Page 236 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 236
234 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Przebieg zajęć:
1. Zapoznanie dzieci z tematem i wysłuchanie wiersza Danuty Gellnerowej Obrazek.
Obrazek
Mam sześć kredek w pudełeczku, Kotek siedzi na okienku
narysuję domek . bardzo dumny z domku,
W jednym oknie będzie kotek, tylko mały Tomek płacze .
w drugim mały Tomek . Czemu płaczesz, Tomku?
Na czerwonym dachu komin . Tomek chciałby wyjść na spacer,
Dym leci do góry . jesień piękna taka!
Ponad dachem żółte słonko Ale spójrzcie: dom drzwi nie ma .
wśród niebieskich chmurek . I jak tu nie płakać?
Danuta Gellnerowa
2. Rozmowa na temat treści wiersza. Wyjaśnienie dzieciom pojęcia ognisko domowe – ciepło i poczucie bezpieczeństwa.
3. Omówienie znaczenia słowa dom (budynek, mieszkanie, rodzina, dom handlowy, dom kultury, dom wczasowy).
4. Zabawa przysłowiami – próba wyjaśnienia ich znaczenia. Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej. Wolnoć Tomku w swo-
im domku.
5. Zabawa ruchowa „Gąski, gąski do domu” (zob. TYDZIEŃ 4, Czwartek).
6. Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 34. Oglądanie zdjęć różnych domów, rozmowa na temat ich kształtów (użycie
przymiotników, dach – płaski, strzelisty, wysoki, niski, stromy; okna – małe, duże, prostokątne, kwadratowe), określanie
kto w nich mieszka – praca ze zdjęciami.
7. Dorysowywanie komina na pierwszym z lewej strony domu, kolorowanie drzwi najwyższego domu. Kolorowanie
konturowego rysunku zgodnie z kolorami figur geometrycznych umieszczonych obok konturowego rysunku – ćwicze-
nia 2 i 3 w KP3, s. 35.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Dom moich marzeń.
Cele:
r
ozbudzanie zainteresowania architekturą
wprowadzenie w świat wartości estetycznych
w
ypowiadanie się przez sztukę
ozwijanie zdolności plastycznych.
r
Pomoce: albumy fotograficzne na temat architektury, białe kartki papieru A4 dla każdego dziecka, farby.
Przebieg zajęć:
1. Oglądanie albumów fotograficznych przedstawiających różne budynki mieszkalne w najbliższej okolicy i w kraju.
Używanie określeń: dom jednorodzinny, blok mieszkalny, wieżowiec. Próby liczenia, ile pięter mają budynki przedsta-
wione na zdjęciach. Opisywanie wyglądu budynków.
2. Estetyczne wykonanie pracy – malowanie farbami domu marzeń.
3. Wystawa prac plastycznych w sali przedszkolnej lub na korytarzu przedszkolnym.
III Zajęcia w ogrodzie
x „Zaprzęgi” – dzieci ciągną sanki, naśladując koniki.
x „Zimowe drzewa” – obserwowanie przyrody w zimowej szacie – budzenie wrażliwości na piękno przyrody.
x Zabawa ruchowa bieżna „Biegnij! – Stój!” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).