Page 245 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 245
PROJEKT 1 • Czego jeszcze nie wiemy o jabłku? • 243
x Zabawy słownikowe „Jakie jest jabłko?” – podawanie określeń.
x Wykonywanie albumu na temat jabłek różnymi technikami plastycznymi (malowanie, rysowanie, wycinanie
z papieru kolorowego), wymyślanie nowych nazw gatunków jabłek, podpisywanie prac, umieszczenie albumu
w kąciku książki.
x Zabawy teatralne z wykorzystaniem bajki o Królewnie Śnieżce.
x Nauka piosenek związanych z tematem projektu.
8. Wykonanie modelu jabłka z masy solnej, gliny lub plasteliny.
Etap III
1. Zebranie i podsumowanie zdobytych wiadomości (odpowiedzi na postawione wcześniej pytania) na temat jabłka,
zebranie wiadomości na plakatach.
2. Zaplanowanie punktu kulminacyjnego – prezentacji projektu. Wybór zagadnień, ułożenie przez dzieci programu
prezentacji, zgłaszanie się dzieci do prowadzenia poszczególnych etapów prezentacji.
3. Punkt kulminacyjny – prezentacja projektu. Wyeksponowanie w sali pełnej dokumentacji projektu: kolekcji, zapisanych
pytań, hipotez, uzyskanych odpowiedzi na postawione przez dzieci pytania, opracowanie wyników ankiet, sprawozdań
z wycieczek, historii osobistych, szkiców z natury, zdjęć, rysunków, modeli jabłek – zorganizowanie stanowisk do
zaprezentowania dokumentacji, wybór ekspertów, czyli dzieci wyznaczonych do udzielania informacji rodzicom.
4. Spotkanie z rodzicami.
x Wysłuchanie opowiadania ułożonego przez dzieci Przygoda jednego jabłka.
x Recytacja wierszy, śpiewanie piosenki.
x Burza mózgów – Jakie gatunki jabłek znają rodzice? Porównanie nazw gatunków wymienionych przez rodziców
z nazwami gatunków, które poznały dzieci. Odczytanie wszystkich nazw gatunków jabłek zebranych w trakcie
trwania projektu, prezentacja albumu wykonanego przez dzieci, odczytanie wymyślonych przez dzieci nazw gatun-
ków jabłek.
x Zadawanie zagadek rodzicom (odwołanie się do zabaw badawczych prowadzonych w trakcie trwania projektu),
np.: Ile może ważyć 10 jabłek? (Sprawdzenie za pomocą wagi poprawności odpowiedzi rodziców). Ile potrzeba jabłek,
żeby otrzymać litr soku? Ile pestek jest w jabłku? Jak długa może być skórka z obranego jabłka?
x Inscenizacja wybranej bajki, np. o Królewnie Śnieżce.
x Jabłkowy poczęstunek – degustacja różnych gatunków jabłek.