Page 248 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 248
246 • PROJEKT 2 • Z książką za pan brat
PROJEKT 3: Z książką za pan brat
Projekt może być realizowany w dowolnym czasie. Książka jest wykorzystywana w codziennej pracy z dziećmi przez
cały rok.
Etap I
1. Wybór tematu – można zainspirować dzieci, wspólnie urządzając kącik książki lub prezentując ciekawie wydaną książkę.
2. Tworzenie siatki pytań – N. zapisuje pytania zadawane przez dzieci.
Jak powstają książki? Kto pisze książki? Kto rysuje ilustracje do książek? Co się dzieje w drukarni? Kto wymyślił książkę
i kiedy? Skąd się biorą książki w bibliotece? Kto układa książki na półkach? Kto wybiera książki do biblioteki? Skąd się
biorą książki w księgarni? Ile kosztują książki? Jakie są książki? Czym różnią się książki? Czy wszyscy czytają książki?
Jak powstaje papier? Ile książek mamy w przedszkolu, w domu? Kto kupuje książki do przedszkola?
3. Zapisywanie wypowiedzi dzieci dotyczące ich doświadczeń, „przygód” z książkami.
4. Stawianie hipotez badawczych – próby odpowiedzi na postawione przez dzieci pytania.
5. Tworzenie kolekcji – gromadzenie w sali różnego rodzaju książek: albumów, encyklopedii, poradników, książek popu-
larnonaukowych, słowników, książek dla najmłodszych dzieci, książek plastikowych, książek z puzzlami. Segregowanie
książek, tworzenie kolekcji według ustalonych wspólnie kryteriów (np.: wielkości, grubości, tematyki książki).
Etap II
1. Ustalenie, jak i gdzie można zweryfikować postawione pytania i hipotezy. Kto może pomóc w uzyskaniu odpowiedzi?
Dzieci proponują osoby, które mogą zostać ekspertami i odpowiedzieć na postawione pytania. Sugerują, by wybrać np.:
panią bibliotekarkę, księgarza, rodzica, który pracuje w drukarni.
2. Planowanie wycieczek – do biblioteki, do księgarni.
Zapisywanie pytań, które dzieci chcą skierować do ekspertów, np. do pani bibliotekarki: Kto układa książki na półkach?
Kto wybiera książki do biblioteki? Jakie są książki? Kto wymyślił książkę? Jak powstaje książka?; do księgarza: Skąd się
biorą książki w księgarni? Ile kosztują książki? Kto wybiera książki do księgarni? Czy ludzie kupują dużo książek?
3. Aktywność badawcza dzieci z wykorzystaniem: lupy, miarki krawieckiej, linijki, wagi szalkowej. Uzyskanie odpowiedzi
na pytania: Czy wszystkie książki mają taki sam kształt, wielkość, ciężar? Czy wszystkie mają ilustracje? Czy wszystkie
książki zrobione są z papieru? Czy jeśli książki są zrobione z papieru, to jest on taki sam we wszystkich książkach? Czym
się różni? Czy wszystkie książki ważą tyle samo?
x Szacowanie i sprawdzanie na wadze, która książka jest cięższa, a która lżejsza. Porównywanie kształtów, kolorów,
wielkości książek, materiału, z którego zostały wykonane.
x O glądanie filmów edukacyjnych na temat etapów powstawania książki i produkowania papieru.
4. Tworzenie ankiet – przeprowadzenie wywiadów z dziećmi z sąsiedniej grupy, pracownikami przedszkola i domowni-
kami. Uzyskanie odpowiedzi na pytania: Czy lubisz czytać książki? Jakie książki lubisz czytać najbardziej? Ile książek masz
w domu?
5. Wizyta u eksperta.
x Ustalenie pytań do eksperta – pracownika drukarni: Co się robi w drukarni? Jakie są maszyny w drukarni i do czego
służą? Kto pracuje w drukarni?
6. Szkic z natury – rysowanie ołówkiem książki.
7. Zabawy związane z tematem projektu.
x Tworzenie definicji wyrazu książka, próba odpowiedzenia na pytanie: Co to jest książka?
x Burza mózgów – zbieranie wypowiedzi na temat: Dlaczego ludzie czytają książki?
x Tworzenie listy ulubionych książek.
x Przeliczanie książek w kąciku książki.
x Wypowiedzi dzieci na temat: Jak trzeba dbać o książki?
x Wykonanie zakładek do książki z wykorzystaniem różnych dowolnych materiałów, np.: folii, starych klisz fotogra-
ficznych, kolorowego brystolu, płótna lnianego, kredek, flamastrów, farb, wstążek, tasiemek.
x Tworzenie albumów na dowolny temat (np. o drzewach, zwierzętach, pojazdach, zabawkach) – praca w zespołach.
x Wzbogacenie słownika dzieci – poznanie pojęć: pisarz, poeta, autor, ilustrator, drukarz, tom, księgozbiór, czytelnia.
x Porównywanie różnych wydań tej samej książki, np. o Kocie w butach.
x Układanie historyjki obrazkowej do bajki o Czerwonym Kapturku.
x Układanie przez dzieci zagadek słownych o ulubionych bohaterach literackich.
x Zorganizowanie balu bohaterów literackich – tworzenie rekwizytów, emblematów, nauka wspólnego tańca.
x Czytanie książek przynoszonych przez dzieci lub wybranych z przedszkolnego księgozbioru.
x Zorganizowanie przedszkolnej biblioteki – umożliwienie dzieciom wypożyczania książek do domu.