Page 223 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 223

TYDZIEŃ 1 8  •  Zabawa karnawałowa  •  221



            Przebieg zajęć:
            1.  Powitanie. Dzieci stają w dużym kole, zwrócone twarzami do środka koła, i śpiewają piosenkę powitalną do melodii
              popularnej Kółko graniaste (zob. TYDZIEŃ 5, Środa).
            2.  Zabawa „Szybko-wolno”. Dzieci poruszają się po całej sali zgodnie z pulsem wygrywanym przez N. na bębenku. Jeżeli
              gra odbywa się w wolnym tempie, to dzieci poruszają się parami, trzymając się za ręce, a jeżeli w szybkim tempie,
              biegają na palcach pojedynczo, z rękami uniesionymi nad głową.
            3.  Zapoznanie z utworem C. Saint-Saënsa Akwarium (CD). Po wysłuchaniu nagrania N. przeprowadza z dziećmi rozmowę
              na temat utworu: Z czym kojarzyła się wam ta muzyka? Jakie było tempo utworu? Czy muzyka była wesoła, czy smutna?
              Następnie informuje dzieci, że utwór ten nosi tytuł Akwarium i stanowi jedną z części większego utworu pod tytułem
              Karnawał zwierząt. Bohaterami tego cyklu oprócz ryb są także słoń, łabędź, kangury i kury.
            4.  Układ ruchowy z szarfą do utworu Akwarium. N. przygotowuje dla dzieci szarfy w kolorach nawiązujących do różnych odcie-
              ni wody. Aby wykonać szarfy, należy przygotować długie paski krepiny o szerokości 2–3 cm. Końcówkę krepiny przyklejamy
              klejem do jednego z końców drewnianego patyczka do szaszłyków (patyczek należy uprzednio pozbawić ostrego zakończenia).
              Dzieci dobierają się w pary, chłopiec z dziewczynką. Każda z par staje w dowolnym miejscu w sali. Chłopiec kuca,
              a dziewczynka staje obok niego, trzymając w prawej ręce przed sobą szarfę. Lewą rękę kładzie na biodrze.

              00’00–00’04 –  pięć naprzemiennych machnięć szarfą przed sobą, na wysokości tułowia, rozpoczynając ruch szarfą
                          najpierw w lewą stronę, później w prawą (podczas poruszania szarfą dzieci kreślą przed sobą ósemki),
              00’04–00’07 – ruch szarfą w prawą stronę z jednoczesnym obrotem wokół siebie,
              00’07–00’14 – jak 00’00–00’07,
              00’15–00’25 – dwanaście naprzemiennych ruchów szarfą, rozpoczynając w lewą stronę,
              00’26–00’29 – zatoczenie przed sobą dużego koła – od lewej strony do prawej,
              00’30–00’40 – dziewczynki biegają na palcach po całej sali, delikatnie poruszając szarfą,
              00’41–00’44 – powrót do tancerza z pary, na koniec frazy dziewczynki kucają, a chłopcy wstają,
              00’45–01’25 – jak 00’00–00’40, z tą różnicą, że tańczą chłopcy, a dziewczynki kucają,
              01’26–01’28 –  powrót do tancerza z pary, na koniec frazy dziewczynki wstają, tancerze zwracają się twarzami do swoich
                          partnerów z pary,
              01’29–01’32 –  pięć naprzemiennych machnięć szarfą z boku ciała, rozpoczynając pierwszy ruch do przodu (przód–tył),
              01’32–01’35 – zatoczenie szarfą dużego koła od tyłu do przodu z boku ciała,
              01’36–01’42 – jak 01’29–01’35,
              01’43–01’44 – kucnięcie i dotknięcie szarfą podłogi,
              01’44–01’46 – wstanie z jednoczesnym podniesieniem dłoni wraz z szarfą,
              01’46–01’49 – jak 01’43–01’46,
              01’50–01’53 – obrót czterema krokami wokół własnej osi z jednoczesnym delikatnym poruszaniem szarfą,
              01’52–02’04 – jak 01’43–01’53,
              02’05–02’12 – bieg na palcach po całej sali z jednoczesnym, delikatnym poruszaniem szarfą,
              02’12–02’26 – obrót wokół własnej osi i powolne kucnięcie.

            5.  Pożegnanie. Dzieci stają w kole, zwrócone twarzami do środka koła, i śpiewają piosenkę pożegnalną do melodii popu-
              larnej Kółko graniaste (Zob. TYDZIEŃ 5, Środa).


            III Zajęcia w ogrodzie

              x Rysowanie patykiem wzorów na śniegu lub piasku.
              x Zabawa w „Dwa ognie” lub „Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy”.
              x Zabawa ruchowa bieżna „Ogonki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




            Czwartek    temat:  Zgadnij, kim jestem



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Deszczyk imion”. Zabawa „Dzień – noc” – układanie cią-
            gów rytmicznych z dostrzeganiem przemienności dnia i nocy. Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII. Wykonanie ćwiczeń
            w KP3 s. 20. Ćwiczenia grafomotoryczne. Zabawa ruchowa „Siłacze”.
              Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5; IV 2, 4, 5, 8, 14, 16
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228