Page 242 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 242
240 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Zajęcia w ogrodzie: „Goście w naszym ogrodzie” – oglądanie tropów na śniegu. Zabawa ruchowa „Rzuć i łap”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa dydaktyczna „Ile dni jest w tygodniu?”. Dzieci mówią, jaki jest dzisiaj dzień tygodnia, jaki był wczoraj, jaki
będzie jutro. Zaznaczają te dni wybranym kolorem w kalendarzu i odpowiadają na pytania, np: Ile dni zostało do piątku?
– rozumienie stosowania pojęć: wczoraj, dzisiaj, jutro, przeliczanie dni tygodnia.
x Zabawy z sylabami – ćwiczenie słuchu fonematycznego.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Konstrukcje z klocków – dzieci budują różnego rodzaju domy – porównywanie wielkości, poszukiwanie środka ciężkości
podczas wznoszenia wysokich budowli.
x Zabawa dydaktyczna „Przewidywania”. N. pokazuje dzieciom obrazki przedstawiające codzienne sytuacje w domu,
w przedszkolu, na ulicy. Zachęca do przewidywania przyszłych wydarzeń i ich konsekwencji na podstawie analizy
obrazków: Jak myślisz, co się wcześniej wydarzyło? Jak myślisz, co wydarzyło się później? – ćwiczenie logicznego myślenia.
x Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 45 – próby odczytywania tekstu wyrazowo-obrazkowego, układanie wyrazów z poda-
nych liter, pisanie na liniaturach wyrazów po śladzie.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Konie na wybiegu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Temat: Wycieczka do zoo.
Cele:
oznanie litery t, T
p
r
ozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
r
ozwijanie spostrzegawczości
r
ozwijanie percepcji słuchowej
ozwijanie percepcji wzrokowej
r
b
ogacenie słownictwa
ozwijanie wyobraźni
r
ozwijanie sprawności ruchowej.
r
Pomoce: tamburyn, podpisy, KP3, KA.
Przebieg zajęć:
1. Opowiadanie historyjki obrazkowej o przygodzie Trampolinka (KP3, s. 42–43). Chętne dzieci czytają teksty na
obrazkach.
2. Wyróżnienie głoski w nagłosie w słowie torba.
3. Budowanie modeli wyrazów torba i Tola z czerwonych kartoników, oznaczających samogłoski i z niebieskich kartoników,
oznaczających spółgłoski – KA, k. 38, 39.
4. Prezentacja drukowanej i pisanej litery t, T.
5. Układanie wyrazów torba, Tola z liter poprzez umieszczenie litery t, T w miejscu odpowiedniej głoski w modelu
wyrazów. Umieszczenie pozostałych poznanych liter – KA, k. 40, 41.
6. Umieszczenie napisów torba, Tola pod obrazkami. Czytanie globalne wyrazów.
7. Wymyślanie przez dzieci słów zawierających głoskę t.
8. Zabawa ruchowa „Na wycieczce”. Dzieci biegają szybko po sali z „lekką torbą”, a idą bardzo powoli, gdy niosą „ciężką
torbę”.
9. Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 42– 44. Zaznaczanie w wyrazach litery t, T, zaznaczanie w modelach wyrazów miej-
sca litery t, przyklejanie podpisów pod zdjęciami. Rysowanie wzorów literopodobnych, pisanie po śladzie
litery t, T.