Page 228 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 228
226 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
III Zajęcia w ogrodzie
x Opieka nad ptakami. Dosypywanie karmy do karmnika – obserwowanie zachowania ptaków.
x Zabawa ruchowa równoważna „Na drugą stronę po kładce” z Zestawu IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
Wtorek temat: Kocham moją babcię
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Chmurka nastrojów”. Podkreślanie danej litery w czasopis-
mach dziecięcych. Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s, 26. Ćwiczenia poranne – Zestaw II. Zabawa „Kamienista rzeka” – ćwi-
czenie równowagi. Zabawa dydaktyczna „Co się dzieje na obrazku?” – ćwiczenie w czytaniu ze zrozumieniem. Wykony-
wanie ćwiczenia 3 w KP3, s. 27. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Kolory na miejsca”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; II 1, 4; III 5; IV 2, 4
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – wiersz D. Laszczyk Moja babcia – rozmowa
na temat treści wiersza. Scenki dramowe „Co powiem starszej pani, gdy…” – kształtowanie umiejętności okazywania
szacunku osobom starszym. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw IX.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; II 2; III 4, 5, 6; IV 1, 2, 5, 8
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Wirujące płatki śniegu”. Obserwacja ptaków przy karmniku. Zabawa ruchowa „Biegnij! – Stój!”.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Chmurka nastrojów” – dzieci rysują na wyciętej z papieru chmurze ilustracje obrazujące ich nastrój –
swobodne wypowiedzi na temat radości i smutku; liczenie, ile dzieci ma nastrój wesoły, a ile smutny.
x Podkreślanie wybranej litery w czasopismach dziecięcych.
x Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 26 – rysowanie znaków cyfropodobnych, pisanie po śladzie cyfr, mierzenie długości
taśmy, utrwalanie pojęcia: najkrótsza.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Kamienista rzeka” – trasę wykładamy małymi obręczami gimnastycznymi. Wszystkie dzieci pokonują kamienistą
rzekę skokami z jednej nogi na drugą, tak by zawsze wskoczyć do środka obręczy. Nie można stanąć na jej krawędzi –
ćwiczenie równowagi.
x Zabawa dydaktyczna „Co się dzieje na obrazku?”. Każde dziecko otrzymuje obrazek przedstawiający prostą scenkę sytua-
cyjną (np. dziewczynka je lody) oraz kilka kartoników ze zdaniami (np. Ola ma loda.). Zadaniem dziecka jest dobranie
właściwego podpisu do obrazka.
x Uzupełnianie rysunku zgodnie z instrukcją – KP3, s. 27.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Kolory na miejsca” z Zestawu X (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego.
Temat: Wiersz Doroty Laszczyk Moja babcia.
Cele:
kształtowanie umiejętności okazywania serdeczności i miłości bliskim
kształtowanie postawy okazywania szacunku osobom starszym
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat.
Pomoce: ilustracja przedstawiająca babcię.