Page 268 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 268

266  •  Zestawy ćwiczeń gimnastycznych


          I.
           1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kolory na miejsca”. N. ustawia chorągiewki w 4 widocznych miejscach. Dzieci
             biegają po całej sali. Na hasło N.: Kolory na miejsca! dzieci szybko biegną i siadają w siadzie skrzyżnym przy kolorze
             chorągiewki zgodnym z kolorem swojej szarfy.
           2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci w rozsypce. Każde zdejmuje swoją szarfę, łapie ją rękami za końce.
             Pochylając się do przodu, przechodzi przez szarfę, przekłada kolejno nogi i wraca w ten sam sposób. Prostuje się,
             wyciąga wysoko ręce z szarfą w górę i ponownie wykonuje przejście przez szarfę w przód i w tył.
          II.
           3.  Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia – krążenia tułowia. Dzieci w rozsypce w lekkim rozkroku. W obu rękach trzymają
             rozłożoną szarfę. Na sygnał N. wykonują obszerne krążenia całego tułowia, następnie dotykają szarfą podłogi, potem
             przesuwają ręce na boki i unoszą szarfę wysoko w górę. Wykonują po 2 krążenia w każdą stronę.
           4.  Zabawa na czworakach „Slalom między chorągiewkami”. N. dzieli dzieci na 2 grupy. Drużyny siadają w 2 rzędach
             na wyznaczonej linii. Naprzeciwko każdego rzędu N. ustawia w pewnej odległości od siebie po 2 chorągiewki.
             Na sygnał N. pierwsze osoby z zespołów w pozycji na czworakach poruszają się slalomem. Wracają na swoje miejsce
             i dają znak do startu kolejnym osobom.
           5.  Zabawa bieżna. Dzieci pozostają w rzędach jak w poprzednim ćwiczeniu. Ustawienie chorągiewek również pozostaje
             takie samo. Na linii mety N. kładzie dla każdego zespołu obręcz hula-hoop. Każde dziecko trzyma w jednej dłoni
             swoją szarfę zwiniętą w kulkę. Na sygnał N. pierwsze osoby z rzędów biegną slalomem między chorągiewkami. Dobie-
             gają do obręczy, zostawiają w niej szarfę, wracają do swojej drużyny i dają sygnał do startu kolejnej osobie. Wygrywa
             zespół, który jako pierwszy zaniesie wszystkie szarfy, ukończy bieg i grzecznie usiądzie w siadzie skrzyżnym.
           6.  Ćwiczenie stóp z elementami równowagi. Dzieci w rozsypce. N. daje każdemu woreczek. Dzieci stają na jednej nodze,
             palcami uniesionej nogi łapią woreczek i, utrzymując równowagę, unoszą go w górę. To samo wykonują drugą nogą.
           7.  Podskoki. Dzieci pozostają w rozsypce. Każde kładzie swój woreczek na głowie. Następnie wyskakuje wysoko w górę
             tak, by woreczek spadł z głowy. Komu się uda, próbuje złapać spadający woreczek w ręce.
           8.  Ćwiczenie tułowia – skręty. Dzieci dobierają się w pary i siadają w siadzie skrzyżnym tyłem do siebie. Na umówiony
             sygnał jednocześnie odwracają się w tę samą stronę i klaszczą w dłonie partnera. Następnie odwracają się w przeciw-
             nym kierunku i ponownie klaszczą w dłonie kolegi.
           9.  Wspinanie. N. dzieli dzieci na 2 zespoły. Każdy zespół siada w siadzie skrzyżnym przed swoimi drabinkami. Następnie
             każda osoba kolejno wchodzi i schodzi z drabinek. N. asekuruje dzieci. Dzieci wchodzą na taką wysokość, na jakiej
             czują się bezpiecznie.
          III.
          10.  Ćwiczenia oddechowe. Dzieci w rozsypce w leżeniu tyłem. Nogi wyprostowane, ręce wzdłuż tułowia, oczy zamknięte.
             Dzieci wykonują wolny wdech nosem i długi wydech ustami, naśladując syczenie węża, szum wiatru. Następnie wolno
             wstają i ustawiają się w kole.
          11.  Zabawa lub ćwiczenie o nieznacznym ruchu. Marsz po okręgu z wysokim unoszeniem kolan, opuszczenie sali.
   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273