku.
8. Ćwiczenie z elementami równowagi. Dzieci stoją w rozsypce w swoich kołach. Każde trzyma woreczek w jednej ręce.
Unosi jedną nogę ugiętą w kolanie i próbuje przełożyć pod nią woreczek. Stara się utrzymać równowagę i nie wypaść
z kółka.
9. Ćwiczenie tułowia – skręty. Dzieci w siadzie skrzyżnym, w rozsypce. Kółko serso kładą za plecami na podłodze. W prawej
ręce trzymają woreczek. Wykonują skręt tułowia w prawą stronę i odkładają go do kółka. Następnie obracają się w stronę
przeciwną i lewą ręką zabierają woreczek. Ćwiczenie powtarzają kilka razy.
10. Zabawa bieżna „Kolorowe wieże”. N. dzieli dzieci na 2 zespoły. Każdy zespół ustawia się na wyznaczonej linii startu.
Zawodnicy stają jeden za drugim, trzymając w ręce serso. W pewnej odległości N. wyznacza linię mety, a na niej
naprzeciwko drużyn ustawia po 1 pachołku. Na sygnał N. pierwsze osoby z rzędów biegną do pachołka, zawieszają
na nim kółko serso i wracają do swojego zespołu. Potem ruszają kolejne osoby. Wygrywa drużyna, która jako pierwsza
umieści wszystkie koła na pachołku, tworząc kolorową wieżę.
11. Rzuty. Dzieci pozostają w swoich drużynach z poprzedniej zabawy. N. ustawia pachołki blisko każdej drużyny, np.
w odległości około 0,5 m (w zależności od umiejętności dzieci). Następnie każda osoba kolejno próbuje rzucić kółkiem
serso tak, by znalazło się na pachołku.
12. Podskoki. Dzieci pozostają w rozsypce. Kółko serso kładą przed sobą na podłodze. Starają się wskoczyć do niego
na jednej nodze, przeskoczyć przez nie obunóż, jednonóż, w przód, w tył, bokiem w lewo i w prawo.
III.
13. Ćwiczenie wyprostne. Dzieci swobodnie maszerują po sali, kółko serso trzymają w obu rękach. Od czasu do czasu przy-
klękają, dotykają kółkiem do podłogi. Powoli prostują się aż do wyciągnięcia rąk wysoko w górę, unosząc serso nad
głową.
14. Zabawa o nieznacznym ruchu. Dzieci maszerują po okręgu, wspinają się wysoko na palcach, jednocześnie unoszą kółka
serso w górę, następnie opadają na pięty i opuszczają kółka. Dochodząc do N., odkładają kółka.
Zestaw III
Miejsce: sala. Pomoce: piłki, podkład muzyczny, 4 pachołki, 2 minikosze.
Przygotowanie: Dzieci wchodzą do sali jedno za drugim i stają na zbiórce w jednym szeregu. Prowadzący rozdaje dzie-
ciom piłki.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Spotkanie piłek”. N. włącza wesołą muzykę, w trakcie której dzieci bawią się do-
wolnie piłkami. Na zatrzymanie muzyki i hasło, np.: Dwie piłki! Pięć piłek! Trzy piłki! dzieci liczą i dobierają się