Page 262 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 262

260  •  Zestawy ćwiczeń gimnastycznych



           2.  Uwaga: Przed zabawą N. ustawia dzieci w jednym szeregu i w dwuszeregu, żeby upewnić się, że rozumieją polecenie.
           3.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Supełek”. Dzieci w rozsypce w leżeniu tyłem, nogi wyprostowane, ręce wyciąg-
             nięte za głową. Na hasło: Supełek! przyciągają jak najmocniej kolana do brzucha, kulą się w sobie, chowają głowę,
             rękami łapią za ugięte, przyciągnięte nogi. N. głośno odlicza: Raz, Dwa i na Trzy dzieci ponownie kładą się na plecach,
             prostując i wyciągając ręce i nogi.

          II.
           4.  Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia w płaszczyźnie strzałkowej (przód – tył). Dzieci dobierają się w pary i siadają
             w siadzie skrzyżnym tyłem do siebie w niewielkiej odległości. W tym czasie N. daje jednemu dziecku w parze kółko
             serso. Na sygnał N. osoba mająca serso łapie je obiema rękami i wykonując skłon w przód, przesuwa jak najdalej po pod-
             łodze. Następnie prostuje się, wyciąga ręce wysoko w górę nad głową, wykonując mocny przeprost pleców, i podaje
             serso partnerowi. Ten wykonuje takie samo ćwiczenie.
           5.  Ćwiczenie kształtujące tułowia w płaszczyźnie czołowej (skłony boczne). Dzieci pozostają w pozycji siadu skrzyżnego.
             N. rozdaje dodatkowe kółka serso pozostałym dzieciom, by każde miało swoje. Dzieci trzymają serso w jednej ręce
             i unoszą je nad głową. Drugą rękę opierają o podłogę blisko tułowia. Na sygnał wykonują wyraźny skłon tułowia w bok,
             starając się przybliżyć serso jak najbardziej do podłogi.
           6.  Zabawa z elementami czworakowania. N. dzieli dzieci na 2 grupy. Wyznacza linie: startu i mety. Każde dziecko zostawia
             swoje serso na linii mety, naprzeciwko swojej drużyny w miejscu wyznaczonym przez N. Następnie wszyscy w swoich
             zespołach siadają w siadzie skrzyżnym na starcie. N. dodatkowo każdemu dziecku daje woreczek. Na hasło N.: Do startu!
             pierwsze osoby z rzędów przyjmują pozycję podporu tyłem, woreczek kładą sobie na brzuchu. Na hasło: Start! ruszają
             w kierunku kółek serso leżących naprzeciwko swojej drużyny. Zostawiają woreczek w dowolnie wybranym kółku.
             Odwracają się do podporu przodem i na czworakach wracają do swojego zespołu, dając sygnał do startu następnej osobie.
           7.  Ćwiczenie mięśni brzucha połączone z ćwiczeniem stóp „Woreczek wędrowniczek”. Dzieci w rozsypce. Kółko serso
             kładą na podłodze, siadają w nim, nogi w kolanach ugięte, stopy przed kółkiem. Między stopy wkładają woreczek.
             Na sygnał N. unoszą nogi i uważając, by woreczek nie wypadł, wykonują obrót dookoła własnej osi. Opuszczają
             na chwilę stopy, odpoczywają, po czym to samo ćwiczenie wykonują w przeciwnym kierunku.
           8.  Ćwiczenie z elementami równowagi. Dzieci stoją w rozsypce w swoich kołach. Każde trzyma woreczek w jednej ręce.
             Unosi jedną nogę ugiętą w kolanie i próbuje przełożyć pod nią woreczek. Stara się utrzymać równowagę i nie wypaść
             z kółka.
           9.  Ćwiczenie tułowia – skręty. Dzieci w siadzie skrzyżnym, w rozsypce. Kółko serso kładą za plecami na podłodze. W prawej
             ręce trzymają woreczek. Wykonują skręt tułowia w prawą stronę i odkładają go do kółka. Następnie obracają się w stronę
             przeciwną i lewą ręką zabierają woreczek. Ćwiczenie powtarzają kilka razy.
          10.  Zabawa bieżna „Kolorowe wieże”. N. dzieli dzieci na 2 zespoły. Każdy zespół ustawia się na wyznaczonej linii startu.
             Zawodnicy stają jeden za drugim, trzymając w ręce serso. W pewnej odległości N. wyznacza linię mety, a na niej
             naprzeciwko drużyn ustawia po 1 pachołku. Na sygnał N. pierwsze osoby z rzędów biegną do pachołka, zawieszają
             na nim kółko serso i wracają do swojego zespołu. Potem ruszają kolejne osoby. Wygrywa drużyna, która jako pierwsza
             umieści wszystkie koła na pachołku, tworząc kolorową wieżę.
          11.  Rzuty. Dzieci pozostają w swoich drużynach z poprzedniej zabawy. N. ustawia pachołki blisko każdej drużyny, np.
             w odległości około 0,5 m (w zależności od umiejętności dzieci). Następnie każda osoba kolejno próbuje rzucić kółkiem
             serso tak, by znalazło się na pachołku.
          12.  Podskoki. Dzieci pozostają w rozsypce. Kółko serso kładą przed sobą na podłodze. Starają się wskoczyć do niego
             na jednej nodze, przeskoczyć przez nie obunóż, jednonóż, w przód, w tył, bokiem w lewo i w prawo.

          III.
          13.  Ćwiczenie wyprostne. Dzieci swobodnie maszerują po sali, kółko serso trzymają w obu rękach. Od czasu do czasu przy-
             klękają, dotykają kółkiem do podłogi. Powoli prostują się aż do wyciągnięcia rąk wysoko w górę, unosząc serso nad
             głową.
          14.  Zabawa o nieznacznym ruchu. Dzieci maszerują po okręgu, wspinają się wysoko na palcach, jednocześnie unoszą kółka
             serso w górę, następnie opadają na pięty i opuszczają kółka. Dochodząc do N., odkładają kółka.

          Zestaw III
          Miejsce: sala. Pomoce: piłki, podkład muzyczny, 4 pachołki, 2 minikosze.
          Przygotowanie: Dzieci wchodzą do sali jedno za drugim i stają na zbiórce w jednym szeregu. Prowadzący rozdaje dzie-
          ciom piłki.

          I.
           1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Spotkanie piłek”. N. włącza wesołą muzykę, w trakcie której dzieci bawią się do-
             wolnie piłkami. Na zatrzymanie muzyki i hasło, np.: Dwie piłki! Pięć piłek! Trzy piłki! dzieci liczą i dobierają się
   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267