Page 237 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 237
TYDZIEŃ 20 • Gdzie mieszkasz? • 235
Wtorek temat: Dom i domek
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Oglądanie zdjęć budynku przedszkola i jego okolicy w kronikach przedszkolnych
– ustalanie, co się zmieniło w okolicy. Układanie wyrazów z liter – ćwiczenia w czytaniu. Ćwiczenia poranne – Zestaw III.
Zabawa dydaktyczna „Memo kształtów”. Zabawa ortofoniczna „Maszyny na budowie”. Zabawa na czworakach „Podania
piłki stopą”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 4, 7, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Dom i domek” – poznanie litery d, D. Zabawa
rucho wa „Domek”. Wykonywanie ćwiczeń w KP3 s. 36–38. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw X.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 3, 5; IV 2, 4, 5, 8
Zajęcia w ogrodzie: „Czy dzisiaj jest duży mróz?” – próby odczytywania na termometrze temperatury powietrza. Zabawa
ruchowa „Traf i zdobądź punkty”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Oglądanie zdjęć budynku przedszkola i jego okolicy w kronikach przedszkolnych – próby odpowiedzi na pytanie, co się
zmieniło w okolicy.
x Układanie wyrazów z liter – ćwiczenia w czytaniu.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Memo kształtów” – dobieranie w pary przedmiotów o jednakowym kształcie.
x Zabawa ortofoniczna „Maszyny na budowie” – naśladowanie dźwięków maszyn: wrr–wrrr, ter–ter.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Podania piłki stopą” z Zestawu VI (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Temat: Dom i domek.
Cele:
p
oznanie litery d, D
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
ozwijanie spostrzegawczości
r
r
ozwijanie percepcji słuchowej
r
ozwijanie percepcji wzrokowej
b
ogacenie słownictwa
ozwijanie wyobraźni
r
ozwijanie sprawności ruchowej.
r
Pomoce: tamburyn, KP3, KA.
Przebieg:
1. Opowiadanie historyjki obrazkowej o Trampolinku (KP3, s. 36–37). Chętne dzieci czytają teksty na obrazkach.
2. Wyróżnienie głoski w nagłosie w słowie dom.
3. Budowanie modeli wyrazów dom i Dorota z czerwonych kartoników, oznaczających samogłoski i z niebieskich kartoni-
ków, oznacza jących spółgłoski – KA, k. 38, 39.
4. Prezentacja drukowanej i pisanej litery d, D.
5. Układanie wyrazów dom, Dorota z liter, umieszczenie litery d, D w miejscu odpowiedniej głoski w modelu wyrazów.
Umieszczenie pozostałych poznanych liter – KA, k. 40, 41.