Page 223 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 223
TYDZIEŃ 1 8 • Zabawa karnawałowa • 221
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Dzieci stają w dużym kole, zwrócone twarzami do środka koła, i śpiewają piosenkę powitalną do melodii
popularnej Kółko graniaste (zob. TYDZIEŃ 5, Środa).
2. Zabawa „Szybko-wolno”. Dzieci poruszają się po całej sali zgodnie z pulsem wygrywanym przez N. na bębenku. Jeżeli
gra odbywa się w wolnym tempie, to dzieci poruszają się parami, trzymając się za ręce, a jeżeli w szybkim tempie,
biegają na palcach pojedynczo, z rękami uniesionymi nad głową.
3. Zapoznanie z utworem C. Saint-Saënsa Akwarium (CD). Po wysłuchaniu nagrania N. przeprowadza z dziećmi rozmowę
na temat utworu: Z czym kojarzyła się wam ta muzyka? Jakie było tempo utworu? Czy muzyka była wesoła, czy smutna?
Następnie informuje dzieci, że utwór ten nosi tytuł Akwarium i stanowi jedną z części większego utworu pod tytułem
Karnawał zwierząt. Bohaterami tego cyklu oprócz ryb są także słoń, łabędź, kangury i kury.
4. Układ ruchowy z szarfą do utworu Akwarium. N. przygotowuje dla dzieci szarfy w kolorach nawiązujących do różnych odcie-
ni wody. Aby wykonać szarfy, należy przygotować długie paski krepiny o szerokości 2–3 cm. Końcówkę krepiny przyklejamy
klejem do jednego z końców drewnianego patyczka do szaszłyków (patyczek należy uprzednio pozbawić ostrego zakończenia).
Dzieci dobierają się w pary, chłopiec z dziewczynką. Każda z par staje w dowolnym miejscu w sali. Chłopiec kuca,
a dziewczynka staje obok niego, trzymając w prawej ręce przed sobą szarfę. Lewą rękę kładzie na biodrze.
00’00–00’04 – pięć naprzemiennych machnięć szarfą przed sobą, na wysokości tułowia, rozpoczynając ruch szarfą
najpierw w lewą stronę, później w prawą (podczas poruszania szarfą dzieci kreślą przed sobą ósemki),
00’04–00’07 – ruch szarfą w prawą stronę z jednoczesnym obrotem wokół siebie,
00’07–00’14 – jak 00’00–00’07,
00’15–00’25 – dwanaście naprzemiennych ruchów szarfą, rozpoczynając w lewą stronę,
00’26–00’29 – zatoczenie przed sobą dużego koła – od lewej strony do prawej,
00’30–00’40 – dziewczynki biegają na palcach po całej sali, delikatnie poruszając szarfą,
00’41–00’44 – powrót do tancerza z pary, na koniec frazy dziewczynki kucają, a chłopcy wstają,
00’45–01’25 – jak 00’00–00’40, z tą różnicą, że tańczą chłopcy, a dziewczynki kucają,
01’26–01’28 – powrót do tancerza z pary, na koniec frazy dziewczynki wstają, tancerze zwracają się twarzami do swoich
partnerów z pary,
01’29–01’32 – pięć naprzemiennych machnięć szarfą z boku ciała, rozpoczynając pierwszy ruch do przodu (przód–tył),
01’32–01’35 – zatoczenie szarfą dużego koła od tyłu do przodu z boku ciała,
01’36–01’42 – jak 01’29–01’35,
01’43–01’44 – kucnięcie i dotknięcie szarfą podłogi,
01’44–01’46 – wstanie z jednoczesnym podniesieniem dłoni wraz z szarfą,
01’46–01’49 – jak 01’43–01’46,
01’50–01’53 – obrót czterema krokami wokół własnej osi z jednoczesnym delikatnym poruszaniem szarfą,
01’52–02’04 – jak 01’43–01’53,
02’05–02’12 – bieg na palcach po całej sali z jednoczesnym, delikatnym poruszaniem szarfą,
02’12–02’26 – obrót wokół własnej osi i powolne kucnięcie.
5. Pożegnanie. Dzieci stają w kole, zwrócone twarzami do środka koła, i śpiewają piosenkę pożegnalną do melodii popu-
larnej Kółko graniaste (Zob. TYDZIEŃ 5, Środa).
III Zajęcia w ogrodzie
x Rysowanie patykiem wzorów na śniegu lub piasku.
x Zabawa w „Dwa ognie” lub „Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy”.
x Zabawa ruchowa bieżna „Ogonki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Czwartek temat: Zgadnij, kim jestem
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Deszczyk imion”. Zabawa „Dzień – noc” – układanie cią-
gów rytmicznych z dostrzeganiem przemienności dnia i nocy. Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII. Wykonanie ćwiczeń
w KP3 s. 20. Ćwiczenia grafomotoryczne. Zabawa ruchowa „Siłacze”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5; IV 2, 4, 5, 8, 14, 16