Page 216 - Nowa Trampolina sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 216
214 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Czwartek temat: Lubimy bajeczki
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Mierzenie przedmiotów w sali za pomocą sznurka i porównywanie długości.
Wylepianie plasteliną litery b, B. Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 10. Ćwiczenia poranne – Zestaw X. Ćwiczenia w czytaniu.
Ćwiczenia grafomotoryczne – kopio wanie przez kalkę techniczną. Ćwiczenie stóp z elementami równowagi.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 4, 8, 13
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – zagadki obrazkowe. Zabawa ruchowa
„Gumisiowe podskoki”. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Moja ulubiona bajka” – malowanie farbami plakatowymi.
Obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 5, 7; IV 2, 5, 7, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa „Stop! Podaj piłkę”.
Obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Mierzenie przedmiotów w sali (okien, drzwi, dywanu, szafek) za pomocą sznurka – doskonalenie umiejętności mierzenia
i porównywania długości.
x Wylepianie plasteliną litery b, B.
x Wykonywanie ćwiczeń w KP3, s. 10.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenia w czytaniu – dzieci otrzymują kartoniki z sylabami otwartymi: me, de, te, le. Czytają głośno sylaby. Następnie
wymyślają wyrazy zaczynające się daną sylabą i układają z nimi proste zdania. N. zwraca się do wybranego dziecka: Ja-
ki ułożyłeś wyraz zaczynający się sylabą (np.) „te”? Powiedz zdanie z tym wyrazem. Dzieci mogą ułożyć schemat zdania
z klocków. Łatwiej im będzie wtedy je powtórzyć.
x Ćwiczenia grafomotoryczne – kopiowanie przez kalkę techniczną dużych konturów.
x Ćwiczenie stóp z elementami równowagi z Zestawu X (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy.
Temat: Zagadki obrazkowe.
Cele:
r
ozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
doskonalenie umiejętności pracy w zespole
ogacenie słownictwa
b
r
ozwijanie sprawności ruchowej.
Pomoce: ilustracje z czterech bajek zasłonięte pociętą kartką z zaznaczonymi na każdym fragmencie kropkami
od 1 do 6, kostka do gry, kartki z postacią z bajki dla każdego dziecka, kredki.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat bajek. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ich ulubionych bajek.
2. N. dzieli dzieci na 4 zespoły. Każdemu wręcza ilustrację zakrytą kartką, na której są pola z kropkami od 1 do 6. Dzieci
w zespołach kolejno rzucają kostką i odkrywają pole z taką samą liczbą kropek, jaka wypadła na kostce. Jeżeli powtórnie
wyrzucą taką samą liczbę kropek, czekają 1 kolejkę. Wygrywa grupa, która najszybciej odgadnie tytuł bajki przedstawio nej
na ilustracji. Zabawa toczy się do chwili, aż wszystkie zespoły odsłonią swoje ilustracje. Obrazki umieszczamy na tablicy.
3. Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Gumisiowe skoki”. Dzieci-Gumisie swobodnie poruszają się po sali. Na hasło
hop! podskakują w miejscu obunóż jak najwyżej.
4. Kolorowanie postaci z bajki według określonego kodu.