Page 259 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 259
Zestawy gier i zabaw ruchowych • 257
raz lewą nogę w kolanie. (Noga nie musi być uniesiona zbyt wysoko, wystarczy uniesienie tuż nad podłogą. Ważne, by
była wyprostowana w kolanie. Należy zwrócić uwagę na ułożenie dłoni, powinny całe leżeć na podłodze).
„Żółwie”
Miejsce: sala. Pomoce: 4 woreczki, 2 pachołki.
Dzieci podzielone na 2 zespoły siadają w siadzie skrzyżnym w 2 rzędach na wyznaczonej linii startu. Pierwsze osoby trzy-
mają po 2 woreczki. Na linii mety N. ustawia pachołki. Pierwsze osoby z rzędów przyjmują pozycję na kolanach. N. na ple-
cach każdego dziecka kładzie po 2 woreczki, tworząc „skorupę żółwia”. Na sygnał N. dzieci te poruszają się na kolanach
i kierują się w stronę pachołków. Wygrywa ta osoba z pary, która doniesie na plecach do mety więcej woreczków. Następnie
dzieci wracają do swojego zespołu, przekazują woreczki kolejnym zawodnikom. Ponownie N. układa im woreczki
na plecach i daje sygnał do startu.
„Spacer piesków z przeszkodami”
Miejsce: sala. Pomoce: laski gimnastyczne, szarfy.
N. na podłodze w różnych miejscach rozkłada laski i szarfy. Dzieci-pieski w pozycji na czworakach swobodnie poruszają
się po całej sali. Gdy na swojej drodze napotkają rozłożoną szarfę, wskakują do niej i wyskakują z niej, wkładają najpierw
obie ręce, potem obie nogi. Gdy na drodze spaceru napotkają laskę, przeskakują przez nią.
GRY I ZABAWY RZUTNE
„Stop! Podaj piłkę”
Miejsce: sala. Pomoce: piłka.
Dzieci biegają po całej sali. Jedno dziecko ma piłkę. Na hasło prowadzącego: Stop! Podaj piłkę. dzieci muszą się zatrzymać.
Osoba trzymająca piłkę rzuca ją do najbliżej stojącego dziecka, głośno mówiąc: Raz!, ta mówiąc: Dwa!, podaje piłkę
kolejnej osobie, która mówi: Trzy!, po czym wszyscy znowu biegają, czekając na kolejny sygnał N.
„Zawody stóp”
Miejsce: sala. Pomoce: woreczki, szarfy.
Dzieci maszerują po okręgu. Z wyznaczonych miejsc biorą po 1 woreczku i szarfie. Każdy znajduje sobie miejsce. Na pod-
łodze rozkłada szarfę i siada przed nią. Woreczek łapie palcami stóp i próbuje wrzucić go do szarfy. Zadanie wykonuje
po 4 razy każdą nogą. Za każdy poprawny rzut liczy sobie 1 punkt. Dzieci sprawdzają, którą nogą zdobyły więcej punktów.
„Traf i zdobądź punkty”
Miejsce: sala. Pomoce: 6 woreczków, 2 obręcze.
N. dzieli dzieci na 2 drużyny. Każda siada w rzędzie. W niewielkiej odległości od dzieci N. kładzie obręcz. Pierwsza osoba
z rzędu trzyma 3 woreczki, staje na wyznaczonej linii i stara się trafić nimi kolejno do obręczy. Każdy trafny rzut to punkt
dla danej drużyny. Wygrywa zespół, który zdobędzie ich najwięcej.
GRY I ZABAWY BIEŻNE
„Biegnij! – Stój!”
Miejsce: sala. Pomoce: nie są wymagane.
Dzieci ustawiają się na jednej linii jedno obok drugiego. Naprzeciwko nich N. wyznacza linię mety. Na hasło N.: Biegnij!
wszyscy starają się jak najszybciej biec w kierunku mety. Gdy N. poda komendę: Stój!, każdy się zatrzymuje. Wygrywa ta
osoba, która dobiegła najbliżej mety. N. podaje komendy w krótkich odstępach czasu. Zabawa wpływa na rozwój procesów
pobudzania i hamowania reakcji organizmu na sygnał.
„Bieg slalomem”
Miejsce: sala. Pomoce: 2 szarfy, 4 pachołki.
Dzieci podzielone na 2 zespoły ustawiają się na linii startu. Naprzeciwko każdej drużyny N. ustawia po 2 pachołki, a na linii
mety – szarfę. Na sygnał N. pierwsze osoby w rzędach biegną slalomem między pachołkami, dobiegają do szarfy i przechodzą
przez nią. Wracają slalomem do swojej drużyny i dają znak do startu następnemu zawodnikowi.