Page 247 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 247
PROJEKT 2 • Wszystko o samochodzie • 245
7. Oglądanie filmu edukacyjnego na temat etapów powstawania samochodu.
8. Zabawy związane z tematem projektu.
x Zabawy tematyczne z wykorzystaniem rekwizytów, np.: sygnalizatora świetlnego, zestawu znaków drogowych, chod-
niczka imitującego pasy (przejście dla pieszych), stroju policjanta, klocków drewnianych i plastikowych.
x Zabawy ruchowe: „Podróż autem”, „Uwaga, stop”, „Pojazdy” z wykorzystaniem krążków, obręczy, sygnalizatora
świetlnego.
x Zabawa integracyjna „Auto numer 1 miga do auta numer 6”. Dzieci kolejno odliczają i zapamiętują swój numer.
Wywołane dziecko (auto z danym numerem) wykonuje ustaloną czynność i przekazuje polecenie innej osobie:
Auto numer 6 miga (mruga) do auta numer 8.
x Wykonanie pracy plastycznej dowolną techniką – rysowanie kredkami, mazakami lub malowanie farbami wymarzo-
nego samochodu, stemplowanie konturów auta, układanie pojazdów z patyczków, sznurków, guzików, wycinanie
sylwety auta z kolorowego papieru, dorysowywanie otoczenia do częściowo narysowanego obrazka.
9. Wykonanie modelu samochodu z przygotowanych materiałów: kartonów, kawałków tektury, przyniesionych przez
dzieci klamek, świateł, latarek, folii imitującej szyby, przycisków, taśmy użytej jako pasy bezpieczeństwa, srebrnej folii.
Etap III
1. Podsumowanie zdobytych wiadomości (odpowiedzi na postawione wcześniej pytania) na temat samochodu – zebranie
wiadomości na plakatach.
2. Zaplanowanie punktu kulminacyjnego – prezentacji projektu. Wybór zagadnień, ułożenie przez dzieci programu
prezentacji, zgłaszanie się dzieci do prowadzenia poszczególnych etapów prezentacji.
3. Punkt kulminacyjny – prezentacja projektu z udziałem rodziców.
x Wyeksponowanie w sali zebranej dokumentacji projektu: zapisanych pytań, hipotez badawczych, odpowiedzi
uzyskanych na postawione pytania, opracowanie wyników ankiet, wywiadów, sprawozdań z wycieczek, historii
osobistych, szkiców z natury, zdjęć, rysunków i innych prac plastycznych, modeli samochodów – zorganizowanie
stanowisk do prezentacji dokumentacji, wybór ekspertów, czyli dzieci wyznaczonych do udzielania informacji
rodzicom.
x Zaprezentowanie programu artystycznego – wierszy, piosenek.
x Zadawanie rodzicom samodzielnie ułożonych zagadek na temat pojazdów, części samochodu.
x Zabawy ruchowe i zabawa inscenizacyjna z sygnalizatorem – udział rodziców w zabawie „Jadą samochody”, wykorzy-
stanie krążków jako kierownic samochodów. Dziecko-kierowca wykonuje polecenia wydawane przez rodzica:
Ruszaj w lewo, a potem jedź prosto; Stop! zatrzymaj się, zapala się czerwone światło. Możesz ruszać – światło zielone!