Page 254 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 254

ZESTAWY ĆWICZEŃ PORANNYCH









          Zestaw I

          Pomoce: 3 koła w kolorze: czerwonym, zielonym i żółtym, długa lina.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Sygnalizacja świetlna”. N. trzyma w ręku 3 koła. Dzieci
            w rozsypce siedzą w siadzie skrzyżnym. Ręce układają tak, jakby trzymały kierownicę. Gdy N. pokazuje koło żółte,
            samochody przygotowują się – dzieci wstają i czekają na sygnał do ruszenia. Gdy w górze jest koło zielone, samochody
            ruszają – dzieci biegają po całej sali. Gdy N. pokaże koło czerwone, samochody stają – dzieci zatrzymują się i przyjmu-
            ją pozycję siadu skrzyżnego.
          2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Mały – duży”. Dzieci stają w lekkim rozkroku. Na hasło: Mały! robią przysiad
            i dotykają rękami podłogi. Na hasło: Duży! prostują się, wspinają na palce i wysoko wyciągają ręce w górę.
          3.  Zabawa na czworakach „Spacer pająków”. Na hasło N.: Pająki na spacer! dzieci poruszają się po sali w podporze tyłem,
            palce rąk mają szeroko rozstawione, biodra unoszą wysoko w górę. Na hasło N.: Pająki odpoczywają! dzieci kładą się
            na plecach, podnoszą ugięte ręce i nogi w górę, naśladując pająka trzymającego się sieci.
          4.  Ćwiczenie tułowia – skręty i skłony. Dzieci stoją w rozkroku, ręce opierają na biodrach. Wykonują skręty tułowia
            w lewą stronę, w przód i w prawą stronę.
          5.  Zabawa skoczna „Na trzy w górę hop!”. Dzieci dobierają się w pary i stają w rozsypce. Wykonują przysiad podparty,
            ręce opierają przed sobą na podłodze. W parze jednocześnie wypowiadają słowa: Raz, dwa, trzy, hop! i wysoko wyska-
            kują w górę, wyciągają ręce i klaszczą w dłonie partnera.
          6.  Ćwiczenie z elementami równowagi „Przejście po moście linowym”. Dzieci stoją w jednym rzędzie, jedno za drugim.
            Przyjmują pozycję skorygowaną: prostują plecy, wciągają brzuchy, ściągają łopatki, ręce wyciągają w bok. Kolejno
            przechodzą po linie, naśladując przejście po wąskim moście linowym. Poruszają się bardzo wolno, stawiając stopę
            przed stopą.
          7.  Ćwiczenie uspokajające. Dzieci maszerują po okręgu. Wykonując wspięcie na palce, robią wdech nosem, a opuszczając
            pięty – wydech ustami.

          Zestaw II
          Pomoce: bębenek.
          1.  Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe o charakterze ożywiającym „Słońce – deszcz”. Na słowa N.: Słońce świeci, wycho-
            dzą na spacer dzieci dzieci biegają i maszerują w różnych kierunkach po sali. Gdy N. mocno uderza w bębenek i woła:
            Burza, deszcz, parasol weź! dzieci szybko zatrzymują się, siadają w siadzie skrzyżnym, ręce unoszą nad głowę i łączą je,
            jakby rozkładały nad sobą parasol.
          2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci dobierają się w pary. Stają w rozkroku tyłem do siebie. Następnie dotyka-
            ją się rękami na przemian – między rozstawionymi nogami i wysoko nad głowami.
          3.  Zabawa na czworakach „Przejdź w tunelu”. Dzieci ustawiają się jedno za drugim w rzędzie, szeroko rozstawiają nogi.
            Ostatnia osoba z rzędu przechodzi przez tunel na czworakach i staje na początku. W taki sposób kolejno przechodzą
            wszystkie osoby.
          4.  Podskoki z elementami równowagi „Złap równowagę i skacz”. Dzieci w parach stają naprzeciwko siebie. Podają sobie
            prawą rękę, a lewą ręką łapią uniesioną w górę nogę partnera. Utrzymując równowagę, podskakują w jedną i drugą
            stronę.
          5.  Ćwiczenie stóp „Gra na bębenku i na pianinie”. Dzieci siedzą w siadzie skulnym, wyciągają przed siebie stopy, a palce
            opierają o podłogę. Palcami stóp uderzają delikatnie w podłogę, w rytm ósemek wystukiwanych przez N. na bębenku.
            Gdy rytm zmienia się na wolne ćwierćnuty, dzieci wysuwają pięty do przodu i uderzają nimi w podłogę, jakby grały
            na bębnie.
          6.  Ćwiczenie uspokajające. Dzieci maszerują po okręgu, śpiewając dowolną piosenkę.

          Zestaw III

          Pomoce: piłki.
          1.  Zabawa o charakterze ożywiającym „Muchy”. Dzieci-muchy biegają po sali drobnymi kroczkami, machają rękami-skrzy-
            dełkami, naśladują bzyczenie muchy. Na hasło N.: Muchy chodzą po podłodze! dzieci przyjmują pozycję na czworakach
            i wolno poruszają się po podłodze.
   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259