Page 235 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 235
TYDZIEŃ 20 • Gdzie mieszkasz? • 233
TYDZIEŃ 20 Gdzie mieszkasz?
Poniedziałek temat: Dom moich marzeń
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Strażnik”. Ćwiczenia grafomotoryczne – obrysowywanie
szablonów, kolorowanie konturów. Ćwiczenia poranne – Zestaw III. „Sznurówki to wspaniała zabawa” – doskonalenie
umiejętności wiązania sznurowadeł. „Bałwanek” – przygotowanie do nauki pisania. Zabawa orientacyjno-porządkowa
„Kolory na miejsca”.
Obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 9; III 5; IV 8
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem tekstu wiersza – wiersz D. Gellnerowej Obrazek. Omówienie
wieloznaczności słowa dom. Wzbogacanie słownictwa – tworzenie określeń przymiotnikowych. Zabawa ruchowa „Gąski,
gąski do domu”. Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 34–35. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Dom moich marzeń” – malowanie
farbami plakatowymi.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 5; IV 1, 2, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa na sankach „Zaprzęgi”. „Zimowe drzewa” – obserwowanie przyrody. Zabawa ruchowa
„Biegnij! – Stój!”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Strażnik”. Dzieci stoją w jednym końcu sali, a jeden z ochotników w drugim. Zabawa polega
na tym, by jak najszybciej dotrzeć do strażnika, który stoi odwrócony tyłem. Gdy strażnik odwraca głowę, wszyscy nie-
ruchomieją. Jeżeli dostrzeże, że ktoś się porusza, ten wraca na linię startu. Strażnik ponownie się odwraca i zabawa trwa
dalej. Wygrywa ten, kto pierwszy dotknie strażnika.
x Ćwiczenia grafomotoryczne – obrysowywanie dowolnych szablonów po zewnętrznej krawędzi. Kolorowanie konturów.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x „Sznurówki to wspaniała zabawa” – przekładanie sznurówek przez wybrane elementy, wiązanie na supeł, wiązanie
kokardki – doskonalenie umiejętności wiązania sznurowadeł.
x „Bałwanek” – rysowanie postaci bałwanka na dużym arkuszu papieru. Dzieci rysują koła obszernymi, płynnymi rucha-
mi. Kilkakrotnie powtarzają obwód koła zawsze w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara – przygotowanie
do nauki pisania.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Kolory na miejsca” z Zestawu X (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem literatury.
Temat: Wiersz Danuty Gellnerowej Obrazek.
Cele:
zaznajamianie z literaturą dziecięcą
wzbogacanie słownictwa – tworzenie określeń przymiotnikowych
r
ozumienie pojęcia ognisko domowe.
Pomoce: ilustracje przedstawiające różne domy, KP3.