Page 219 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 219
TYDZIEŃ 1 8 • Zabawa karnawałowa • 217
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Wypełnianie plasteliną dowolnych kształtów, wspólne wykonanie kompozycji na dużym arkuszu papieru, próby łączenia
obrazków w logiczną całość i tworzenia opowiadania – doskonalenie sprawności manualnej, wzbogacanie słownictwa,
dostrzeganie logicznych związków między przedmiotami.
x „Zabawy z misiem” – dzieci stają w parach naprzeciwko siebie i ustawiają maskotkę zgodnie ze swoimi poleceniami:
Postaw misia ze swojej lewej strony. Postaw misia z mojej prawej strony. itp. – ćwiczenie orientacji w schemacie ciała
w stosunku do siebie i osoby stojącej naprzeciw.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Kalkowanie” – dzieci kalkują postacie z bajek. Kolorowanie prac – ćwiczenie sprawności ręki.
x Zabawa ortofoniczna „Dziwne rozmowy” – ćwiczenia artykulacyjne na dźwiękach: miau, ko-ko, ioo-ioo.
x Zabawa z elementami czworakowania z Zestawu II (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Temat: Przygoda Trampolinka.
Cele:
p
oznanie litery l, L, drukowanej i pisanej
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
r
ozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
ozwijanie percepcji słuchowej
r
r
ozwijanie percepcji wzrokowej
b
ogacenie słownictwa
ozwijanie wyobraźni
r
ozwijanie sprawności ruchowej.
r
Pomoce: tamburyn, KP3, KA.
Przebieg zajęć:
1. Opowiadanie historyjki o przygotowaniach do balu karnawałowego (KP3, s. 14–15). Chętne dzieci mogą czytać teksty
na obrazkach.
2. Wyróżnienie głoski w nagłosie w słowie lupa.
3. Budowanie modelu wyrazu lupa i Leon z czerwonych kartoników, oznaczających samogłoski i z niebieskich kartoników,
oznaczających spółgłoski (KA, k. 38, 39).
4. Prezentacja drukowanej i pisanej litery l, L.
5. Układanie wyrazów lupa, Leon z liter poprzez umieszczenie litery l, L w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wy-
razów. Umieszczenie pozostałych poznanych liter – KA, k. 40, 41.
6. Umieszczenie napisów lupa, Leon pod obrazkami. Czytanie globalne wyrazów.
7. Wymyślanie przez dzieci słów zawierających głoskę l.
8. Zabawa ruchowa „Lustra”. Dzieci podzielone na dwie grupy. Jedna grupa to lustra – stoją nieruchomo. Reszta dzieci biega
po sali, a na sygnał zatrzymują się przed lustrem i przybierają dowolną pozę. Dziecko-lustro robi to samo. Potem nastę-
puje zmiana.
9. Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 14–16. Zaznaczanie w wyrazach litery l, L, wskazywanie miejsca litery l w mode lach
wyrazów, przyklejanie podpisów do zdjęć. Rysowanie wzorów literopodobnych, pisanie po śladzie litery l, L.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Bałwanek.
Cele:
ozwijanie wyobraźni
r
doskonalenie umiejętności projektowania i wykonania pracy plastycznej według zaplanowanego wzoru
doskonalenie sprawności manualnej.