Page 244 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 244

SCENARIUSZE ZAJĘĆ REALIZOWANE

          METODĄ PROJEKTÓW










          PROJEKT 1 :    Czego jeszcze nie wiemy o jabłku?


          Projekt może być realizowany we wrześniu w związku z tematem kompleksowym „Lecą liście kolorowe”.

          Etap I

          1.  Temat został wybrany podczas rozmów z dziećmi o darach jesieni.
          2.  Tworzenie siatki pytań – zapisywanie pytań przez N. na dużym arkuszu papieru. Pytania zadawane przez dzieci wska-
            zują, czego chciałyby się dowiedzieć o jabłkach.
            Czy wszystkie jabłka są takie same? Co sprawia, że jabłka mają różny kolor i smak? Skąd się biorą jabłka w sklepie,
            na bazarku, w przedszkolu? Czy wszystkie jabłka mają takie same pestki? Dlaczego jabłka są zdrowe? Dlaczego jabłka
            spadają z drzewa? Jak się robi sok jabłkowy? Dlaczego są zgniłe jabłka? Dlaczego niektóre jabłka są robaczywe? Jak to się
            dzieje, że jabłka rosną? Jakie są gatunki jabłek? Dlaczego obrane jabłko ciemnieje?
          3.  Zapisywanie wypowiedzi dzieci dotyczących ich doświadczeń, „przygód” z jabłkami.
          4.  Stawianie hipotez badawczych – próby odpowiedzi na postawione przez dzieci pytania.
          5.  Tworzenie kolekcji – gromadzenie w sali książek, albumów, czasopism, folderów, tekstów literatury dziecięcej o jabłkach,
            gromadzenie w koszykach różnych gatunków jabłek.

          Etap II

          1.  Ustalenie, jak i gdzie można zweryfikować postawione pytania i hipotezy. Kto może pomóc w uzyskaniu odpowiedzi?
            Dzieci proponują osoby, które mogą zostać ekspertami i odpowiedzieć na postawione wcześniej pytania, np.  sprzedaw-
            cę z pobliskiego bazarku, panią ze sklepu warzywniczego, dziadka jednego z dzieci, który uprawia na działce drzewa
            owocowe, panią kucharkę z przedszkola, mamę dziecka – nauczycielkę przyrody.
          2.  Planowanie wycieczek – do sklepu warzywnego, na bazarek, do pobliskich ogródków działkowych.
            Zapisywanie pytań kierowanych do osób, które dzieci mogą spotkać na wycieczce. Skąd się biorą jabłka w sklepie lub
            na bazarku? Dlaczego jabłka mają różne ceny? Jak się sadzi drzewa owocowe?
          3.  Aktywność badawcza dzieci z wykorzystaniem wagi szalkowej, miary krawieckiej, lup, sokowirówki, próbek materiałów,
            różnej wielkości koszy.
            Próba odpowiedzi na postawione wcześniej pytania: Czy wszystkie jabłka wyglądają  tak samo? (Porównywanie kształ-
            tów, kolorów, wielkości, twardości, zapachu). Czy wszystkie jabłka mają takie same pestki? Jak się robi sok z jabłek?
            Ile potrzeba jabłek, żeby otrzymać szklankę soku? Jakie plamy robi jabłko na ubraniach? Ile jabłek potrzeba, żeby był
            kilogram? Ile waży 1 jabłko, a ile 25 jabłek (powinno być tyle, ile jest dzieci)? Jak długa jest skórka z jednego obranego
            jabłka? Czy każde jabłko smakuje tak samo? Ile jabłek zmieści się w koszyku?
          4.  Tworzenie ankiet – przeprowadzanie wywiadów z dziećmi z innej grupy, pracownikami przedszkola i domownikami.
            Uzyskanie odpowiedzi na pytania: Czy lubisz jabłka? Ile jabłek jesz dziennie? Gdzie kupujesz jabłka? Do jakich potraw
            wykorzystujesz jabłka?
          5.  Wizyty ekspertów.
            Ustalenie pytań do ekspertów – do pani kucharki: Skąd się biorą jabłka w przedszkolu? Do czego wykorzystywane są
            jabłka w przedszkolu?; do dziadka – działkowca: Jak się sadzi drzewo owocowe? Dlaczego jabłka spadają z drzew? Jakie
            są gatunki jabłek?; do mamy – nauczycielki przyrody: Dlaczego jabłka są robaczywe? Dlaczego jabłka gniją? Dlaczego
            jabłka są zdrowe? Jak rośnie jabłko? Co sprawia, że jabłka mają różny kolor i smak? Dlaczego obrane jabłko ciemnieje?
          6.  Szkice z natury – rysowanie ołówkiem jabłek.
          7.  Zabawy związane z tematem projektu.
               x Zabawa tematyczna w sklep warzywny.
               x Zabawa ruchowa „W sadzie” (naśladowanie zbierania jabłek z ziemi, zrywania owoców z drzewa, dźwigania koszy
               z jabłkami).
               x Jabłkowa uczta – degustacja różnych gatunków jabłek, zabawy kulinarne (wykonanie owocowych szaszłyków,
               pieczenie jabłek, przygotowanie surówki z jabłek i marchwi).
               x Tworzenie przez dzieci opowiadania pod tytułem Przygoda jednego jabłka.
               x Układanie historyjki o tworzeniu się owocu z kwiatu.
   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249