Page 266 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 266

264  •  Zestawy ćwiczeń gimnastycznych


          I.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kolorowe stonogi”. N. wybiera z każdej grupy osobę, która będzie głową stonogi.
            Na 1 gwizdek wszystkie dzieci biegają po całej sali. Na 2 gwizdki dzieci-głowy stonogi zatrzymują się, a pozostałe osoby
            stają za nimi jedna za drugą, tworząc długie stonogi.

          II.
          2.  Dzieci ustawiają się w 2 rzędach według kolorów szarf. N. wraz z dziećmi przygotowuje tor przeszkód dla każdego zespołu.
            Następnie dzieci w swoich zespołach ustawiają się w rzędzie jedno za drugim i czekają na objaśnienia zadań. N. wyjaśnia
            kolejne zadania do wykonania, pomaga dzieciom i przypomina im sposób wykonania ćwiczeń. Zadania są tak ułożone,
            by kształtowały w różnych pozycjach mięśnie posturalne, doskonaliły umiejętność rzutów do celu, skoków, ćwiczyły
            mięśnie stóp oraz utrzymanie prawidłowej postawy. Dzieci rozwijają również umiejętności współpracy i zgodnej zabawy.
          3.  Tor przeszkód składa się z kolejno ułożonych pomocy:
               x 3 pary płotków lub 3 pary pachołków połączonych drążkami ustawione w niewielkich odległościach od siebie – dzieci
               w pozycji na czworakach przechodzą pod drążkami;
               x 6 krążków ułożonych na podłodze w rzędzie jeden za drugim z zachowaniem odstępu – dziecko przyjmuje pozycję
               podporu tyłem i porusza się slalomem między ułożonymi krążkami. Gdy dojdzie do ostatniego krążka, podnosi go,
               prostuje się, wysoko unosi ręce i kładzie krążek ponownie na podłodze;
               x materac – dzieci stają na początku materaca i starają się wykonać skok w dal z miejsca jak najdalej potrafią;
               x ławeczka – dziecko kładzie się na ławeczce na brzuchu i trzymając się rękami brzegów ławeczki, podciąga się, aż dojdzie
               do jej końca;
               x lina, woreczek – dziecko kładzie sobie woreczek na głowie i przechodzi po linie, stawiając stopę przed stopą. Stara
               się zachować prawidłową, skorygowaną sylwetkę, uważa, by woreczek nie spadł mu na podłogę;
               x pachołek z zaczepioną obręczą, 4 woreczki – dziecko siada w siadzie skrzyżnym naprzeciwko pachołka, rzuca kolejno
               woreczki do obręczy raz prawą, raz lewą ręką. Wstaje i odkłada woreczki na poprzednie miejsce dla kolejnej osoby;
               x jeże balansujące, krążki, poduszki gładkie i z kolcami, przedmioty ułożone jedne za drugimi – dziecko przechodzi
               po nich, starając się utrzymać równowagę i nie spaść.

          III.
          4.  Ćwiczenie stóp.
          5.  Dziecko, które przeszło wszystkie poprzednie etapy toru, bierze chustkę z wyznaczonego miejsca i siada na podłodze
            dalej od pozostałych osób ćwiczących. Kładzie stopy na chustce i próbuje ją zwijać palcami stóp.
          6.  Marsz po okręgu. Wspięcie na palce, ręce z chustką uniesione wysoko w górę – wdech nosem, opad na pięty, opuszcze-
            nie rąk – wydech ustami. Odłożenie chustek na wyznaczone miejsce i wyjście z sali.

          Zestaw VIII
          Miejsce: sala. Pomoce: szarfy w 2 kolorach; 2 (takie same) zestawy przyborów na 2 tory przeszkód – jeden zestaw zawiera:
          4 pachołki, 4 szarfy, 6 krążków, małe hula-hoop, dużą piłkę gładką lub z kolcami (lub piłkę typu fasolka), kosz do zaczepienia
          na drabince; ławeczka gimnastyczna, jeże balansujące, krążki, poduszki gładkie i z kolcami; woreczek dla każdego dziecka.
          Przygotowanie: Dzieci wchodzą do sali i ustawiają się w rzędzie. N. rozdaje dzieciom szarfy w 2 kolorach, dzieląc wszyst-
          kich na 2 grupy.


          I.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kolorowe koła dwa”. Dzieci biegają po sali w różnych kierunkach. Na sygnał N.
            (np. gwizdek) łączą się kolorami szarf, tworzą 2 koła i siadają w siadzie skrzyżnym. Na kolejny gwizdek dzieci wstają
            i ponownie rozbiegają się w różnych kierunkach.

          II.
          2.  Dzieci ustawiają się w 2 rzędach według kolorów szarf. N. wraz z dziećmi przygotowuje tor przeszkód dla każdego zespołu.
            Następnie dzieci w swoich zespołach ustawiają się w rzędzie jedno za drugim i czekają na objaśnienia zadań. N. wyjaśnia
            kolejne zadania do wykonania, pomaga dzieciom i przypomina im sposób wykonania ćwiczeń. Zadania są tak ułożone,
            by kształtowały w różnych pozycjach mięśnie posturalne, doskonaliły umiejętność rzutów do celu, skoków, ćwiczyły
            mięśnie stóp oraz utrzymanie prawidłowej postawy. Dzieci rozwijają również umiejętności współpracy i zgodnej zabawy.
          3.  Tor przeszkód składa się z kolejno ułożonych przyborów:
               x 4 pachołki ustawione w odstępach jak do slalomu – dzieci biegną slalomem między pachołkami;
               x 4 szarfy ułożone jedna za drugą – dzieci przeskakują z szarfy do szarfy obunóż;
               x 6 krążków ułożonych na podłodze w rzędzie jeden za drugim z zachowaniem odstępu – dziecko przyjmuje pozycję
               na czworakach i porusza się slalomem między ułożonymi krążkami. Gdy dojdzie do ostatniego krążka, podnosi go,
               prostuje się, wysoko unosi ręce i kładzie krążek ponownie na podłodze;
   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271