Page 264 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 264
262 • Zestawy ćwiczeń gimnastycznych
5. Skoki. Ustawienie dzieci i przyborów jak w poprzedniej zabawie. Zadaniem dzieci jest wskakiwanie w kolejne szarfy
obunóż, na prawej i na lewej nodze.
6. Zabawa bieżna „Bieg z woreczkiem na głowie”. Dzieci pozostają w swoich zespołach. N. wyznacza linie, na których
każdy zespół siada w rzędzie w siadzie skrzyżnym, jedno dziecko za drugim. Naprzeciwko zespołów na linii mety
N. kładzie po 1 szarfie, a pierwszym osobom w rzędach daje po 1 woreczku. Na sygnał N. pierwsi zawodnicy wstają,
kładą woreczek na głowie. Szybko biegną do szarfy, gdzie zostawiają woreczek, i wracają do zespołu. Kolejna osoba
biegnie do szarfy, kładzie woreczek na głowie i wraca z nim do drużyny. Przekazuje go kolejnemu zawodnikowi.
Wygrywa zespół, który jako pierwszy ukończy bieg i wszystkie osoby równo usiądą w swoim rzędzie.
7. Ćwiczenie równowagi „Na drugą stronę po kładce”. N. wraz z dziećmi ustawia 2 równoważnie. Następnie dzieli dzieci
na 2 drużyny. Każda siada w siadzie skrzyżnym za równoważnią. Na sygnał N. kolejne osoby z rzędów wolno,
utrzymując równowagę, przechodzą po kładce.
8. Skoki. Dzieci pozostają w poprzednim ustawieniu w swoich drużynach przed równoważniami. Kolejno wstają,
podchodzą do równoważni i przeskakują przez nią z jednej strony na drugą w dowolny sposób.
9. Rzuty. Dzieci w swoich drużynach siadają jedno obok drugiego w odległości około kroku przodem do równoważni.
N. każdemu dziecku daje po 1 woreczku. Na sygnał N. dzieci łapią woreczek między stopy i próbują przerzucić go
przez równoważnię. Wygrywa osoba, która rzuci go najdalej. Ćwiczenie można powtórzyć 2–3 razy.
III.
10. Ćwiczenie stóp. Dzieci w rozsypce w siadzie z nogami ugiętymi w kolanach. Przed sobą kładą woreczek. Łapią go
palcami stopy i unoszą do góry. To samo wykonują ze zmianą stopy.
11. Ćwiczenia oddechowe. Dzieci w leżeniu tyłem. Oczy mają zamknięte, ręce wzdłuż tułowia. Dzieci wykonują wdech
nosem, a wypuszczają powietrze ustami, sycząc jak wąż, szumiąc jak wiatr.
12. Ćwiczenie o nieznacznym ruchu. Dzieci maszerują po okręgu i śpiewają dowolną piosenkę.
Zestaw V
Miejsce: ogródek przedszkolny, plac zabaw. Pomoce: obręcze hula-hoop, 4 pachołki, woreczki, 2 worki do skoków.
Przygotowanie: Dzieci ustawione parami maszerują na plac zabaw. Zatrzymują się w dwuszeregu w swoich parach. Każda
para otrzymuje hula-hoop.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ufo”. Dzieci w parach trzymają tę samą obręcz jedną lub obiema rękami. Na hasło
N.: Ufo startuje! dzieci unoszą hula-hoop w górę i biegają w różnych kierunkach, jednocześnie poruszając obręczą. Na
słowa N.: Ufo ląduje! zatrzymują się, obręcz kładą na trawie, a same wchodzą do jej środka i kucają. Czekają na kolejną
komendę do startu i biegu.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci pozostają w swoich parach. Hula-hoop kładą na trawie, kucają obok ob-
ręczy i łapią rękami za jej brzegi. Na słowa N.: Raz, dwa, trzy! dzieci szybko wstają. Na kolejne: Raz, dwa, trzy! dzieci
w miejscu, wysoko unosząc kolana, wykonują 3 kroki i unoszą obręcz wysoko nad głowami. Ponownie kucają i opusz-
czają hula-hoop na ziemię.
II.
3. Ćwiczenie kształtujące tułowia – skłony. Dzieci stają w rozsypce w swoich parach. Jedna osoba trzyma przy swoim (np.
prawym) boku hula-hoop jedną ręką. Druga osoba, pochylając tułów nisko w przód, stara się przejść przez obręcz tak,
by jej nie dotknąć. Po chwili dzieci zamieniają się rolami.
4. Ćwiczenie równoważne „Kto dłużej wystoi?”. Dzieci w swoich parach stają przodem do siebie. Obiema rękami łapią
obręcz. Na umówiony między sobą sygnał stają na jednej nodze. Stoją, głośno odliczając np. do 5–10. Wygrywa osoba,
która w tym czasie nie straci równowagi i nadal będzie stała na jednej nodze. To samo ćwiczenie wykonują ze zmianą
nogi.
5. Zabawa bieżna „Bieg slalomem”. N. dzieli dzieci na 2 zespoły, które stają na wyznaczonej linii. Naprzeciwko każdego
zespołu N. ustawia w równych odległościach po 2 pachołki do slalomu. Na gwizdek N. pierwsze dzieci z rzędów biegną
slalomem między pachołkami, wracają i stają na końcu swojego rzędu. Wygrywa zespół, który pierwszy wykona
ćwiczenie.
6. Rzuty „Rzuty do bramki”. Dzieci pozostają w zespołach z poprzedniej zabawy. N. ustawia pachołki naprzeciwko drużyn
tak, by wyznaczały bramkę danego zespołu. Rozdaje dzieciom po 1 woreczku. Na sygnał N. kolejne osoby z drużyn
rzucają woreczki, starając się trafić w pole między pachołkami. Wygrywa drużyna, która rzuci celnie więcej woreczków.
7. Skoki. Dzieci pozostają w ustawieniu jak poprzednio. N. pierwszym osobom z rzędów rozdaje po 1 worku do skoków.
Naprzeciwko zespołów ustawia po 1 pachołku. Na gwizdek pierwsze osoby wchodzą do worków, rękami trzymają ich
brzegi (ewentualnie uchwyty). Skacząc, dochodzą do pachołka, wychodzą z worka, obiegają pachołek i szybko wracają
do swojego zespołu. Przekazują worek kolejnemu zawodnikowi.