Page 252 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 252
250 • PROJEKT 5 • Do czego potrzebne są poduszki?
PROJEKT 5: Do czego potrzebne są poduszki?
Projekt może być realizowany w dowolnym czasie.
Etap I
1. Wybór tematu – inspiracją do wyboru tematu były spontaniczne rozmowy z dziećmi na temat snu: Dlaczego śpimy?
Czy sen jest potrzebny? Ile czasu musimy spać? Co nam się śni i dlaczego?
2. Tworzenie siatki pytań – N. na dużym arkuszu papieru zapisuje pytania zadawane przez dzieci.
Gdzie jest fabryka poduszek? Jak się robi poduszki? Co poduszki mają w środku? Czy poduszki robi się z kurzych piór?
Jaka może być poduszka? Kto wymyślił poduszki? Czy poduszka służy tylko do spania? Czy poduszki są w bajkach?
Czy poduszki są potrzebne? Czy przez poduszkę przechodzi sen? Jak można bawić się poduszką? Jak auto przewozi na przy-
kład sto kilogramów poduszek? Ile ważą poduszki? Gdzie się przechowuje poduszki?
3. Zapisywanie wypowiedzi dzieci na temat ich doświadczeń z poduszką.
4. Stawianie hipotez badawczych – próby odpowiedzi na postawione przez dzieci pytania.
5. Tworzenie kolekcji – gromadzenie w sali różnych poduszek (przytulanek) oraz książek związanych z tematem projektu
(np.: śpiewników z kołysankami, bajkami na dobranoc).
Etap II
1. Ustalenie, jak i gdzie można zweryfikować postawione pytania i hipotezy. Kto może pomóc w uzyskaniu odpowiedzi?
Dzieci proponują, by wybrać np. panią pracującą w sklepie z poduszkami. W trakcie trwania projektu N. może zapro-
ponować zaproszenie wojskowego i mamy dziecka pracującej na poczcie.
2. Zaplanowanie wycieczki do sklepu z poduszkami. Zapisanie podanych przez dzieci pytań do sprzedawcy (zob. punkt 2,
Etap I).
3. Aktywność badawcza dzieci z wykorzystaniem: lupy, miary krawieckiej, linijki, wagi szalkowej.
x Próba odpowiedzi na pytania (zob. punkt 2, Etap I).
x Oglądanie, porównywanie wyglądu, ciężaru, wielkości poduszek, sprawdzanie, co mają w środku, przypominanie
sobie tytułów bajek, w których jest mowa o poduszkach.
W wyniku poszukiwań odpowiedzi na pytanie: Czy poduszki służą tylko do spania? Dzieci dowiadują się, że są także
poduszki: na igły, do tuszu, w którym odciska się stempel, używane przez straż pożarną, powietrzne w samochodzie,
elektryczne, wodne, kładzione na krzesła i fotele, ortopedyczne, do masażu, podróżne, na odznaczenia, na biżuterię,
do chrztu, do medytacji i modlitwy.
4. Tworzenie ankiet – przeprowadzenie wywiadów z pracownikami przedszkola i domownikami. Konstruowanie ankiet.
Uzyskanie odpowiedzi na pytania: Jakie poduszki ma Pani w domu? Ile poduszek ma Pani w domu? Jakie poduszki mamy
w domu? Ile poduszek jaśków mamy w domu? Ile dużych poduszek mamy w domu?
Podsumowanie zdobytych informacji.
5. Wizyty ekspertów.
x Uzyskanie odpowiedzi na pytania od ekspertów – sprzedawczyni ze sklepu z poduszkami: Gdzie jest fabryka podu-
szek? Co poduszki mają w środku? Jak się robi poduszki? Czy poduszki robi się z kurzych piór? Jaka może być poduszka?;
wojskowego: Jak wyglądają poduszki na odznaczenia? Kiedy używa się takich poduszek?; pracownika poczty: Z czego
zrobiona jest poduszka do stempli? Jak się jej używa?
6. Szkic z natury – rysunek ołówkiem poduszki.
7. Zabawy związane z tematem projektu.
x Wykonanie w domu z rodzicami poduszek, przyniesienie ich do przedszkola i zorganizowanie ich wystawy.
x Projektowanie poszewki na poduszkę – praca z wykorzystaniem farb plakatowych, białego płótna, kartonu, stempli,
kredek, flamastrów.
x Wykorzystanie poduszek jako nietypowych rekwizytów do zabaw ruchowych i gimnastycznych.
x Słuchanie baśni H. Ch. Andersena Księżniczka na ziarnku grochu. Sprawdzanie, czy można poczuć ziarenko grochu
położone pod poduszką.
x Zabawy słownikowe – tworzenie definicji słowa poduszka, podanie zdrobnienia i zgrubienia utworzonych od słowa
poduszka, zastanowienie się, jak inaczej mogłaby nazywać się poduszka (wymyślanie nowych nazw).
x Nauka dobrych manier – wręczanie poduszek w prezencie z wykorzystaniem zwrotów grzecznościowych.
x Zabawa matematyczna „Czy dla każdej przytulanki wystarczy poduszek?” – ustalanie równoliczności zbiorów,
łączenie w pary, przeliczanie.
x Rysunek kredkami pastelowymi „Mój sen” – wypowiedzi dzieci na temat wykonanych prac.
x Układanie i rozwiązywanie zagadek pantomimicznych „Zgadnij, co mi się śniło”.
x Zabawa twórcza „Co się komu może śnić?” inspirowana tekstami literackimi lub fragmentem muzyki poważnej.