Page 249 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 249

PROJEKT 3  •  Z książką za pan brat  •  247



                 x Rozpoznawanie na podstawie ilustracji, jaka może być tematyka książki.
                 x Wymyślanie innego zakończenia znanych dzieciom bajek.
                 x Układanie pytań do bohaterów literackich, na przykład do: Kopciuszka, Byczka Fernando, Słonia Trąbalskiego.
                 x Konstruowanie gier matematycznych: ściganek i  gier-opowiadań do znanych dzieciom bajek (gra ściganka
                 „Kto pierwszy dotrze do domku babci – Czerwony Kapturek czy wilk?” z wykorzystaniem odręcznie rysowanych
                 plansz i kostek do gry).
                 x Sklejanie i reperowanie zniszczonych książek, przygotowanie papierowych okładek do książek.
                 x Ćwiczenia ortofoniczne z wykorzystaniem tekstów literackich.
                 x Tworzenie ilustracji do wybranych przez dzieci tekstów literackich.
                 x Wypowiedzi dzieci na temat, co by było, gdyby na świecie nie było książek.
                 x Słuchanie dowolnych opowiadań o książkach.
            8.  Wykonanie modelu książki, wymyślanie tekstu, ilustracji, projektowanie okładki. Umieszczenie wykonanych przez
              dzieci książek w kąciku książki.

            Etap III

            1.  Podsumowanie zdobytych wiadomości (odpowiedzi na postawione wcześniej pytania) na temat książki, zebranie infor-
              macji na plakatach.
            2.  Zaplanowanie punktu kulminacyjnego – prezentacji projektu. Wybór zagadnień, ułożenie przez dzieci programu
              prezentacji, zgłaszanie się dzieci do prowadzenia poszczególnych etapów prezentacji.
            3.  Punkt kulminacyjny – prezentacja projektu z udziałem rodziców.
                 x Wyeksponowanie w sali zebranej dokumentacji projektu: kolekcji książek, pytań, hipotez badawczych, odpowiedzi
                 uzyskanych na postawione przez dzieci pytania, wyników ankiet, sprawozdań z wycieczki, historii osobistych,
                 szkiców, zdjęć, rysunków, modeli książek – zorganizowanie stanowisk do prezentacji dokumentacji – wybór eksper-
                 tów – dzieci wyznaczonych do udzielania informacji rodzicom.
                 x Oglądanie przez rodziców kolekcji książek zgromadzonych w sali.
                 x Wysłuchanie tekstu z książki wymyślonej przez dzieci.
                 x Prezentacja wierszy i piosenek.
                 x Wypowiedzi rodziców na temat: Co by było, gdyby na świecie nie było książek?
                 x Prezentacja etapów powstawania książki.
                 x Rozwiązywanie przez rodziców zagadek ułożonych przez dzieci o bohaterach literackich.
                 x Wyjaśnianie przez rodziców pojęć: pisarz, poeta, autor, ilustrator, drukarz, tom, księgozbiór, czytelnia. Sprawdzenie
                 przez dzieci poprawności podawanych wyjaśnień.
                 x Ułożenie listy ulubionych tekstów literackich zapamiętanych przez rodziców z dzieciństwa. Rodzice zapisują tytuły
                 utworów na samoprzylepnych karteczkach i przyklejają je na dużym arkuszu papieru z napisem „Moja ulubiona
                 książka z dzieciństwa”. N. lub chętny rodzic odczytuje tytuły lektur.
            4.  Wręczenie dzieciom niespodzianek – książeczek zakupionych przez radę rodziców na pamiątkę spotkania podsumowu-
              jącego projekt.
   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254