Page 230 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 230
228 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
i kolejno odpowiedzcie, co każdy z was chciałby przez nie widzieć. Pamiętajcie o wypowiadaniu się pełnymi zdaniami.
N. rzuca piłkę kolejno do wszystkich dzieci, a one odpowiadają na pytanie.
x Lepienie z plasteliny na temat dowolny.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 30 – ćwiczenie spostrzegawczości, liczenie kapeluszy, utrwalanie liczebników porząd-
kowych i stron prawej i lewej.
x „Kolorowy szlaczek” – rysowanie po śladzie.
x Zabawa ortofoniczna „Głosy zimowego lasu” – wszechstronne ćwiczenia mięśni narządów mowy poprzez naśladowanie
odgłosów: wycia wiatru – wuuu, szumu wietrzyka – sz-sz-sz, piłowania drzewa – zzz –zzz itp.
x Zabawa na czworakach „Podania piłki stopą” z Zestawu VI (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki pisania i czytania.
Temat: Zabawy z babcią i z dziadkiem.
Cele:
doskonalenie analizy i syntezy głoskowej i sylabowej wyrazów
r
ozwijanie umiejętności pracy w parach
ozwijanie sprawności ruchowej.
r
Pomoce: ilustracja przedstawiająca babcię i dziadka, kartoniki z literami, tamburyn, KP3.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat babci i dziadka. Jak bawili się nasi dziadkowie? – swobodne wypowiedzi dzieci.
2. Dzieci biegają po sali w rytm tamburyna, na sygnał, dobierają się parami i siadają naprzeciwko siebie. Jedno dziecko
mówi jakieś słowo, a drugie mówi inne słowo, które rozpoczyna się głoską, na którą kończył się poprzedni wyraz.
Potem następuje zmiana.
3. Zabawa ruchowa „Babcia i dziadek”. N. wybiera 2 dzieci: dziewczynka – babcia, a chłopak – dziadek. Dzieci swobodnie
biegają po sali, a na głośny sygnał tamburyna, dziewczynki łapią rękami od tyłu ramiona babci, a chłopcy ramiona
dziadka.
4. Dzieci dobierają się parami. Każda para ma zestaw znanych liter. Jedno dziecko wybiera dowolną literę, a drugie wymy-
śla wyraz, w którym dana litera występuje. Potem następuje zmiana.
5. Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 28–29 – opowiadamy historyjkę obrazkową.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Liczymy muzykę.
Cele:
wrażliwienie na akcent metryczny
u
auka piosenki Zajączek odwiedza znajomych
n
doskonalenie umiejętności uważnego słuchania muzyki
doskonalenie pamięci
integracja grupy.
Pomoce: nagranie piosenki Zajączek odwiedza znajomych (CD), dowolne nagranie Poloneza, nagranie lasowiaka (CD).
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Dzieci stają w kole. Śpiewają piosenkę powitalną opartą na melodii popularnej Kurki trzy, wykonując wska-
zane ruchy (zob. TYDZIEŃ 11, Środa).
2. Liczymy muzykę. N. włącza nagranie fragmentu Poloneza. Zadaniem dzieci jest wyklepywanie o uda równego pulsu
w tempie utworu. Następnie dzieci mają wskazać, poprzez klaśnięcie w dłonie, akcentowanych w utworze nut (Do któ-
rych klaśnięć pasuje akcent? Które nuty są mocniej zaznaczone w muzyce?). W dalszej kolejności dzieci określają, co ile
klepnięć pojawia się w muzyce mocniejsza nuta. Aby to ustalić, liczą na głos. Tam, gdzie wypada klaśnięcie, mówią:
raz, a gdzie klepnięcie o uda: dwa, trzy. N. informuje dzieci, że w taki sposób liczy się muzykę. Każdy utwór można