Page 246 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 246

244  •  PROJEKT 2  •  Wszystko o samochodzie




          PROJEKT 2:    Wszystko o samochodzie


          Projekt może być realizowany w październiku w związku z tematem kompleksowym „Bezpieczna droga do przedszkola”.
          Etap I

          1.  Temat został wybrany w czasie rozmów z dziećmi.
          2.  Tworzenie siatki pytań – N. zapisuje pytania zadawane przez dzieci.
            Dlaczego samochody nie mogą jeździć bez paliwa – benzyny, oleju i gazu? Dlaczego trzeba tankować paliwo do samocho-
            dów? Dlaczego samochody mogą pokonywać dalekie trasy? Dlaczego w samochodach są pasy? Dlaczego w samochodzie jest
            klimatyzacja? Dlaczego samochody mają rury wydechowe? Dlaczego samochody są pokryte lakierem? Dlaczego samochody
            mają anteny? Dlaczego samochody mają wycieraczki? Dlaczego samochody mają koła? Dlaczego samochody mają światła/
            reflektory? Dlaczego samochody mają kierownice? Dlaczego samochody mają okna, szyby, drzwi? Dlaczego samochody
            mają hamulce? Dlaczego samochody mają silniki? Dlaczego samochody jadą na parking? Dlaczego mają felgi i co to jest?
            Do czego służą  w samochodach radia? Dlaczego samochody mają bagażniki? Czy samochody mogą jechać, gdy zapala się
            na sygnalizatorze żółte światło? Dlaczego samochody parkują w garażach? Dlaczego samochody się zatrzymują, gdy kończy
            im się paliwo? Dlaczego samochody zużywają się? Dlaczego, gdy samochody się zderzą, wyskakuje poduszka powietrzna?
            Dlaczego samochody zatrzymują się na czerwonym świetle? Do czego służą w samochodzie lusterka? Dlaczego samochody
            nie jeżdżą po trawnikach, tylko po jezdni? Dlaczego samochody się zderzają? Dlaczego w samochodach są siedzenia?
            Dlaczego niektóre auta mają baterię słoneczną? Po co kierowcy jadą do myjni? Dlaczego, gdy samochód rusza, z rury
            wydechowej wylatuje dym?
          3.  Zapisywanie wypowiedzi dzieci na podstawie ich doświadczeń, „przygód” z samochodem.
          4.  Stawianie hipotez badawczych – próby odpowiedzi na postawione przez dzieci pytania.
          5.  Tworzenie kolekcji – gromadzenie w sali książek, albumów, czasopism, folderów, opowiadań o samochodach, rekwizy-
            tów, modeli samochodów, samochodów-zabawek, zdjęć starych samochodów.


          Etap II
          1.  Ustalenie, jak i gdzie można zweryfikować postawione pytania i hipotezy. Kto może pomóc w uzyskaniu odpowiedzi?
            Dzieci proponują osoby, które mogą zostać ekspertami i pomóc w odpowiedzi na postawione wcześniej pytania,
            np.: ojców, dziadków, wujków, a także pana pracującego w myjni, mechanika z warsztatu samochodowego, sprzedawcę
            ze sklepu z częściami samochodowymi, policjanta, strażaka, kierowcę autobusu, taksówkarza, pana pracującego
            na parkingu.
          2.  Planowanie wycieczek – do warsztatu samochodowego, myjni, zakładu wulkanizacji opon, salonu samochodowego.
            Zapisywanie pytań, jakie dzieci chciałyby skierować do osób pracujących w miejscach, które planują odwiedzić,
            np. do pracowników zakładu wulkanizacji opon: Dlaczego na zimę zmienia się opony? Dlaczego opony zużywają się?
            Jak się zakłada opony na koła? Do czego służą kołpaki? Dlaczego opony nie są gładkie? Jak się zdejmuje opony? Dlaczego
            opony czasem są dziurawe? Dlaczego opony mają bieżniki? Dlaczego koła tak szybko się kręcą? Kiedy wiadomo, że opona
            jest dziurawa?
          3.  Aktywność badawcza dzieci. Uzyskiwanie odpowiedzi na pytania: Jakie mogą być samochody? (Tworzenie listy marek
            i rodzajów pojazdów). Jakie są najważniejsze części samochodu? Dlaczego podczas jazdy należy zapinać pasy? Dlaczego
            samochód ma koła? Jak długie i wysokie są samochody? Czy każdy samochód w środku jest taki sam? Jakie kolory mają
            samochody?
          4.  Tworzenie ankiet – przeprowadzanie wywiadów z członkami rodzin i pracownikami przedszkola. Samodzielne tworze-
            nie symboli oznaczających elementy wyposażenia samochodu.
            Ile w samochodzie jest: okien, klamek, dywaników, wycieraczek, drzwi, przycisków, świateł, zegarów? Ile samochodów-
            -zabawek jest w każdej grupie w przedszkolu i ile ich jest wszystkich razem w przedszkolu? Czy ma Pani samochód?
            Jeśli tak, to w jakim jest kolorze?
          5.  Wizyta eksperta.
               x Ustalanie pytań do eksperta (pana kierowcy, ojca jednego z dzieci).
               x Rozwiązywanie zagadek ułożonych przez eksperta na temat urządzeń i przedmiotów przewożonych w samochodzie,
               np.: apteczka (Jak nazywane jest pudełko z czerwonym krzyżem, w którym są plastry, bandaż i leki potrzebne do
               udzielenia pierwszej pomocy medycznej?), linka holownicza (Używa jej kierowca, gdy trzeba odholować samochód
               do warsztatu.), kierunkowskazy (Kierowca uruchamia je, gdy chce skręcić w prawo lub w lewo.), kierownica (Jest okrągła,
               trzyma ją kierowca podczas kierowania samochodem.), koło zapasowe (Zawsze musi być jedno zapasowe, przewożone
               np. w bagażniku.).
               x Wyjście na parking – oglądanie samochodów, zadawanie pytań ekspertowi.
          6.  Szkic z natury – rysowanie ołówkiem samochodu, który stoi na parkingu.
   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251