Page 266 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 266
264 • Zestawy ćwiczeń gimnastycznych
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kolorowe stonogi”. N. wybiera z każdej grupy osobę, która będzie głową stonogi.
Na 1 gwizdek wszystkie dzieci biegają po całej sali. Na 2 gwizdki dzieci-głowy stonogi zatrzymują się, a pozostałe osoby
stają za nimi jedna za drugą, tworząc długie stonogi.
II.
2. Dzieci ustawiają się w 2 rzędach według kolorów szarf. N. wraz z dziećmi przygotowuje tor przeszkód dla każdego zespołu.
Następnie dzieci w swoich zespołach ustawiają się w rzędzie jedno za drugim i czekają na objaśnienia zadań. N. wyjaśnia
kolejne zadania do wykonania, pomaga dzieciom i przypomina im sposób wykonania ćwiczeń. Zadania są tak ułożone,
by kształtowały w różnych pozycjach mięśnie posturalne, doskonaliły umiejętność rzutów do celu, skoków, ćwiczyły
mięśnie stóp oraz utrzymanie prawidłowej postawy. Dzieci rozwijają również umiejętności współpracy i zgodnej zabawy.
3. Tor przeszkód składa się z kolejno ułożonych pomocy:
x 3 pary płotków lub 3 pary pachołków połączonych drążkami ustawione w niewielkich odległościach od siebie – dzieci
w pozycji na czworakach przechodzą pod drążkami;
x 6 krążków ułożonych na podłodze w rzędzie jeden za drugim z zachowaniem odstępu – dziecko przyjmuje pozycję
podporu tyłem i porusza się slalomem między ułożonymi krążkami. Gdy dojdzie do ostatniego krążka, podnosi go,
prostuje się, wysoko unosi ręce i kładzie krążek ponownie na podłodze;
x materac – dzieci stają na początku materaca i starają się wykonać skok w dal z miejsca jak najdalej potrafią;
x ławeczka – dziecko kładzie się na ławeczce na brzuchu i trzymając się rękami brzegów ławeczki, podciąga się, aż dojdzie
do jej końca;
x lina, woreczek – dziecko kładzie sobie woreczek na głowie i przechodzi po linie, stawiając stopę przed stopą. Stara
się zachować prawidłową, skorygowaną sylwetkę, uważa, by woreczek nie spadł mu na podłogę;
x pachołek z zaczepioną obręczą, 4 woreczki – dziecko siada w siadzie skrzyżnym naprzeciwko pachołka, rzuca kolejno
woreczki do obręczy raz prawą, raz lewą ręką. Wstaje i odkłada woreczki na poprzednie miejsce dla kolejnej osoby;
x jeże balansujące, krążki, poduszki gładkie i z kolcami, przedmioty ułożone jedne za drugimi – dziecko przechodzi
po nich, starając się utrzymać równowagę i nie spaść.
III.
4. Ćwiczenie stóp.
5. Dziecko, które przeszło wszystkie poprzednie etapy toru, bierze chustkę z wyznaczonego miejsca i siada na podłodze
dalej od pozostałych osób ćwiczących. Kładzie stopy na chustce i próbuje ją zwijać palcami stóp.
6. Marsz po okręgu. Wspięcie na palce, ręce z chustką uniesione wysoko w górę – wdech nosem, opad na pięty, opuszcze-
nie rąk – wydech ustami. Odłożenie chustek na wyznaczone miejsce i wyjście z sali.
Zestaw VIII
Miejsce: sala. Pomoce: szarfy w 2 kolorach; 2 (takie same) zestawy przyborów na 2 tory przeszkód – jeden zestaw zawiera:
4 pachołki, 4 szarfy, 6 krążków, małe hula-hoop, dużą piłkę gładką lub z kolcami (lub piłkę typu fasolka), kosz do zaczepienia
na drabince; ławeczka gimnastyczna, jeże balansujące, krążki, poduszki gładkie i z kolcami; woreczek dla każdego dziecka.
Przygotowanie: Dzieci wchodzą do sali i ustawiają się w rzędzie. N. rozdaje dzieciom szarfy w 2 kolorach, dzieląc wszyst-
kich na 2 grupy.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kolorowe koła dwa”. Dzieci biegają po sali w różnych kierunkach. Na sygnał N.
(np. gwizdek) łączą się kolorami szarf, tworzą 2 koła i siadają w siadzie skrzyżnym. Na kolejny gwizdek dzieci wstają
i ponownie rozbiegają się w różnych kierunkach.
II.
2. Dzieci ustawiają się w 2 rzędach według kolorów szarf. N. wraz z dziećmi przygotowuje tor przeszkód dla każdego zespołu.
Następnie dzieci w swoich zespołach ustawiają się w rzędzie jedno za drugim i czekają na objaśnienia zadań. N. wyjaśnia
kolejne zadania do wykonania, pomaga dzieciom i przypomina im sposób wykonania ćwiczeń. Zadania są tak ułożone,
by kształtowały w różnych pozycjach mięśnie posturalne, doskonaliły umiejętność rzutów do celu, skoków, ćwiczyły
mięśnie stóp oraz utrzymanie prawidłowej postawy. Dzieci rozwijają również umiejętności współpracy i zgodnej zabawy.
3. Tor przeszkód składa się z kolejno ułożonych przyborów:
x 4 pachołki ustawione w odstępach jak do slalomu – dzieci biegną slalomem między pachołkami;
x 4 szarfy ułożone jedna za drugą – dzieci przeskakują z szarfy do szarfy obunóż;
x 6 krążków ułożonych na podłodze w rzędzie jeden za drugim z zachowaniem odstępu – dziecko przyjmuje pozycję
na czworakach i porusza się slalomem między ułożonymi krążkami. Gdy dojdzie do ostatniego krążka, podnosi go,
prostuje się, wysoko unosi ręce i kładzie krążek ponownie na podłodze;