Page 250 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 250

248  •  PROJEKT 4  •  Czy wszystko już wiemy o mące?




          PROJEKT 4:    Czy wszystko już wiemy o mące?


          Projekt może być realizowany w grudniu w związku z tematem kompleksowym „Świąteczne drzewko”.
          Etap I

          1.  Wybór tematu.
          2.  Tworzenie siatki pytań – N. na dużym arkuszu papieru zapisuje pytania zadawane przez dzieci: Dlaczego nie można jeść
            surowej mąki? Dlaczego mąka jest biała? Dlaczego mąka brudzi? Dlaczego mąka jest drobna, rozsypuje się? Dlaczego
            mąka jest miękka i delikatna? Czy da się rozpuścić mąkę w wodzie? Jak się robi mąkę? Co się robi z mąki? Dlaczego czasem
            dzieci są uczulone na mąkę i nie mogą jej jeść?
          3.  Zapisywanie wypowiedzi dzieci na temat ich doświadczeń z mąką.
          4.  Tworzenie kolekcji – gromadzenie w sali książek oraz przedmiotów związanych z tematem projektu, argumentowanie
            zasadności przynoszenia wybranych przedmiotów, rekwizytów, np.: Dlaczego Weronika przyniosła kukurydzę? Dlaczego
            Wiktor przyniósł moździerz?

          Etap II

          1.  Ustalenie, jak i gdzie można zweryfikować postawione pytania i hipotezy. Kto może pomóc w uzyskaniu odpowiedzi?
            Dzieci proponują, by wybrać ekspertów, np.: panią kucharkę, mamę jednego z dzieci pracującą w aptece, piekarza
            z osiedlowej piekarni.
          2.  Planowanie wycieczek do: piekarni, pizzerii, skansenu.
            Zapisywanie pytań, które dzieci chcą zadać osobom pracującym w miejscach, które planują odwiedzić – do piekarza:
            Jak powstaje chleb? Do czego służą urządzenia i maszyny w piekarni?; do pracownika pizzerii: Jak powstaje pizza?
            Który rodzaj pizzy najczęściej jest przygotowywany?; do przewodnika w skansenie: Jak kiedyś pieczono chleb? Do czego
            służył młyn?
          3.  Aktywność badawcza z wykorzystaniem: lup, mikroskopu, moździerza, sitek, wagi szalkowej.
               x Porównywanie różnych rodzajów mąki (pszennej, żytniej, kukurydzianej, ziemniaczanej) i różnych gatunków zbóż.
               x Oglądanie mąki pod mikroskopem i pod lupą.
               x Oglądanie różnych nasion zbóż, zdrapywanie skórki z nasion, zgniatanie ich w moździerzu.
               x Przesiewanie mąki, oddzielanie plew.
               x Sprawdzanie, czy mąka rozpuszcza się w wodzie zimnej i gorącej, co powstanie z połączenia mąki, soli, wody i oleju.
               x Wspólne pieczenie i degustacja ciasta drożdżowego.
               x Porównywanie wyglądu, wielkości, smaku, zapachu, ciężaru, koloru różnych gatunków pieczywa.
               x Konstruowanie pytań do ankiet i zebranie od domowników odpowiedzi na pytania, np.: Do jakich potraw używamy
               mąki?
          4.  Wizyty ekspertów.
            –  Uzyskanie odpowiedzi na pytania od pań kucharki i farmaceutki.
            Do czego wykorzystuje się mąkę w przedszkolu? Czy w przedszkolu piecze się chleb? Skąd się bierze mąkę w przedszkolu?
            Jakich rodzajów mąki używa się w przedszkolu? Jak się robi naleśniki i kluski śląskie? Dlaczego pani kucharka mówi
            na naleśniki „krokiety”? Dlaczego nie można jeść surowej mąki? Czy mąka jest zdrowa? Dlaczego niektóre dzieci nie mogą
            jeść mąki? Dlaczego mąka brudzi?
          5.  Szkic z natury – rysowanie ołówkiem pieca chlebowego, dzieży lub innych wybranych urządzeń znajdujących się
            w piekarni, we młynie w skansenie.
          6.  Dopisanie pytań, które pojawiły się w trakcie realizacji projektu.
            Co to są dożynki? Czy z innych ziaren też robi się mąkę, na przykład ze słonecznika i dyni? Czy przygotowuje się z mąki
            klej i jak się go robi? Skąd się biorą robaki w mące? Kto wymyślił mąkę?
          7.  Zabawy związane z tematem projektu.
               x Opowiadanie historyjki obrazkowej „Od ziarenka do bochenka”.
               x Zabawy językowe w skojarzenia do słowa mąka, podawanie określeń i odpowiedzi na pytanie: Jaka jest mąka?
               x Zabawy integracyjne „Mało nas do pieczenia chleba”, „Gdzieżeś ty bywał, czarny baranie?”.
               x Poznanie polskich zwyczajów i obrzędów związanych z chlebem (dożynki, witanie chlebem i solą).
               x Nauka inscenizacji A. Galicy Bajeczki piekarskiej (zob. Teksty literackie do scenariuszy zajęć realizowanych metodą
               projektów).
               x Nauka tańca trojaka.
               x Układanie zagadek o różnych rodzajach pieczywa.
               x Poznanie i interpretacja przysłów o chlebie: Ziarnko do ziarnka, zbierze się miarka. Z tej mąki chleba nie będzie.
               Nie ma chleba, nie ma soli, gospodynię głowa boli. Kto ma chleb, ten ma wszystko.
   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255