Page 241 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 241
TYDZIEŃ 20 • Gdzie mieszkasz? • 239
ozpoznawanie figur geometrycznych
r
r
ozwijanie wyobraźni przestrzennej
doskonalenie umiejętności liczenia.
Pomoce: figury geometryczne w różnych kolorach, małe i duże np. z KA, szarfy, mapa osiedla, sznurek, klocki
różnego rodzaju, kartoniki z cyframi.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat etapów budowania domu.
2. Zabawa „Budujemy dom”. Dzieci siedzą w kole, a N. rozdaje dzieciom figury geometryczne. Następnie prosi, żeby po-
łożyć na środku, np. duży czerwony kwadrat. Potem wszystkie dzieci kolejno dołączają swoje figury w ten sposób, aby
powstał dom. Dzieci przeliczają np. ile jest małych, niebieskich prostokątów.
3. Rozmowa inspirowana doświadczeniami dzieci: Jak wspiąć się na ostatnie piętro bardzo wysokiego wieżowca?
4. Zabawa ruchowa „Po schodach” – przechodzenie między szarfami ułożonymi w odległości około 30 cm, przeliczanie
stopni.
5. Nasze osiedle – zabawa konstrukcyjna. Oglądanie wcześniej przygotowanej mapy osiedla. Odmierzanie odległości mię-
dzy domami za pomocą sznurka. Konstruowanie w zespołach domów z klocków. Wykonanie makiety osiedla umiesz-
czenie numerów domów.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Urządzenia elektryczne.
Cele:
ozwijanie wyobraźni
r
ozwijanie sprawności manualnych
r
b
ezpieczne posługiwanie się nożyczkami.
Pomoce: obrazki, przedstawiające urządzenia elektryczne, biała kartka A4 dla każdego dziecka, kolorowy papier,
klej, nożyczki.
Przebieg zajęć:
1. Oglądanie obrazków, przedstawiających urządzenia elektryczne.
2. Dzieci wycinają z kolorowego papieru elementy dowolnego urządzenia elektrycznego (np. odkurzacz, pralka), układają
je na kartce i przyklejają.
III Zajęcia w ogrodzie
x „Wyścig zaprzęgami” – dzieci ustawiają się z sankami, tworząc zaprzęgi. Na starcie i na mecie N. ustawia
chorągiewki.
x Zabawa ruchowa równoważna „Na drugą stronę po kładce” z Zestawu IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
Piątek temat: Wycieczka do zoo
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Ile dni jest w tygodniu?”– rozumienie pojęć: wczoraj,
dzisiaj, jutro. Zabawy z sylabami – ćwiczenie słuchu fonematycznego. Ćwiczenia poranne – Zestaw III. Konstruowanie
z klocków. Zabawa dydaktyczna „Przewidywania” – rozwijanie logicznego myślenia. Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 45.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Konie na wybiegu”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 8, 9; III 5, 8, 9; IV 2, 8, 12, 15, 16
Zajęcia główne: ▶ 1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Wycieczka do zoo” – poznanie litery t, T. Zabawa
ruchowa „Na wycieczce”. Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 42–44. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne,
Zestaw X.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 4, 5,