Page 239 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 239
TYDZIEŃ 20 • Gdzie mieszkasz? • 237
Cele:
r
ozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
ozwijanie logicznego myślenia
r
r
ozwijanie percepcji słuchowej
doskonalenie umiejętności klasyfikowania
u
świadomienie dzieciom zagrożeń, jakie mogą się zdarzyć podczas korzystania z urządzeń elektrycznych.
Pomoce: obrazki przedstawiające różne domowe urządzenia, podpisy, 2 obręcze, tamburyn, KP3.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat wyposażenia domu.
2. Zabawa dydaktyczna „Jaki to przedmiot?” N. rozkłada na podłodze obrazki, przedstawiające różne przedmioty używa-
ne w gospodarstwie domowym i opisuje jeden z nich. Zadaniem dzieci jest odgadnąć, o jakim przedmiocie mówił N.
Potem wybrany przedmiot opisuje chętne dziecko.
3. Układanie obrazków w obręczach: w jednej obręczy te, które nie są na prąd, a w drugiej – elektryczne.
4. Rozmowa na temat oszczędzania prądu i o zagrożeniach, jakie mogą powstać podczas niewłaściwego obsługiwania urzą-
dzeń elektrycznych (dzieci zawsze z nich korzystają pod nadzorem osób dorosłych lub nie mogą same z nich korzystać).
5. Układanie podpisów pod obrazkami, dzielenie wyrazów na sylaby.
6. Zabawa ruchowa „Przewód elektryczny”. Dzieci biegają po sali, a na głośny sygnał tamburyna, ustawiają się w szeregu –
robią długi sznur. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
7. Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 40. Nalepianie na dach domu paneli słonecznych, nalepianie gniazdek elektrycznych
przy zdjęciach urządzeń elektrycznych.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Gdzie mieszkają zwierzęta?
Cele:
n
auka piosenki Zajączek odwiedza znajomych
u
wrażliwienie na akcent metryczny
r
ozwijanie poczucia rytmu
u
wrażliwienie na sygnały muzyczne
doskonalenie spostrzegawczości
integracja grupy.
Pomoce: tamburyn, nagranie piosenki Zajączek odwiedza znajomych (CD), nagranie skocznej muzyki, bębenek,
szarfa, materiał, ławeczka.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Dzieci poruszają się przy akompaniamencie rytmów granych przez N. na tamburynie. W przerwie N. wy-
mienia nazwy części ciała. Dzieci podchodzą do siebie i łączą się wskazaną częścią ciała, wypowiadając słowapowitania.
2. Zabawa „Śpiewamy i liczymy”. N. śpiewa piosenkę Wlazł kotek na płotek. Następnie dzieci ustalają, na ile liczy się pio-
senka. N. śpiewa ponownie, a dzieci zaznaczają początek taktu klaśnięciem, a drugą i trzecią miarę taktu klepnięciem
o uda. Następnie N. śpiewa piosenkę Kurki trzy. Dzieci ustalają, na ile liczy się piosenka, po czym N. ponownie śpiewa
piosenkę, a dzieci zaznaczają początek taktu klaśnięciem, a kolejne miary (2, 3, 4) klepnięciem o uda.
3. Nauka drugiej zwrotki piosenki Zajączek odwiedza znajomych (CD). Dzieci powtarzają pierwszą zwrotkę oraz refren
piosenki. Następnie uczą się tekstu drugiej zwrotki. W dalszej kolejności dzieci wykonują całą piosenkę wraz z układem
ruchowym: zwrotki – w parach, kołysząc się w rytm muzyki, refreny – maszerując po całej sali. Pod koniec refrenu dzieci
szukają nowej pary.
4. Zabawa Domy zwierząt. Dzieci liczą, z ilu sylab składają się nazwy zwierząt: lis, mrówka, wiewiórka. Następnie wypo-
wiadają nazwy wskazanych zwierząt w podanych rytmach.
Lis (jedna nuta i dwie przerwy
Lis trwające tak długo jak dana nuta)
Lis
Mrów - ka (dwie równe nuty i jedna
przerwa w tempie nut)
Mrów - - ka
ka
Mrów
(trzy równe nuty)
Wie - wiór - ka
Wie - wiór - ka
Wie - wiór - ka