Page 249 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 249
PROJEKT 3 • Z książką za pan brat • 247
x Rozpoznawanie na podstawie ilustracji, jaka może być tematyka książki.
x Wymyślanie innego zakończenia znanych dzieciom bajek.
x Układanie pytań do bohaterów literackich, na przykład do: Kopciuszka, Byczka Fernando, Słonia Trąbalskiego.
x Konstruowanie gier matematycznych: ściganek i gier-opowiadań do znanych dzieciom bajek (gra ściganka
„Kto pierwszy dotrze do domku babci – Czerwony Kapturek czy wilk?” z wykorzystaniem odręcznie rysowanych
plansz i kostek do gry).
x Sklejanie i reperowanie zniszczonych książek, przygotowanie papierowych okładek do książek.
x Ćwiczenia ortofoniczne z wykorzystaniem tekstów literackich.
x Tworzenie ilustracji do wybranych przez dzieci tekstów literackich.
x Wypowiedzi dzieci na temat, co by było, gdyby na świecie nie było książek.
x Słuchanie dowolnych opowiadań o książkach.
8. Wykonanie modelu książki, wymyślanie tekstu, ilustracji, projektowanie okładki. Umieszczenie wykonanych przez
dzieci książek w kąciku książki.
Etap III
1. Podsumowanie zdobytych wiadomości (odpowiedzi na postawione wcześniej pytania) na temat książki, zebranie infor-
macji na plakatach.
2. Zaplanowanie punktu kulminacyjnego – prezentacji projektu. Wybór zagadnień, ułożenie przez dzieci programu
prezentacji, zgłaszanie się dzieci do prowadzenia poszczególnych etapów prezentacji.
3. Punkt kulminacyjny – prezentacja projektu z udziałem rodziców.
x Wyeksponowanie w sali zebranej dokumentacji projektu: kolekcji książek, pytań, hipotez badawczych, odpowiedzi
uzyskanych na postawione przez dzieci pytania, wyników ankiet, sprawozdań z wycieczki, historii osobistych,
szkiców, zdjęć, rysunków, modeli książek – zorganizowanie stanowisk do prezentacji dokumentacji – wybór eksper-
tów – dzieci wyznaczonych do udzielania informacji rodzicom.
x Oglądanie przez rodziców kolekcji książek zgromadzonych w sali.
x Wysłuchanie tekstu z książki wymyślonej przez dzieci.
x Prezentacja wierszy i piosenek.
x Wypowiedzi rodziców na temat: Co by było, gdyby na świecie nie było książek?
x Prezentacja etapów powstawania książki.
x Rozwiązywanie przez rodziców zagadek ułożonych przez dzieci o bohaterach literackich.
x Wyjaśnianie przez rodziców pojęć: pisarz, poeta, autor, ilustrator, drukarz, tom, księgozbiór, czytelnia. Sprawdzenie
przez dzieci poprawności podawanych wyjaśnień.
x Ułożenie listy ulubionych tekstów literackich zapamiętanych przez rodziców z dzieciństwa. Rodzice zapisują tytuły
utworów na samoprzylepnych karteczkach i przyklejają je na dużym arkuszu papieru z napisem „Moja ulubiona
książka z dzieciństwa”. N. lub chętny rodzic odczytuje tytuły lektur.
4. Wręczenie dzieciom niespodzianek – książeczek zakupionych przez radę rodziców na pamiątkę spotkania podsumowu-
jącego projekt.