Page 251 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 251

PROJEKT 4  •  Czy wszystko już wiemy o mące?  •  249



                 x Lepienie z masy solnej różnego rodzaju „pieczywa”, wykorzystanie prac dzieci do zabaw tematycznych.
                 x Nauka piosenek związanych z tematem projektu.
            8.  Tworzenie modelu wiatraka z wykorzystaniem dużych pudełek kartonowych, taśmy klejącej, farb plakatowych,
              pędzli, kleju.

            Etap III

            1.  Zebranie i podsumowanie zdobytych wiadomości na temat mąki, zapisanie ich na plakatach.
            2.  Zaplanowanie punktu kulminacyjnego – prezentacji projektu. Wybór zagadnień, ułożenie przez dzieci programu
              prezentacji, zgłaszanie się dzieci do prowadzenia poszczególnych etapów prezentacji.
            3.  Punkt kulminacyjny – prezentacja projektu z udziałem rodziców.
                 x Wyeksponowanie w sali dokumentacji projektu: kolekcji, pytań, hipotez badawczych, odpowiedzi uzyskanych
                 na postawione przez dzieci pytania, opracowanie wyników ankiet, sprawozdań z wycieczek, historii osobistych,
                 szkiców z natury, zdjęć z wycieczek, modeli wiatraków – zorganizowanie stanowisk do prezentacji dokumentacji,
                 wybór ekspertów – dzieci wyznaczonych do udzielania informacji rodzicom.
                 x Opowiedzenie historyjki obrazkowej „Od ziarenka do bochenka” – włączenie rodziców do ruchowej interpretacji
                 obrazków (naśladowanie pracy rolnika, młynarza, sprzedawczyni w sklepie).
                 x Tańczenie z rodzicami trojaka.
                 x Zabawa „Prawda czy fałsz”. Dzieci zadają pytania albo wypowiadają zdania prawdziwe lub fałszywe, a rodzice odpo-
                 wiadają (np.: Czy pieczeniem chleba zajmuje się piekarz? Czy chleb powstaje w masarni? Czy do chleba potrzebne są
                 drożdże? Czy chleb można upiec bez mąki? Czy bułkę tartą piecze się w piekarniku?).
                 x Zagadki dla rodziców – rozpoznawanie kłosów i ziaren zbóż, wyjaśnianie przysłów o chlebie.
                 x Prezentacja poznanych piosenek i wierszy.
                 x Słodki poczęstunek – ciasteczka upieczone przez dzieci.
              Przepis na kruche ciasteczka
              Składniki: 4 szklanki mąki, 1 kostka masła lub margaryny, 1 szklanka cukru pudru, 5 żółtek.
              Wykonanie: Posiekać masło lub margarynę z przesianą mąką, dodać cukier, żółtka i zagnieść ciasto. Pozostawić ciasto
              na godzinę w lodówce. Rozwałkować na placki o grubości pół centymetra i wykrawać foremkami różne kształty.
              Piec w temperaturze 180° około 20 minut. Po upieczeniu ciasteczka można ozdobić bakaliami lub kolorowym lukrem.
   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256