Page 245 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 245

PROJEKT 1  •  Czego jeszcze nie wiemy o jabłku?  •  243



                 x Zabawy słownikowe „Jakie jest jabłko?” – podawanie określeń.
                 x Wykonywanie albumu na temat jabłek różnymi technikami plastycznymi (malowanie, rysowanie, wycinanie
                 z papieru kolorowego), wymyślanie nowych nazw gatunków jabłek, podpisywanie prac, umieszczenie albumu
                 w kąciku książki.
                 x Zabawy teatralne z wykorzystaniem bajki o Królewnie Śnieżce.
                 x Nauka piosenek związanych z tematem projektu.
            8.  Wykonanie modelu jabłka z masy solnej, gliny lub plasteliny.

            Etap III

            1.  Zebranie i podsumowanie zdobytych wiadomości (odpowiedzi na postawione wcześniej pytania) na temat jabłka,
              zebranie wiadomości na plakatach.
            2.  Zaplanowanie punktu kulminacyjnego – prezentacji projektu. Wybór zagadnień, ułożenie przez dzieci programu
              prezentacji, zgłaszanie się dzieci do prowadzenia poszczególnych etapów prezentacji.
            3.  Punkt kulminacyjny – prezentacja projektu. Wyeksponowanie w sali pełnej dokumentacji projektu: kolekcji, zapisanych
              pytań, hipotez, uzyskanych odpowiedzi na postawione przez dzieci pytania, opracowanie wyników ankiet, sprawozdań
              z wycieczek, historii osobistych, szkiców z natury, zdjęć, rysunków, modeli jabłek – zorganizowanie stanowisk do
              zaprezentowania dokumentacji, wybór ekspertów, czyli dzieci wyznaczonych do udzielania informacji rodzicom.
            4.  Spotkanie z rodzicami.
                 x Wysłuchanie opowiadania ułożonego przez dzieci Przygoda jednego jabłka.
                 x Recytacja wierszy, śpiewanie piosenki.
                 x Burza mózgów – Jakie gatunki jabłek znają rodzice? Porównanie nazw gatunków wymienionych przez rodziców
                 z nazwami gatunków, które poznały dzieci. Odczytanie wszystkich nazw gatunków jabłek zebranych w trakcie
                 trwania projektu, prezentacja albumu wykonanego przez dzieci, odczytanie wymyślonych przez dzieci nazw gatun-
                 ków jabłek.
                 x Zadawanie zagadek rodzicom (odwołanie się do zabaw badawczych prowadzonych w trakcie trwania projektu),
                 np.: Ile może ważyć 10 jabłek? (Sprawdzenie za pomocą wagi poprawności odpowiedzi rodziców). Ile potrzeba jabłek,
                 żeby otrzymać litr soku? Ile pestek jest w jabłku? Jak długa może być skórka z obranego jabłka?
                 x Inscenizacja wybranej bajki, np. o Królewnie Śnieżce.
                 x Jabłkowy poczęstunek – degustacja różnych gatunków jabłek.
   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250